• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Vad passar bättre på sida 656 i Sinn-tråden än att inleda med en 656 :)
IMG_20200504_184125-02.jpeg

Senast ändrad:
Det skall bli spännande när de första U50 kommer in i forumet. Jag är nyfiken på hur de kommer vara och upplevas på handleden. Jag spanade länge på en T2 men var lite för velig och det blev aldrig någon. Nu känns U50 som att den tickar alla boxar =)
Jag älskar ju verkligen hur min 104 känns, så i och med hur lika måtten är så kommer denna vara ruskigt lockande.

Ni som har tegmenterade Sinns, hur reptåliga är de? Hur väl håller ytbehandlingen?

Jag köpte en tegimenterat 857 från 2016 för några veckor sen, och den har inte en enda repa eller hairline, ingenting. Jag vet i för sig inte hur intensivt den har används av förra ägaren, men den har används. Finns några långa diskussioner om detta på uhrforum.de, och det verkar som att tegimenteringen verkligen håller väldigt bra.

Det skall bli spännande när de första U50 kommer in i forumet. Jag är nyfiken på hur de kommer vara och upplevas på handleden. Jag spanade länge på en T2 men var lite för velig och det blev aldrig någon. Nu känns U50 som att den tickar alla boxar =)
Jag älskar ju verkligen hur min 104 känns, så i och med hur lika måtten är så kommer denna vara ruskigt lockande.

Ni som har tegmenterade Sinns, hur reptåliga är de? Hur väl håller ytbehandlingen?

Det blir ju löjligt hållbart och reptåligt, eftersom det inte är en ytbehandling utan en reaktion som sker inne i materialet. Eftersom hela kristallstrukturen i stålet påverkas kommer det aldrig gå att tappa behandlingen pga förslitning, ytan kommer vara superhård för evigt.
EDIT: Diffusion hardening kallas metoden ute i industrin, Tegiment är Sinns namn på det bara.

Hmmm... Måste nästan kolla om lilla butterflylåset jag har till gummit på min 556 går att montera på länken...
IMG_20200421_222023.jpg
Citerar mig själv här.
Gjorde en liten koll på länk och lås om det skulle vara möjligt att få fast länken i butterflylåset. Slutsatsen är att det krävs det ingrepp i länken för att det ska vara möjligt. Då jag har för avsikt att fortsätta använda länken med det ordinarie låset så kommer jag inte att ge mig på en sån modifikation.
Ha det bra Sinnister!

Det blir ju löjligt hållbart och reptåligt, eftersom det inte är en ytbehandling utan en reaktion som sker inne i materialet. Eftersom hela kristallstrukturen i stålet påverkas kommer det aldrig gå att tappa behandlingen pga förslitning, ytan kommer vara superhård för evigt.
EDIT: Diffusion hardening kallas metoden ute i industrin, Tegiment är Sinns namn på det bara.
Önskar man kunde fått välja tegimentering som tillval även för en 556. Det hade lätt varit värt ett par tusen för min del.

Kan man inte tjata sig till det på specialbeställning då, som vissa gjort med länkarna till andra?
Ingen aning om det är möjligt.
Hade varit grymt med en tegimenterad 556a. Skulle dom göra det så vill väl alla ha det så kan tänka mig att dom håller sig till vissa modeller.

Jo jag har förstått att det skall vara så, men så såg jag en bild på en tegmenterad Sinn där den såg rätt repig ut, och klockan var bara ett år, så det gjorde mig fundersam på om det var en engångsgrej eller lite mera utbrett. Här är det väl ändå ytan som härdas och inte som i tex Damasko där den härdas rätt igenom. (om jag minns rätt)

Hoppades såklart att bilden var en gångsgrej men tänkte att det inte skadar att fråga hur andra upplevt sina klockor. :)

Jo jag har förstått att det skall vara så, men så såg jag en bild på en tegmenterad Sinn där den såg rätt repig ut, och klockan var bara ett år, så det gjorde mig fundersam på om det var en engångsgrej eller lite mera utbrett. Här är det väl ändå ytan som härdas och inte som i tex Damasko där den härdas rätt igenom. (om jag minns rätt)

Hoppades såklart att bilden var en gångsgrej men tänkte att det inte skadar att fråga hur andra upplevt sina klockor. :)

Finns någon enstaka video på youtube med tester där någon försöker repa det tegimenterade stålet. Sen får man väl avgöra själv om man vill tro på det eller om de inte tagit i "ordentligt" osv. Lite lågupplöst också iof:

Hade en UX S från som var 5 år gammal, såg ut som ny. Men den svarta ytbehandlingen i kombination med tegimentering är förstås mycket hårdare än bara tegimentering.

Observera att på U modellerna är det bara de svarta varianterna som är helt tegimenterade, de andra har bara tegimenterade bezels som standard.

Önskar man kunde fått välja tegimentering som tillval även för en 556. Det hade lätt varit värt ett par tusen för min del.

OM det skulle gå, så kan man nog vara ganska säker på att det inte bara skulle kosta "ett par tusen" extra :p.

Med tanke på att Sinn skulle ha över 20´för en tavla till min U1 utan stansat hål för datumet så lär det kosta mer än ett par tusenlappar ja :)

Finns någon enstaka video på youtube med tester där någon försöker repa det tegimenterade stålet. Sen får man väl avgöra själv om man vill tro på det eller om de inte tagit i "ordentligt" osv. Lite lågupplöst också iof:

@yonsson och @Molle var på första parkett när Tim repade den tegimenterade ytan. Minns inte om de provade på det själva också.

Det är mycket riktigt en ythärdning och ingen beläggning/coating. Ytan blir ca 1000HV med ett djup på ca 30um. Detta innebär en ett bra skydd mot repor men hjälper inte mot "dings" då djupet inte är stort. Skiktet är duktilt och bevaras även i ett slagmärke.

Tillbaka
Topp