• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Det är väl lite som med IP-klassning. Bara för att det inte är IP-klassat så betyder det inte att de inte tål vissa saker, det handlar bara om att man inte har utfört testerna och betalat pengar för klassningen.
Sant. OT: Tror det var OnePlus som skrev det i sin marknadsföring att de uppfyllde IPXX men var ej klassade då det bara var dyrt. Visade på hemsida istället i en bunke vatten att de var vattenskyddade.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Sant. OT: Tror det var OnePlus som skrev det i sin marknadsföring att de uppfyllde IPXX men var ej klassade då det bara var dyrt. Visade på hemsida istället i en bunke vatten att de var vattenskyddade.
Exakt dem jag tänkte på. IP-klassningen är så jäkla tramsig ändå för många produkter som är IP-klassade lämnar ändå ingen garanti om det kommer vatten i dem och något mot förmodan skulle hända.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Angående COSC så är det urverket som testas, och testet görs innan montering. Vissa tillverkare testar sina klockor efter montering, men då är det inte COSC utan andra tester. Tex Omegas METAS, Rolex, JLCs 1000 timmars.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Angående COSC så är det urverket som testas, och testet görs innan montering. Vissa tillverkare testar sina klockor efter montering, men då är det inte COSC utan andra tester. Tex Omegas METAS, Rolex, JLCs 1000 timmars.
När du säger det så var urverket till min UX certifierat innan de byggde klockan och att det kanske var det sista certifierade av dom som dom hade sparat undan.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
När du säger det så var urverket till min UX certifierat innan de byggde klockan och att det kanske var det sista certifierade av dom som dom hade sparat undan.
Det är ju nackdelen med COSC, det är alltid det nakna verket som certifieras. Rolex Superlative Chronometer och Omegas METAS är certifierade när klockan är färdig, vilket såklart är bättre ur kundens synvinkel.
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Tack tack, känns bra den här.
Eftersom det blev 9-6 till sand så fick det bli så.
Tänkte testa att kränga på länken ikväll, nu måste det löneslavas för att täcka vissa oförutsedda urkostnader...:greedy:
Visst är det rent för***ligt att klockorna bara hoppar på en sådär! Söta är dom oxå, man vill bara vara snäll och ta hand om så många som möjligt! Sen sitter man där och funderar på vart i h-vete pengarna på kontot tog vägen, jag vet iaf vart mina är, dom ligger hos PayPal och gosar till sig före dom beslutar sig för att återbetala min lilla misshap förra veckan! :) Så just nu fönstershoppar jag bara! :)
 

Skägglurk

Panerai
2-Faktor
:D
24EBFACB-FA3A-48F0-890C-9EF4566585E8.jpeg
F5D983EF-8494-4F11-995E-39CF0191DD97.jpeg
57A2852E-0B9B-49D6-B195-9918ED694574.jpeg
420FE34A-6685-4009-804E-0169932A2FCB.jpeg
DB4887C5-F3C7-4E27-A87F-FBC47F15CD9C.jpeg
521F323D-B9CE-4A0A-8F9B-10F26BE0B90B.jpeg
Grattis! Så j**la hård den där :)
 
N

norgar

Guest
Själv tar jag en kvällspromenad med min nya kompis
20200824_210341.jpg
Virkelig en flott klokke du har:)

Kjenner den vekker et stort ha-begjær. Den ser litt mystisk ut, og ser ut til å kunne tåle alt. Blikket mitt blir dratt mot midten av skiva, hvor det nesten ser ut som det mangler noe. Virkelig godt design:)
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Wow! Stort grattis, nu är man avundsjuk! :) sandfärgat canvas gjorde sig riktigt bra tycker jag. Nu vill vi se fler bilder!!
Bandet är mörkt på sidan, tjockare än jag trodde så får kämpa lite att få in det till fjärde hålet, räknat från klockan. Min handled är 183mm ifall ngn undrar. Vid kantsömmen är det lite "slitet" så ser lite använt ut vilket passar bra ihop med klockan. Kul med det diskreta SUG märket. Rätt märkligt att köpa en klocka där 3, 6, 9 och 12 knappt syns- och att jag gillar det :)
8EB318F9-BFE5-4C67-8E5E-6D2AD6F726DC.jpeg
CACF8F62-7960-44C7-B4DF-1404917C1D5A.jpeg
E0D07510-3C5E-49D9-8D75-A0C1487A63EC.jpeg
5978AF32-86D4-479D-A57F-CF3638C7DDC0.jpeg
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Någon som vågar spekulera i vad det kan bli för nyheter i oktober då?

Jag är 50/50 gällande om det kommer nya U50-varianter, men jag lutar åt att det kommer först nästa år i mars. Den första omgången blev en succé och sålde till och med slut så det finns ingen egentlig anledning att lansera exempelvis U50 B eller W förrän till nästa säsong, men där handlar det nog mest om produktionskapacitet.

Det brukar ju alltid komma någon suspekt dressare som riktar sig mer mot den tyska marknaden, så det räknar jag med även denna gång :)

Det brukar även komma något limiterat, och personligen skulle jag gärna se en manuell 103. Sellita har ett urverk som heter SW501 M, 1mm tunnare än vanliga SW500 och med bara datumvisning, så det skulle kunna bli en riktigt trevlig referens med plexi och solid baksida. Säg att man gör en remake på en 103 med manuellt urverk, plexi, solid baksida, stora pilen på sekundvisaren och inverterad panda. 500ex skulle sälja slut innan man han säga Helmut.

Någon ny variant på 556/104 tror jag är snudd på garanterat.

Corona har nog satt en del käppar i hjulen, men planering och utveckling av nya modeller tar betydligt längre tid är 6 månader och nu är det ca 3 år sedan man flyttade till nya lokaler. Nu skjuter jag verkligen från löften, men det känns som en rimlig tid för att ta fram en helt ny modell. Senaste EZM var 12 som kom 2017 så det kanske är dags för EZM 17 :)

Sen som alltid står det lås med microjustering på önskelistan. I och med succén med U50 borde det även komma fler färger på gummibanden i 20mm.
 

Torpeden

Omega
Bandet är mörkt på sidan, tjockare än jag trodde så får kämpa lite att få in det till tredje hålet, räknat från klockan. Min handled är 183mm ifall ngn undrar. Vid kantsömmen är det lite "slitet" så ser lite använt ut vilket passar bra medklockan. Kul med det diskreta SUG märket. Rätt märkligt att köpa en klocka där 3, 6, 9 och 12 knappt syns- och att jag gillar det :)
8EB318F9-BFE5-4C67-8E5E-6D2AD6F726DC.jpeg
CACF8F62-7960-44C7-B4DF-1404917C1D5A.jpeg
E0D07510-3C5E-49D9-8D75-A0C1487A63EC.jpeg
5978AF32-86D4-479D-A57F-CF3638C7DDC0.jpeg

Snyggt! Just designen med reducerade timmar och med emfas på minutrarna med 15, 30, 45-markeringar är lite varför jag tycker den är så bra. Men vad står SUG för? :pompus:
 
Topp