• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Ok tack! Jag själv har nämligen lite svårt att tänka mig att betala för en service på exempelvis en billigare longines eller heuer mfl. Att lägga 5 -7k för en service på exempelvis en klocka för 100k som ska servas värt 7e - 10e år ca känns lite lättare att acceptera än att lägga ut 30 - kanske 100% av klockan inköpspris. Beroende på hur mkt som måste bytas, poleras mm.
:)
Fast så är det ju med alla klockor. Även om det är enkelt ska en utbildad urmakare göra ett jobb och de jobbar sällan gratis.

Så egentligen kan man vända på det och säga att en Rolex för 100k bör vara dyrare att serva för att den är dyrare att köpa?

Nä blir konstigt. Service kostar men just Sinn ligger lite billigare

Kanske man ska ackompanjera 80-taleren med något nyare :)? Vad?

Skicket förresten! Magiskt!
2020_0508_13115700-01.jpeg
2020_0508_13115500-01.jpeg

Enig, inte mycket som slår ett bra bund. Använder du min gamla 103 IFR något? Saknar den :)

Ja då, den får en hel del handledstid och på gummit. Lite beroende på att det sitter så jäkla tight så jag vågar mig inte på att försöka få bort det :)
Enda klockan som min bästa men samtidigt totalt ointresserade vän har gillat av samtliga som jag har visat upp :D

Ja då, den får en hel del handledstid och på gummit. Lite beroende på att det sitter så jäkla tight så jag vågar mig inte på att försöka få bort det :)
Enda klockan som min bästa men samtidigt totalt ointresserade vän har gillat av samtliga som jag har visat upp :D
Lika bra kanske, har fått ett par extra gråa hårstrån i samband med byte från länk till gummi :p

Där ser man, bra betyg med andra ord! Det är den orangea visaren som gör det :)

F9C9AB40-7D79-4CCD-99B0-1F3DABA34A24.jpeg

Landade exakt en sådan idag. Vad säger du - bör man skaffa gummi och lås till den också? Prövat båda?
Grattis!

Jag säger nej till Sinns gummi. Gillar absolut inte silikon som material. Fick med två originalgummin till min U1 förut och avskydde det. Tror inte Sinn ändrat bandens material sen dess heller.

Älskar länken. Den är så snygg och bekväm.
Däremot annat gummi - t ex Borealis dykargummi tycker jag funkar kanon på Sinn UX som omväxling.

Men länk är länk! :)

F9C9AB40-7D79-4CCD-99B0-1F3DABA34A24.jpeg

Landade exakt en sådan idag. Vad säger du - bör man skaffa gummi och lås till den också? Prövat båda?
Gummit är silikon, som sagt. Det är inte följsamt för fem öre, men i gengäld är det förformat så att det kröker av och följer handleden väl. Speciellt som låset är format så att bandets ändar tvingas att böjas ihop in under handleden. Bandet är mycket styvt och går inte att få mjukt såvitt jag vet. Men när det är rätt tillkapat längdmässigt, kommer du att få en rund ring runt handleden som sitter på lagom avstånd så att det blir luftigt och behagligt.
Jag har flera färger o gillar dem skarpt.
Borealis är avsevärt mjukare, men ger ett helt annat stuk.
Andra styva gummin vill resa klockan från handleden, och klämmer om handleden "på sidorna", när klockan sitter på handleden. Det fenomenet finns inte alls med Sinns silikonband. Dessutom är de jäkligt snygga.

Nya spännet är dessutom smart justerbart för varierande handledsomkretser on the fly. Det var inte det gamla.
Värt att prova, säger jag.

Senast ändrad:
Grattis!

Jag säger nej till Sinns gummi. Gillar absolut inte silikon som material. Fick med två originalgummin till min U1 förut och avskydde det. Tror inte Sinn ändrat bandens material sen dess heller.

Älskar länken. Den är så snygg och bekväm.
Däremot annat gummi - t ex Borealis dykargummi tycker jag funkar kanon på Sinn UX som omväxling.

Men länk är länk! :)
Tack! Jag gillar också länken. Det jag ser är dock att man måste ha klockan väldigt tight då den lätt åker runt på handleden. Å andra sidan blir den lite för tight då handleden sväller. Men håller med om att länken är suverän på alla andra sätt... Sen skulle man kanske haft en tegmenterad? Många säger att länken snabbt repas. Jäklar vad coolt detta med oljan är btw.

TACK för svaret! Uppskattas!

Gummit är silikon, som sagt. Det är inte följsamt för fem öre, men i gengäld är det förformat så att det kröker av och följer handleden väl. Speciellt som låset är format så att bandets ändar tvingas att böjas ihop in under handleden. Bandet är mycket styvt och går inte att få mjukt såvitt jag vet. Men när det är rätt tillkapat längdmässigt, kommer du att få en rund ring runt handleden som sitter på lagom avstånd så att det blir luftigt och behagligt.
Andra styra gummin vill resa klockan från handleden, och klämmer om handleden "på sidorna", när klockan sitter på handleden. Det fenomenet finns inte alls med Sinns silikonband. Dessutom är de jäkligt snygga.

Nya spännet är dessutom smart justerbart för varierande handledsomkretser on the fly. Det var inte det gamla.
Håller helt med dig, tycker gummit från Sinn är kanon. Du beskriver det precis som min upplevelse är. Rätt klippt och det blir kanonbra! Nya låset är även det bra med justeringsmöjlighet.

Andra styva gummin vill resa klockan från handleden, och klämmer om handleden "på sidorna", när klockan sitter på handleden. Det fenomenet finns inte alls med Sinns silikonband. Dessutom är de jäkligt snygga.

Också jättebra inspel. Kanske skulle ha som komplement till sommaren. Erikson har svart, blå, röd och vit hemma. Vlika funkar bäst? Rött lite sådär väl?

Du som har så många Sinns, har du köpt dem i andra hand eller helt enkelt följt och köpt Sinn under en längre tid innan modellerna hunnit utgå? Eller både och kanske... :D

Den enda Sinn som jag har köpt ny är 103 St :)

Alla andra är via Uhrforum, eBay, Blocket eller KS. Sen är de modeller jag är på jakt efter till 97% utgångna modeller så det jag köper nytt blir mest tillbehör som band, länkar och vridring.

IMG_20200509_100231.jpg

Tillbaka
Topp