• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Blev ganska bra @Clark Kent, vad tycker du?
IMG_20200507_131735_725.jpg

IMG_20200507_132059_716.jpg
Det där blev ju ruggigt bra! Vilken jäkla sommardinka :)

På tal om band kan jag rekommendera @Royal Straps och deras
SAIL STRAP - SAILCLOTH DRESS STRAP
https://klocksnack.se/threads/royal-straps-behÖver-din-hjÄlp-nya-sail-strap-modeller-till-medlemspris.28358/
IMG_3558.jpg

IMG_3572.jpg

Bandet är tooligt och funktionellt, men kan också funka i kostymsammanhang. Perfekt för en klocka som egentligen är en dykare, känns litet som en flygare, och inte sällan används som dressare :)

Skriver under på att de banden gör sitt jobb. Alltid snabba leveranser också, så inget att klaga på.

103B fick tillbaka sitt racingband från Heuertime efter att 101B lånat det ett tag. Tyvärr har 101 något smalare bredd mellan bandhornen så det har tryckt ihop bandet något. Syns i överkant att det saknas 1/2mm men jag hoppas att det sväller ut till sin ursprungliga storlek om några dagar. Slarvigt av mig.

IMG_20200507_201150.jpg
IMG_20200507_201201.jpg

Senast ändrad:
Nej men rastlösheten övervinner kärleken. Som jag skriver, kommer nog på bättre tankar snart :)
Dom trivs bra ihop, synd att skilja dom åt
IMG_20200507_141004_061.jpg

För eventuella spekulanter bör det påpekas att perspektivet gör att Ezm7, 43mm, ser större ut än U2, 44mm, vilket den då inte är. Den är dessutom lägre än U1/2 så för alla som gillar Sinn´s större klockor men inte riktigt är säkra på hur de ska sitta på handleden är Ezm7 ett bra alternativ.

Jag undrar, ni som köper tex Sinn och liknande märken i det lägre prisspannet. Iaf många av modellerna. Det finns fler liknande märken där många klockor inte kostar mer än 10, 12 000kr.
Känns det värt att lägga upp pengarna och serva en sån klocka?
Jag tänker att i relation till inköpspris så kan en service kosta lika mycket som klockan kostade ny med lite otur.
Det gäller såklart många andra märken också, men Sinn är ett omtyckt märke och verkar vara lite av en forumfavorit så jag tänkte att jag frågar här.
Och som sagt, jag undrar nu över de billigare klockorna. Inte att serva en Sinn över lag.

Jag undrar, ni som köper tex Sinn och liknande märken i det lägre prisspannet. Iaf många av modellerna. Det finns fler liknande märken där många klockor inte kostar mer än 10, 12 000kr.
Jag tänker att i relation till inköpspris så kan en service kosta lika mycket som klockan kostade ny med lite otur.
Det gäller såklart många andra märken också, men Sinn är ett omtyckt märke och verkar vara lite av en forumfavorit så jag tänkte att jag frågar här.
Och som sagt, jag undrar nu över de billigare klockorna. Inte att serva en Sinn över lag.
Sinn är väl ett av få märken som har ganska billiga servicepriser. Vill minnas att de startar på runt 3-4k beroende på modell.

Dessutom funkar de jäkligt bra!

Det häller såklart många andra märken också, men Sinn är ett omtyckt märke och verkar vara lite av en forumfavorit så jag tänkte att jag frågar här.
Och som sagt, jag undrar nu över de billigare klockorna.

Om man tar 556 eller 104 som exempel så är listpris idag ca 11´respektive 13´i sitt billigaste utförande, dvs på läderband. Enligt den senaste uppdateringen gällande servicepriser från 2018-09-01 kostar en fullservice 230€, (förutsatt att det inte måste bytas tavla eller visare). Med en serviceintervall på minst 5 år tycker jag att det är en rimligt förhållande mellan inköpspris och pris på service för att det ska vara motiverat och värt det.

Värt att notera är att det som @Nissenutz påpekar ovan relativt modesta priser för service, och betydligt dyrare klockor så som U-casen samt en rad EZM-modeller ligger under 3´€ även med AR-teknologin.

Bilagor

• Skärmavbild 2020-05-08 kl. 07.51.03.png
    Skärmavbild 2020-05-08 kl. 07.51.03.png
    28.1 KB · Visningar: 2
Sinn är väl ett av få märken som har ganska billiga servicepriser. Vill minnas att de startar på runt 3-4k beroende på modell.

Dessutom funkar de jäkligt bra!
Om man tar 556 eller 104 som exempel så är listpris idag ca 11´respektive 13´i sitt billigaste utförande, dvs på läderband. Enligt den senaste uppdateringen gällande servicepriser från 2018-09-01 kostar en fullservice 230€, (förutsatt att det inte måste bytas tavla eller visare). Med en serviceintervall på minst 5 år tycker jag att det är en rimligt förhållande mellan inköpspris och pris på service för att det ska vara motiverat och värt det.

Värt att notera är att det som @Nissenutz påpekar ovan relativt modesta priser för service, och betydligt dyrare klockor så som U-casen samt en rad EZM-modeller ligger under 3´€ även med AR-teknologin.
Ok tack! Jag själv har nämligen lite svårt att tänka mig att betala för en service på exempelvis en billigare longines eller heuer mfl. Att lägga 5 -7k för en service på exempelvis en klocka för 100k som ska servas värt 7e - 10e år ca känns lite lättare att acceptera än att lägga ut 30 - kanske 100% av klockan inköpspris. Beroende på hur mkt som måste bytas, poleras mm.
:)

För eventuella spekulanter bör det påpekas att perspektivet gör att Ezm7, 43mm, ser större ut än U2, 44mm, vilket den då inte är. Den är dessutom lägre än U1/2 så för alla som gillar Sinn´s större klockor men inte riktigt är säkra på hur de ska sitta på handleden är Ezm7 ett bra alternativ.
Har EZM7 samma boett som 857? Dom ser identiska ut.

Eftersom bundband är världens skönaste band får 101B nöjet att iklädas detta idag. Ska jaga ikapp ett med nedsänkning för boetten så att profilen blir något lägre.
IMG_20200508_064512.jpg

IMG_20200508_064524.jpg
Tyckte det stod bunTband och tänkte att det låter inte särskilt skönt alls, lite klaustrofobiskt tom! Men det är klart då sitter den ju garanterat på plats iaf.

Tillbaka
Topp