• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
72B0952E-17DD-4C25-A20C-3964950D828F.jpeg
F4EB9E6F-2219-47BB-8570-606CADAD0654.jpeg

Kan bara hålla med @Clark Kent och @JoelD.
Tjatar lite med bilder på två klockor som jag köpt med ett antal år mellan.
Rolexen (-87)köpte jag just för den skulle vara tålig.
Sinn (-10) av samma orsak.
Om det är något som imponerat på mig är det just tegimentering-helt sjukt hållbart.
Riktigt häftigt, det är ju så man vill att det ska se ut efter användning. :) Sinn:en alltså. ;)

Är Rolexen från 1987? Du köpte den då? Tänkte att det kan vara en något orättvis jämförelse om den använts i 23 år ;)
 

Ironlung

Cartier
2-Faktor
Har länge kollat på Sinn men aldrig slagit till. Kan trådens experter berätta lite mer om varumärket och dess unika kvaliteer och varför Sinn är ett val utöver tex en Grand Seiko, first range Breitling eller first range Omega?

Inte en expert av något slag men utöver vad övriga sagt vill jag påpeka att ett STARKT argument för Sinn över de du nämner är att Sinn är tyskt, både ordagrant och i stil.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Finns det några oysterlänkar i samma nyans som H-länken och med skaplig passform? Jag är bra sugen på en UX men länken är så jäkla ful... :bag: Det går visserligen att köpa den på gummi men det ser också tjockt och fult ut tycker jag så annars får det väl bli nato.
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Har kommit fram till att det är en 556i RS jag vill ha, men nu är frågan.
Fine-länk eller H-länk?
Har tidigare haft en Ux på h-länk och gillade den. Men kan tänka mig att 556 blir lite elegantare och nättare med fine
Visserligen har jag en 104a men den gör sig finfint på finelänk. Upplever den som väldigt följsam och lite mer elegant och nätt. Obs! Skillnad i finish på länkarna givet skillnad på finish i boetten mellan 104an och 556an...
16A7DF49-B911-41D7-8B5C-915CB4169029.jpeg 5B16BBC2-F187-45B7-8DF6-44146E4DAD99.jpeg E20B0A6C-9FFA-4453-A306-2F6761714197.jpeg 37DBC9F1-F26F-48A3-9785-DAFED35138D6.jpeg

Se även annons för 556 I B: https://klocksnack.se/threads/sinn-556-i-b.135793/ om än med den blå tavlan med applicerade index.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Riktigt häftigt, det är ju så man vill att det ska se ut efter användning. :) Sinn:en alltså. ;)

Är Rolexen från 1987? Du köpte den då? Tänkte att det kan vara en något orättvis jämförelse om den använts i 23 år ;)
Till och med i 33 år.
Självklart svårt att jämföra rakt av. Jepp, köpte den på Biblioteksgatan, på den tiden var det bara att gå in och köpa, fanns en hel del på lager.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@Clark Kent jag undrar om sailcloth är bekvämt eller kräver det lite "inkörning"?

Till skillnad från vissa canvas är de sailcloth jag har mer följsamma på en gång och kräver ingen inkörning. Det som är på bilden från Royal Straps är något tjockare och mer uppbyggt än de som jag har från Strapped.

Här är en liten jämförelse mellan RS och Strapped:

https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-om-sinn.45897/page-686#post-3360001
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jo den där har jag kollat på några gånger, och en med Lemania verk skulle absolut passa mig. Finns det någon specifik beteckning på dessa? Under vilka årtal gjordes dessa ?
Jag måste göra dig besviken. Jag har ingen aning! 90-talet är allt jag vet och jag TROR inte det är någon speciell beteckning utan är väl 903: or precis som de andra.
 
Senast ändrad:

Jamterik

Audemars
2-Faktor
356 vs 103.
Ok, nu är jag nog nöjd för ett tag, en 356 till frun och en 103:a till mig. Bra bröllopsdags presenter! Mina intryck, båda är grymma! Det skiljer inte mycket i storlek men intrycket av 356:an är att den är väldigt mycket nättare! Den är "för liten" för mig! :) Jag landar nog helt rätt med min 103;a, riktigt bra alternativ till Heuer Bunden som jag inte vill ha för jämnan. Livrädd för att fucka up den på något sätt...så alla in all, både hustru och jag är nöjda! Mer Sinn åt folket!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
356 vs 103.
Ok, nu är jag nog nöjd för ett tag, en 356 till frun och en 103:a till mig. Bra bröllopsdags presenter! Mina intryck, båda är grymma! Det skiljer inte mycket i storlek men intrycket av 356:an är att den är väldigt mycket nättare! Den är "för liten" för mig! :) Jag landar nog helt rätt med min 103;a, riktigt bra alternativ till Heuer Bunden som jag inte vill ha för jämnan. Livrädd för att fucka up den på något sätt...så alla in all, både hustru och jag är nöjda! Mer Sinn åt folket!
Hej och grattis! :)

Jag har länge funderat på en 356, men tvekar lite pga finish (blästring) och höjden i förhållande till storleken. Lika hög som 103, men den är lite större och har fler ”lager” som förmildrar omständigheterna.

Kan du ge ett utlåtande på detta och eventuellt visa med bild om möjligt? Tack på förhand. :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
356 vs 103.
Ok, nu är jag nog nöjd för ett tag, en 356 till frun och en 103:a till mig. Bra bröllopsdags presenter! Mina intryck, båda är grymma! Det skiljer inte mycket i storlek men intrycket av 356:an är att den är väldigt mycket nättare! Den är "för liten" för mig! :) Jag landar nog helt rätt med min 103;a, riktigt bra alternativ till Heuer Bunden som jag inte vill ha för jämnan. Livrädd för att fucka up den på något sätt...så alla in all, både hustru och jag är nöjda! Mer Sinn åt folket!

Grattis på bröllopsdagen och till två riktigt fina klockor. Nu vill vi se gruppfoto :)
 

Ohemlig

Omega
Finns det några oysterlänkar i samma nyans som H-länken och med skaplig passform? Jag är bra sugen på en UX men länken är så jäkla ful... :bag: Det går visserligen att köpa den på gummi men det ser också tjockt och fult ut tycker jag så annars får det väl bli nato.
H-länken är den första länken jag verkligen använder på en klocka som jag gillar och tycker är snygg :) har iofs bara startat ett riktigt intresse för klockor för några år sedan. Men smaken är verkligen som baken!
 

Ohemlig

Omega
Är det någon som skulle vilja hjälpa mig och berätta hur man startar en referenstråd? Jag vet att det inte är rätt forum, men lyckas inte lösa det själv. Tack!!
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Hej och grattis! :)

Jag har länge funderat på en 356, men tvekar lite pga finish (blästring) och höjden i förhållande till storleken. Lika hög som 103, men den är lite större och har fler ”lager” som förmildrar omständigheterna.

Kan du ge ett utlåtande på detta och eventuellt visa med bild om möjligt? Tack på förhand. :)

Duger bilden ovan?? Jag gillar verkligen 356;an, men den är lite liten för mig, tycker att 42mm uren är perfekta på min arm. Stilmässigt är 356;an mer sober, tycker jag iaf!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Duger bilden ovan?? Jag gillar verkligen 356;an, men den är lite liten för mig, tycker att 42mm uren är perfekta på min arm. Stilmässigt är 356;an mer sober, tycker jag iaf!
Jag är så sugen på att testa den, men att köpa nytt blir dyrt om jag ångrar mig, så att säga. Kan inte Erikson öppna en Sinn-filial i Göteborg? ;) Vill så gärna prova dem och jämföra dem lite. Jaja, vi får se. Funderar vidare.

Tack för bilderna! Grattis på bröllopsdagen!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag är så sugen på att testa den, men att köpa nytt blir dyrt om jag ångrar mig, så att säga. Kan inte Erikson öppna en Sinn-filial i Göteborg? ;) Vill så gärna prova dem och jämföra dem lite. Jaja, vi får se. Funderar vidare.

Tack för bilderna! Grattis på bröllopsdagen!

Jag kan bli ambulerande Sinn-säljare och bege mig ut på vägarna i Sverige :D

watch.jpg
 

David71

Rolex
2-Faktor
Topp