• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Jag var lite tveksam till det där med plexi innan jag skaffade den här, men har ändrat mig nu! Väldigt fint i solen!
IMG_3332.jpg

Förövrigt en jäkla plåga att behöva sitta och vänta på U50, tror den kommer bli en riktig storsäljare och helt rätt väg att gå från Sinns sida. 556an var inte heller dum!
Har en känsla av att det kommer bli dyrt detta.

Var starkt inne på SDR först men med tanke på min U2a så tror jag stålisen skulle göra sig bra. Visar sig vad det blir :)
Sinn-U50-German-Submarine-Steel-Dive-Watch-4.jpg

SINN_556ARS_K_quer.jpg
Den nya 556an är jäkligt snygg och toolig på länk men det blir så tungt med den.
Har aldrig provat den på annat band så det ska bli intressant att se hur den känns utan länk. Tycker den verkar passa på de flesta av band.

Jag var lite tveksam till det där med plexi innan jag skaffade den här, men har ändrat mig nu! Väldigt fint i solen!
IMG_3332.jpg
Verkligen! Får se om det blir någon 356 FLIEGER för mig, har ju planer på att köra det istället för 103, men köpintresset för den verkar vara svalt. Kanske är meningen att jag ska ha 103. ;) Den är dock väldigt fin så ingen större skada skedd. Märks t ex på att jag i regel packar ner och slutar använda klockor så snart jag bestämt mig för att sälja och lagt ut annons, men denna kan jag inte med att packa ned.
8EAE6642-B6C1-4903-9C0A-A468E158626A.jpeg

Ni som kan länkar... Mina länkar är asymetriskt fördelade, finns det en poäng med det? Borde man inte ta bort en på ena sidan och lägga till på andra?
MVH nybörjare

20200504_095545.jpg

Ni som kan länkar... Mina länkar är asymetriskt fördelade, finns det en poäng med det? Borde man inte ta bort en på ena sidan och lägga till på andra?
MVH nybörjare

20200504_095545.jpg
Jag har nyligen ställt mig frågan och fått till svar/lärt mig att det beror på handleden osv. Alltså det kan finnas en poäng att ha olika för att klockan ska ligga rätt på handleden, en smaksak såklart men oftast så är det som du har kortare på den sidan för att tavlan ska rotera mot kroppen inte ifrån. Så nej det behöver absolut inte vara symmetriskt :)

MVH nybörjare

20200504_095545.jpg
Har haft samma fråga själv och ställt den till olika handlare nyligen och fått olika svar.
En del resonerar så att man ska ha dom så jämnt fördelade som möjligt och andra liknande din bild för att klockan ska falla snyggare och mer bekvämt på handleden. Så någon kunnig får mer än gärna förklara vad som är korrekt för jag är också nyfiken.

Har haft samma fråga själv och ställt den till olika handlare nyligen och fått olika svar.
En del resonerar så att man ska ha dom så jämnt fördelade som möjligt och andra liknande din bild för att klockan ska falla snyggare och mer bekvämt på handleden. Så någon kunnig får mer än gärna förklara vad som är korrekt för jag är också nyfiken.
Det korrekta svaret är, det skiljer sig. Olika från handled till handled hur klockan lägger sig/roterar.

Jag har nyligen ställt mig frågan och fått till svar/lärt mig att det beror på handleden osv. Alltså det kan finnas en poäng att ha olika för att klockan ska ligga rätt på handleden, en smaksak såklart men oftast så är det som du har kortare på den sidan för att tavlan ska rotera mot kroppen inte ifrån. Så nej det behöver absolut inte vara symmetriskt :)
Makes sense.. funderar på om inte jag vill ha den mer symmetrisk ändå pga hur min handled ligger när jag skriver på tangentbord t ex (det blir lite på sniskan av låset vilket känns lite off)

Senast ändrad:
Jag brukar fördela symmetriskt och i det fall det blir udda, dvs en länkbit mer på ena sidan, så sätter jag den på 12-sidan för att få mer länk på den sidan låset. Detta för att undvika att låset syns utåt när man tar upp klockan. Tänker att det blir snyggare.

Bra tänkt där med hur klockan lägger sig också, det ska jag kolla på mina och se om det kan förbättras av att ändra fördelningen!

Sinn har ett fetgrymt läderarmband, svart med orange sömmar. Finns som tillval på många av deras ur. T ex 857.

Sett detta även på andra märken. Om inte minnet sviker så var det Mühle Glashütte som även hade det som tillval.

ngn som vet ngt om tillverkare?

Det skall bli spännande när de första U50 kommer in i forumet. Jag är nyfiken på hur de kommer vara och upplevas på handleden. Jag spanade länge på en T2 men var lite för velig och det blev aldrig någon. Nu känns U50 som att den tickar alla boxar =)
Jag älskar ju verkligen hur min 104 känns, så i och med hur lika måtten är så kommer denna vara ruskigt lockande.

Ni som har tegmenterade Sinns, hur reptåliga är de? Hur väl håller ytbehandlingen?

MVH nybörjare

20200504_095545.jpg
Generellt brukar man fördela så att man har färre länkbitar på kl 6-sidan. Detta för att klockan ska falla mot dig. Har man fler länkbitar på kl 12-sidan så tenderar klockan att glida bort från dig. Personligen har jag ofta ruskigt asymmetrisk fördelning, dvs väldigt kort på kl 6-sidan, då sitter klockorna som bäst på mig.

Tillbaka
Topp