• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Tänkte höra lite angående service, min 556i från -16 börjar tappa lite tid och funderar på en service. Har sett att många skickar ner sina dinkor till Frankfurt och även ibland med hjälp av Eriksons, servar inte Eriksons själva?
Tänkte ta mig förbi butiken i dagarna men expertisen här kanske vet?:)

och hur ser det ut nu i coronatider, har Sinn bommat verksamheten som många andra?

citerar mig själv och pingar in grabbar som brukar ha koll:) @Clark Kent @Moorflax

Vilken länk rekommenderar ni till en 556A?
556An verkar vara svår att hitta begagnad, så jag funderar på att köpa en ny. Men jag kan inte bestämma mig vilken länk som är bäst! :)

H-länken, definitivt! ;)

Vilken av dom är det ? :)

Screenshot 2020-04-08 at 22.35.13.png

Den översta! Så kallad, antar jag, för att länkarna ser ut som H:n om man kisar lite. Den är superskön, förresten. Trodde inte jag skulle gilla länk alls, men vill inte byta till något annat nu.

EDIT: Glömde ösa beröm på länken.

Senast ändrad:
Skummade runt på nätet och gjorde lite research om Sinn 356 och sprang på en modell med en gul visare ? Vad är det för specialare ? Skärmdump här som visar.
D73FB0DC-72CA-4730-894E-19B41D94E3CF.png

Hej alla Sinners,

Undrar lite om någon vet hur det kommer sig att vissa 356 kronos är blankpolerade medans majoriteten ej är det, är det så att folk polerar dessa själva eller finns de att köpa eller är det någon typ av limited edition. Mycket intressant då jag nästan tycker den ser coolare ut som polerad.

Se ex: https://www.chrono24.com/sinn/356-chronograph-ref-356--id11056506.htm
Hej!

Det där är ingen 356, utan en Sinn 103 Ty (Tachymeter) och är därför blankpolerad. Det är en äldre modell i 103-serien som kanske liknar 356 lite, men saknar FLIEGER under day/date utan har Automatik ovanför kronograftimmarna i linje med övriga 103-modeller. Denna hade tachymeterskala i rehauten och ingen vridring. Här är Sinns sida om modellen: https://www.sinn.de/en/Modell/103_St_Ty.htm

Hej!

Det där är ingen 356, utan en Sinn 103 Ty (Tachymeter) och är därför blankpolerad. Det är en äldre modell i 103-serien som kanske liknar 356 lite, men saknar FLIEGER under day/date utan har Automatik ovanför kronograftimmarna i linje med övriga 103-modeller. Denna hade tachymeterskala i rehauten och ingen vridring. Här är Sinns sida om modellen: https://www.sinn.de/en/Modell/103_St_Ty.htm

Då förstår jag! Tackar :)

Ar är argon. Vissa modeller är fyllda med den gasen.

556 har ju ett enkelt Eta/Selitta-verk och ingen kapsel eller argon, så den borde de flesta urmakare kunna serva.

Tack för svar:)
Ja jag har sett att någon föreslagit tidlösa ur och det verkar ju vara bra grejer, finns det någon konkret bra orsak till att skicka ner den till Tyskland istället för som i detta fall Uppsala?:)

Har hittills mest ställt frågor i denna tråd utan att själv äga en Sinn och nu är det dags igen.

Har länge funderat på en 556 I B men har på senare tid även fått upp ögonen för 104 ST Sa I B (otrolig tavla - om någon har en som denne vill bli av med är jag intresserad!). Fick dock nyligen syn på 6060. Någon som har erfarenhet av den? Tror att storleken skulle passa mig perfekt och den ser löjligt fin ut. Dock ett ordentligt steg upp från 556 och 104.

Tillbaka
Topp