• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Det skiftar alldeles för mycket mellan EZM-modeller och även varianter av 104 för att kunna svara på det. Det bästa du kan göra för att få en bild är att gå in på köp&sälj och söka på respektive modell som du är intresserad av så ser du vad du har sålts för på KS.

Men generellt så får man räkna med att förlora åtminstone 30% när man kliver ut genom dörren hos en handlare. Gäller i princip samtliga märken undantaget Rolex och Patek.
Jag har absolut känslan av att Sinn tar mindre stryk i andra hand än de flesta"normala" (dvs ej Roll, PP etc) märken. Det beror nog både på direktförsäljnings modellen samt en trogen fan base.

Jag har absolut känslan av att Sinn tar mindre stryk i andra hand än de flesta"normala" (dvs ej Roll, PP etc) märken. Det beror nog både på direktförsäljnings modellen samt en trogen fan base.

Jo, det ligger mycket i det. Många av de limiterade modellerna håller också värdet exceptionellt bra, listpris eller över, vilket inte alls behöver vara fallet om man sneglar på andra tillverkare. Men jag är glad att Sinn varken är Rolex eller Longines hur som helst när det kommer till värde/värdetapp, tillgänglighet och kötider.

Hehe skulle nog inte våga köpa där eller någon annanstans utan att bli ungefär lika insatt i forumet som här :D

Om du hittar något på andra forum är det bara att hojta till om du vill ha en åsikt om objektet. Uhrforum till exempel vågar jag påstå är lika säkert som Klocksnack.

Det var med inspiration från @JensBP ´s Breitlingköp från Albanien och andra exotiska klockländer som gjorde att jag kastade mig ut på eBay och andra köpsajter. Nu jagar jag ju mest vintage, men till exempel min 101 B hade jag aldrig fått tag på till ett överkomligt pris om jag inte chansat med ett objekt på eBay med defekt krona. Inköpspris plus full service i Sverige inklusive en helt nytillverkad kronhals landade totalt på en rätt stor summa pengar under rimligt försäljningspris.

IMG_20181013_101405.jpg

Om du hittar något på andra forum är det bara att hojta till om du vill ha en åsikt om objektet. Uhrforum till exempel vågar jag påstå är lika säkert som Klocksnack.

Det var med inspiration från @JensBP ´s Breitlingköp från Albanien och andra exotiska klockländer som gjorde att jag kastade mig ut på eBay och andra köpsajter. Nu jagar jag ju mest vintage, men till exempel min 101 B hade jag aldrig fått tag på till ett överkomligt pris om jag inte chansat med ett objekt på eBay med defekt krona. Inköpspris plus full service i Sverige inklusive en helt nytillverkad kronhals landade totalt på en rätt stor summa pengar under rimligt försäljningspris.

IMG_20181013_101405.jpg

Will do!
Jag har ju både 356 och 104 I B på vill-ha-listan. Har ju tänkt nytt pga gillar nytt. Men kanske bara ska haffa nån bättre begagnad och spara en slant...

Will do!
Jag har ju både 356 och 104 I B på vill-ha-listan. Har ju tänkt nytt pga gillar nytt. Men kanske bara ska haffa nån bättre begagnad och spara en slant...

Nytt är ju nytt :) Väldigt svårt att råda då det är så pass olika förutsättningar för alla både gällande ekonomi och personliga preferenser gällande swirls och märken. En av konsekvenserna med ett högt andrahandsvärde är ju att det känns ”mer värt” att köpa nytt. Hade man köpt något för 20´som var värt 10´dagen efter så behöver man en väldigt stor plånbok för att det ska vara värt det enligt mig, men nu är det ju inte riktigt så med Sinn. 104 A B E är inte din grej eller?

Nytt är ju nytt :) Väldigt svårt att råda då det är så pass olika förutsättningar för alla både gällande ekonomi och personliga preferenser gällande swirls och märken. En av konsekvenserna med ett högt andrahandsvärde är ju att det känns ”mer värt” att köpa nytt. Hade man köpt något för 20´som var värt 10´dagen efter så behöver man en väldigt stor plånbok för att det ska vara värt det enligt mig, men nu är det ju inte riktigt så med Sinn. 104 A B E är inte din grej eller?

Jag har inte själv provat att köpa begagnat än så jag vet faktiskt inte. Men nåt i bra skick tror jag skulle funka fin-fint. Men ja, som du säger. När jag sneglat på priserna på t ex 356 på CH24 t ex så har jag häpnat över att de typ ligger på samma nivå som nytt? I alla fall nästan. Då känns det dessutom ovärt även med risken att köpa av privatperson i annat land osv.
(Sökte lite på Uhrforum och hittade en av dina gamla annonser :D)

Jag såg den blåa limiterade 104an på K&S och den är fin, men ... naaee, jag vill nog ha den vanliga ändå, hehe.
Såg ju förstås även @Heimo 104a när den gick men var och är fortfarande inte riktigt köpklar än :rolleyes:

Senast ändrad:
TRF och Omega Forum är två stora, den 8820 som nu är i min ägo kom via Omegaforums. Men om man ska leta begagnade Sinn är Uhrforum nr 1.
För de som har missat samlas många annonser på Watchrecon och Watchpatrol. Suger även upp annonser från till exempel Reddit med flera.

EDIT: Och naturligtvis eBay.

https://www.watchrecon.com

https://www.watchpatrol.net
Reddit, skulle du köpa därifrån?
Tycker den annonsplatsen känns riktigt spooky. Annonserna jag sett inger inget vidare förtroende, ofta kassa fotografier, en för mig extremt otydlig (men det kanske är en webläsar-grej) konversation mellan intressenter(?) och säljaren.
Men det kanske helt enkelt är som Blocket?
Jag har då inte fattat iaf. Varje gång nåt intressant finns på Reddit dör mitt intresse i samma stund jag ser att objektet finns just på Reddit.

Reddit, skulle du köpa därifrån?
Tycker den annonsplatsen känns riktigt spooky. Annonserna jag sett inger inget vidare förtroende, ofta kassa fotografier, en för mig extremt otydlig (men det kanske är en webläsar-grej) konversation mellan intressenter(?) och säljaren.
Men det kanske helt enkelt är som Blocket?
Jag har då inte fattat iaf. Varje gång nåt intressant finns på Reddit dör mitt intresse i samma stund jag ser att objektet finns just på Reddit.

Alla diskussioner på Reddit är uppbyggda på samma sätt så det är en vanesak, men jag håller med om att det är en smula rörigt minst sagt. Jag skulle absolut köpa från Reddit, men efter en större dos av hemläxa. Har sett folk jag litar på som jag följer/följer mig på Instagram annonsera både på Insta och Reddit samtidigt.

Jag har inte själv provat att köpa begagnat än så jag vet faktiskt inte. Men nåt i bra skick tror jag skulle funka fin-fint. Men ja, som du säger. När jag sneglat på priserna på t ex 356 på CH24 t ex så har jag häpnat över att de typ ligger på samma nivå som nytt? I alla fall nästan. Då känns det dessutom ovärt även med risken att köpa av privatperson i annat land osv.
(Sökte lite på Uhrforum och hittade en av dina gamla annonser :D)

Jag såg den blåa limiterade 104an på K&S och den är fin, men ... naaee, jag vill nog ha den vanliga ändå, hehe.
Såg ju förstås även @Heimo 104a när den gick men var och är fortfarande inte riktigt köpklar än :rolleyes:

Om A B E sett ut som på översta bilden i annonsen hade jag redan köpt den :) Sunburst på flygare och dykklockor är inte riktigt min grej, även om både I B och I A lika ofta ser ut att ha solid färg som sunburst beroende på ljusförhållanden. Även den gröna hade varit ett alternativ med en solid grön färg istället för metallic.

Bild lånad från @M021 ´s annons.

IMG_20200726_102812.jpg

Om A B E sett ut som på översta bilden i annonsen hade jag redan köpt den :) Sunburst på flygare och dykklockor är inte riktigt min grej, även om både I B och I A lika ofta ser ut att ha solid färg som sunburst beroende på ljusförhållanden. Även den gröna hade varit ett alternativ med en solid grön färg istället för metallic.

Bild lånad från @M021 ´s annons.

IMG_20200726_102812.jpg
Ah jag fattar... och jag är lite allergisk mot fusk-patina. Den hade gärna fått vara helt blå-vit.
Håller med om den gröna också. Helt ärligt tyckte jag den var...ahem...gräslig. Men gärna fler solitt gröna Sinn-modeller!

Ah jag fattar... och jag är lite allergisk mot fusk-patina. Den hade gärna fått vara helt blå-vit.
Håller med om den gröna också. Helt ärligt tyckte jag den var...ahem...gräslig. Men gärna fler solitt gröna Sinn-modeller!

Jag tycker att fusk-patina ofta är fel ord beroende på modell. PÅ 104 A B E gör det tavlan mer harmonisk med en varmare ton. Med vit lume hade klockan framstått som kall. Det är en konservativ bransch, men egentligen är det lite konstigt att det inte experimenteras mer med olika färger på lume.

Jag tycker att fusk-patina ofta är fel ord beroende på modell. PÅ 104 A B E gör det tavlan mer harmonisk med en varmare ton. Med vit lume hade klockan framstått som kall. Det är en konservativ bransch, men egentligen är det lite konstigt att det inte experimenteras mer med olika färger på lume.
Joo jag förstår vad du menar, det harmoniserar med det blå, det gör det ju. Men då säger jag att jag bara ogillar den färgen helt enkelt :D.

Har länge kollat på Sinn men aldrig slagit till. Kan trådens experter berätta lite mer om varumärket och dess unika kvaliteer och varför Sinn är ett val utöver tex en Grand Seiko, first range Breitling eller first range Omega?

Har länge kollat på Sinn men aldrig slagit till. Kan trådens experter berätta lite mer om varumärket och dess unika kvaliteer och varför Sinn är ett val utöver tex en Grand Seiko, first range Breitling eller first range Omega?

Ja, hur sjutton ska man svara på det :) En bra kombo är att lyssna på det senaste podavsnittet av Two Watch Guys från @yonsson och @Pinsam, samtidigt som man har @aurum´s ord i bakhuvudet att Sinn är vad Rolex var tidigare när det kommer till tool watches. Även @JoelD inlägg från en annan tråd tycker jag är ett bra delsvar på varför man skulle kunna tänka sig att välja en Sinn.

Är du ute efter GS finish är det lika bra att du vänder i dörren :) Detta om du inte vill botanisera i Meisterbund-serierna och liknande, men det är sällan därför man väljer Sinn.

Men om tanken på tegimentering, Einsatzzeitmesser, Diapal, ubåtsstål, AR-teknologi, eget framtagna DIN-standarder och HYDRO-teknik kittlar, så kan du med fördel välja Sinn. Som Yonsson säger i podden så märks det att Sinn ägs och styrs av en ingenjör.

https://open.spotify.com/episode/71Bme9Tt4haN3TM4qRCsly?si=pau7ndO7SOmhj39fChYixQ

Utan att bli för långrandig och dra precis hela storyn. Känner mig fortfarande ganska ny med klockor. Har inte ägt särskilt många och är en person som oftast håller ganska hårt i sina pengar. Ogillar att lägga pengar på sånt som egentligen inte är nödvändigt och vad är mer onödigt än klockor? MEN. Är för tillfället ganska insnöad på Sinn. Rent allmänt gillar jag när saker och ting är genomtänkta och utan krusiduller. Varesig det är arkitektur eller en kökskniv eller en datormus eller vad som helst. Smart industridesign helt enkelt. Det är något Sinn förkroppsligar. Jag gillar Sinns opretentiösa inställning där funktion styr form och det finns något lite hemmasnickrat med deras marketing som jag också tycker är sympatiskt.
Priset är också inom vad jag idag anser är rimligt för mig personligen att lägga på klockor (dock har jag märkt att denna gräns förädiskt förflyttas framåt hela tiden). Det går heller inte att ignorera att det finns en tjusning i att ha något som andra inte har. En klocknördarnas klocka. En liten "underdog"-grej. Lite "jag tyckte band X var coolt före alla andra tyckte det!". Lite fånigt, men ligger nog lite i det också!
Jag tror Sinn passar mitt sinne (hehehe) ganska väl. Sen känns det samtidigt lite tråkigt att när man är så ny som jag med klockor, grottar ner sig i ETT märke när det finns så mycket att prova. Och jag gillar även annat också. Och även sånt som inte ALLS är likt Sinn (Cartier t ex). Men men, alla människor är väl komplexa!

Senast ändrad:
Ja, hur sjutton ska man svara på det :) En bra kombo är att lyssna på det senaste podavsnittet av Two Watch Guys från @yonsson och @Pinsam, samtidigt som man har @aurum´s ord i bakhuvudet att Sinn är vad Rolex var tidigare när det kommer till tool watches. Även @JoelD inlägg från en annan tråd tycker jag är ett bra delsvar på varför man skulle kunna tänka sig att välja en Sinn.

Är du ute efter GS finish är det lika bra att du vänder i dörren :) Detta om du inte vill botanisera i Meisterbund-serierna och liknande, men det är sällan därför man väljer Sinn.

Men om tanken på tegimentering, Einsatzzeitmesser, Diapal, ubåtsstål, AR-teknologi, eget framtagna DIN-standarder och HYDRO-teknik kittlar, så kan du med fördel välja Sinn. Som Yonsson säger i podden så märks det att Sinn ägs och styrs av en ingenjör.

https://open.spotify.com/episode/71Bme9Tt4haN3TM4qRCsly?si=pau7ndO7SOmhj39fChYixQ
Tack för info. Mycket uppskattat :)

Har kommit fram till att det är en 556i RS jag vill ha, men nu är frågan.
Fine-länk eller H-länk?
Har tidigare haft en Ux på h-länk och gillade den. Men kan tänka mig att 556 blir lite elegantare och nättare med fine

Har kommit fram till att det är en 556i RS jag vill ha, men nu är frågan.
Fine-länk eller H-länk?
Har tidigare haft en Ux på h-länk och gillade den. Men kan tänka mig att 556 blir lite elegantare och nättare med fine

F-länken är som du är inne på tunnare och mer följsam. Men...det krävs att man får till en bra passform. Det finns halvlänkar, men saknas microjustering.

Haha...så j-vla bra!!! Så ska en slipsten dras...eh, menar en klocka recenseras :D

Tillbaka
Topp