• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Det får bli pedagogiska bilder som visar :)

Skärmavbild 2017-05-07 kl. 17.19.11.png
Skärmavbild 2017-05-07 kl. 17.18.37.png
Skärmavbild 2017-05-07 kl. 17.18.43.png
Skärmavbild 2017-05-07 kl. 17.18.47.png
Skärmavbild 2017-05-07 kl. 17.18.23.png
Haha, instruktörssjälen i mig slår frivolter av din pedagogiska anda. :D Så då när den är väldigt blå så har den "mättats" och behöver bytas ut?

Mycket hänger väl på om du vill ha automat eller quartz. Jag föredrar egentligen automat, men quartzen i UX är ju ultracool med sitt väldigt speciella sätt som sekunden rör sig på. Här är en riktigt bra video som visar på hur sekunden studsar tillbaka på grund av oljan i boetten :)

Jag föredrar automat, men jag är inte främmande för en superquartz ;) Och visarna är snyggare på UX. Dock är det nåt som tilltalar mig med de där klumpiga, klossiga visarna på U1. Väldigt unika och jag förstår varför de ska se ut som de gör. Som gammal tävlingsseglare så är det verkligen ett nördigt coolt atribut med visare som ser ut som sjömärken (eller ett fyrtorn).

Senast ändrad:
Haha, instruktörssjälen i mig slår frivolter av din pedagogiska anda. :D Så då när den är väldigt blå så har den "mättats" och behöver bytas ut?

Haha, det är alltid bra med bilder ju :)

Egentligen vet jag inte riktigt om det ens är nödvändigt när det har gått så pass långt. Funktionen med AR-gasen plus kapseln är ju att den ska suga upp fukt som hittar in i boetten för bättre avläsning. Rimligtvis borde det då bara generera i sämre avläsning om man bestämmer sig för att inte byta, den blir ju inte mindre tät eller så.

Det är väl bara jag och @clarkkent som ogillar glas på båda sidor om klockan. Någon som vet om man kan byta till ett riktigt stållock på 556?
Lånad bild då min ännu inte dykt upp.

20150325131548_tefjxrpytsj.jpg

Det är väl bara jag och @clarkkent som ogillar glas på båda sidor om klockan. Någon som vet om man kan byta till ett riktigt stållock på 556?

Jag har ställt frågan till Sinn direkt angående min 144st och fått svaret att det går. Jag kommer då att få ett helt nytt serienummer då märkningen är på baklocket, men däremot inte ett nytt cert. Båda reggas däremot hos Sinn så de har informationen med dubbla serienummer om någon skulle bli misstänksam.

Gällande 556I har jag fått frågan ställd via Erikson och då har svaret blivit nej till den modellen. Jag har däremot inte undersökt det närmre på egen hand.

Kommer aldrig att gå. Fullständigt omöjligt. Ingen idé att ens tänka tanken. Lika bra att glömma fortare än kvickt.
Ty att ens nämna sådana helgerån äro orent! :pompus:
1494327104102293056276.jpg

Äntligen en 556!
Min tredje Sinn men inte den sista!
Kul! Hoppas att du inte lider allt för mycket av glasbaksidan nu ;) Grattis!

[EDIT] Bara för att förtydliga så håller jag med om glasbaksida på enklare verk. Tycker dock att det är ganska trevligt på min 103:a[/EDIT]

Senast ändrad:
Kul! Hoppas att du inte lider allt för mycket av glasbaksidan nu ;) Grattis!

[EDIT] Bara för att förtydliga så håller jag med om glasbaksida på enklare verk. Tycker dock att det är ganska trevligt på min 103:a[/EDIT]
Sinn är ju en toolwatch. En sådan ska inte ha fönster på baksidan. ;)
Men jag kom att tänka på en sak: Kommer jag kunna använda denna länk på min 103:a? Jag misstänker att det inte går...

Sinn är ju en toolwatch. En sådan ska inte ha fönster på baksidan. ;)
Men jag kom att tänka på en sak: Kommer jag kunna använda denna länk på min 103:a? Jag misstänker att det inte går...
Jag hörde mig för med Erikson Ur avseende att byta finelink-länk mellan 103:an o 104:an. Boetterna ser väldigt lika ut, men det var fortfarande så att det inte går att byta mellan, om man inte skaffar ändlänkar ämnade för resp referens. Utan att veta skulle jag kunna tänka mig att så kan vara fallet även här. Vad ändlänkarna kostar, det har jag dock inte koll på än.

Tack!
Ja verkligen! Det är som klockornas svar på chihuahua. Liten hund men med mycket varg i sig. ;)
Men hur var det nu då? Köpte du en 556 du med?

Nix, jag avvaktar ett tag. Ropade hem en vintage Tissot från eBay och kassan blev något skral efter det tyvärr.
Har däremot bestämt mig för att köpa en helt ny från Erikson när det väl blir dags. Jag har ju aldrig någonsin köpt en klocka direkt från AD, utan det har varit Blocketfynd och liknande eller via kontakter.

Ända sedan jag fick upp intresset för klockor har Sinn 104 legat högst upp på "vill ha"-listan...
Vad tycker ni om den? Har bara en referens som tyckte bezeln kändes plastig... men jag kan fan inte släppa den.
Allt jag hört om den i övrigt är stabilt.

Ända sedan jag fick upp intresset för klockor har Sinn 104 legat högst upp på "vill ha"-listan...
Vad tycker ni om den? Har bara en referens som tyckte bezeln kändes plastig... men jag kan fan inte släppa den.
Allt jag hört om den i övrigt är stabilt.

Om det stämmer att du är från Stockholm är min rekommendation att du tar en tur till Sumpan och hälsar på hos Erikson Urhandel och provar klockan.
Det är ju alltid så att oavsett vad andra tycker så är det känslan man får när klockan sitter på armen som är, eller åtminstone ska vara, det avgörande.

Tillbaka
Topp