• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Vilken röstar ni på? Vit eller röd sekundvisare?
2AF8FDD1-B092-4C60-8B4A-B3E0BB6F1DEE.jpeg
0F8AB047-AF7A-4513-8F9B-EC77E2F92BFB.jpeg
Jag tyckte först att röd var ett givet köp, men börjar mer och mer gilla den klassiska vita sekundvisaren :)

Också jättebra inspel. Kanske skulle ha som komplement till sommaren. Erikson har svart, blå, röd och vit hemma. Vlika funkar bäst? Rött lite sådär väl?
Alla de där är fina.
Svart är tool.
Vitt är stekigt.
Rött är också lite stekigt men också lite mer flärd.
Grönt ser friluftsaktigt ut.
Blått har jag inte fattat alls.

Själv har jag sv, vit, röd. Men vill komplettera med grönt.

Alla de där är fina.
Svart är tool.
Vitt är stekigt.
Rött är också lite stekigt men också lite mer flärd.
Grönt ser friluftsaktigt ut.
Blått har jag inte fattat alls.

Själv har jag sv, vit, röd. Men vill komplettera med grönt.

Blå kom till T1 B/T2 B och har hängt kvar när man lanserade U1 B föra året. Jag gillar den blå färgen men håller med om att den är svårmatchad till övriga U-klockor förutom B.

Skärmavbild 2020-05-09 kl. 14.27.30.png
Skärmavbild 2020-05-09 kl. 14.28.32.png

Så vitt jag vet inte mer än att @Bezelman hjälpte en kompis med köp av en från Erikson. Skulle vara kul med en uppdatering om han känner sig nöjd nu när det har passerat lite tid :)
Stämmer! Han har den kvar men har använt den väldigt lite. Han är nöjd med klockan som sådan men känner att den kanske inte riktigt är rätt för honom just. Så tyvärr ligger den mest i lådan tror jag. Han skulle säkert kunna tänka sig att sälja om någon är sugen. Tror den är mer eller mindre i nyskick. En av Sinns snyggaste modeller tycker jag själv men kronografer är inte min bag dock.

Helvete vad trixigt det var att byta bandet. Tog typ 1h med många svordomar. Föredrar nog detta framför det vita...
FE6D9904-1FB1-4D78-BA1C-D53483BED8E8.jpeg
Många som brukar tycka det har jag sett. Hur gör du?
Antar att det är att få i nytt som är svårt.
Jag brukar sätta stiftet lite offset åt ena hållet, trycka in den sidan som är kortast utstick på mellan bandhornen, hålla fast det med tummen och sen pressa in andra sidan av stiftet med med Bergeon 6767f-verktyget. Smack, så är det på plats. Oftast kanske 5 min totalt, från start demontering till färdigmonterat.

Stämmer! Han har den kvar men har använt den väldigt lite. Han är nöjd med klockan som sådan men känner att den kanske inte riktigt är rätt för honom just. Så tyvärr ligger den mest i lådan tror jag. Han skulle säkert kunna tänka sig att sälja om någon är sugen. Tror den är mer eller mindre i nyskick. En av Sinns snyggaste modeller tycker jag själv men kronografer är inte min bag dock.

Jag hade gärna ägt den om jag hade haft pengarna. Ruggigt cool spec för de pengarna. Älskar de svarta indexen! :heart: Hade iofs gärna sett att den var någon lägre. Som många klockor från Sinn även i FFD-serien är de något för tjocka för klocktypen enligt mig.

Sinn-910-split-second-chronograph-watch-7.jpg

Redan skaffat gummit? :)
Vad tycker du så långt?
Det vita funkade inte tycker jag. Kan inte sätta fingret på varför riktigt... Det svarta är bra men jag upplever klockan ”bulkigare” men iofs något lättare på gummi. Det svarta gummit framhäver tavlan mer - lite ”pop” liksom. Lite tveksam till den nya mikrojusteringen - känns lite instabil på något sätt men Sinn har säkert tänkt igenom detta. Dock är ju länken sjukt bra också. Kanske borde ha en U som alltid sitter på länk. Gillar verkligen SDR btw.

Många som brukar tycka det har jag sett. Hur gör du?
Antar att det är att få i nytt som är svårt.
Jag brukar sätta stiftet lite offset åt ena hållet, trycka in den sidan som är kortast utstick på mellan bandhornen, hålla fast det med tummen och sen pressa in andra sidan av stiftet med med Bergeon 6767f-verktyget. Smack, så är det på plats. Oftast kanske 5 min totalt, från start demontering till färdigmonterat.

Tack för tipset!!!
Det festliga var att när jag äntligen var klar med infästningarna mot boetten tänkte jag att nu är det väl det enkla kvar... Men nej. Sprinten i låset ville absolut inte finna sin plats. Gjorde nog lite som du sa, började med den korta delen i klockan men ska pröva detta med offset. Helt klart behöver jag lära mig. Denna kommer jag byta band på ofta känns det som.

Jag hade gärna ägt den om jag hade haft pengarna. Ruggigt cool spec för de pengarna. Älskar de svarta indexen! :heart: Hade iofs gärna sett att den var någon lägre. Som många klockor från Sinn även i FFD-serien är de något för tjocka för klocktypen enligt mig.

Sinn-910-split-second-chronograph-watch-7.jpg
Ja det är väl en av anledningarna att jag inte gillar kronografer. Den andra är att dom blir känsligare o dyrare att serva. Och jag tycker denna liksom flera av Sinns kronografer är lite väl höga för att jag ska kunna tänka mig ett köp. Men jäklar vad snygg den är och rattrapante är ju inte vanligt i prisklassen heller så jäkligt cool klocka är det!

Ja det är väl en av anledningarna att jag inte gillar kronografer. Den andra är att dom blir känsligare o dyrare att serva. Och jag tycker denna liksom flera av Sinns kronografer är lite väl höga för att jag ska kunna tänka mig ett köp. Men jäklar vad snygg den är och rattrapante är ju inte vanligt i prisklassen heller så jäkligt cool klocka är det!

Servicen går på 480€ för 910 vilket känns överkomligt med tanke på urverket. Hade de bara hyvlat av ett par mm hade den verkligen känns som ett alternativ. Sen är Sinn jäkligt bra på DIN-standarden även för dressarna. 910 har samma spec för stötsäkerhet som t.ex. min 656, dvs att den ska klara ett tapp rakt i backan från en meter med bibehållen funktion samt vattenresistens 10bar. Bra prylar :)

@Moorflax drömklocka. Han älskar alla färgglada U1 :D

Tillbaka
Topp