• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kommer snart att...

A: Kasta klockan i väggen
B: Klippa sönder bandet
C: Gå bananas med avbitare på bandstiften

IMG_20200825_130814.jpg
 
N

norgar

Guest
Kommer snart att...

A: Kasta klockan i väggen
B: Klippa sönder bandet
C: Gå bananas med avbitare på bandstiften

IMG_20200825_130814.jpg
Problemet er å få løs bandstiften?
Jeg kjøpte for en tid siden noen premium bandstift. Kostet en del, og ser bra ut. Feilen er at de er nesten umulige å få løs fra klokka. Kjøpte i stedet noen med dobbel endekant (double flange) på. Disse er veldig lette å løsne.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Kommer snart att...

A: Kasta klockan i väggen
B: Klippa sönder bandet
C: Gå bananas med avbitare på bandstiften

IMG_20200825_130814.jpg
Får hjärtklappning och inser att det här med att byta band kan ju vara eländigt svårt...tänkte ju göra ett försök med att sätta på H-länken på 856 men inser att jag med knappt ledsyn skakiga händer kanske ska låta bli..jaja det finns ju hål på bandhornen men ändå..
 
Äger en Sinn 556I sedan 2014. Den har nu börjat gå cirka 20 sekunder långsamt per dygn varför jag igår lämnade in den hos min lokala urmakare i Linköping. Nu blev jag dock lite fundersam: borde jag ha skickat den till Erikson/Sinn istället? Är det dumt att serva hos någon annan än dem? Det är väl ändå ett standard 2824-2 i klockan.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Äger en Sinn 556I sedan 2014. Den har nu börjat gå cirka 20 sekunder långsamt per dygn varför jag igår lämnade in den hos min lokala urmakare i Linköping. Nu blev jag dock lite fundersam: borde jag ha skickat den till Erikson/Sinn istället? Är det dumt att serva hos någon annan än dem? Det är väl ändå ett standard 2824-2 i klockan.

Möjligt att det är finisherat av Sinn på ett par detaljer, men inget som omöjliggör för vilken kompetent uris som helst att serva. Frågan är snarast vad du får betala och hur länge du blir av med klockan. Sinn tar 240€ för att serva en 556, tillkommer frakt 50€.

EDIT: Väntetiden skulle jag uppskatta till 4-6 veckor baserat på hur länge medlemmar i tråden har fått vänta på service och reklamationer.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Möjligt att det är finisherat av Sinn på ett par detaljer, men inget som omöjliggör för vilken kompetent uris som helst att serva. Frågan är snarast vad du får betala och hur länge du blir av med klockan. Sinn tar 240€ för att serva en 556, tillkommer frakt 50€.

EDIT: Väntetiden skulle jag uppskatta till 4-6 veckor baserat på hur länge medlemmar i tråden har fått vänta på service och reklamationer.

@Swordthain Om det är en kompetent och seriös urmakare så tror jag det inte är några problem. Upptäcker de något på vägen så lär du väl höra av dem?
 
Möjligt att det är finisherat av Sinn på ett par detaljer, men inget som omöjliggör för vilken kompetent uris som helst att serva. Frågan är snarast vad du får betala och hur länge du blir av med klockan. Sinn tar 240€ för att serva en 556, tillkommer frakt 50€.

EDIT: Väntetiden skulle jag uppskatta till 4-6 veckor baserat på hur länge medlemmar i tråden har fått vänta på service och reklamationer.

Tack. Det lät ju otroligt överkomligt i pris. Har än så länge bara betalat 500 kronor för en kontroll och kostnadsförslag. Kanske ska svälja de 500 kronorna och skicka till Sinn istället.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tack. Det lät ju otroligt överkomligt i pris. Har än så länge bara betalat 500 kronor för en kontroll och kostnadsförslag. Kanske ska svälja de 500 kronorna och skicka till Sinn istället.

Jag skulle avvakta kostnadsförslaget och info hur lång tid det tar och sen ta ställningen efter det. Men personligen i och med att det varken är gas- eller oljefylld boett skulle jag lämna in lokalt. Dels på grund av att det är enklare att gå tillbaka om det skulle vara något som inte lirar, men framförallt att man tar bort risken att något händer under transporten. Glöm inte att fråga hur lång garanti du har på servicen från din lokala urmakare bara.
 
Jag skulle avvakta kostnadsförslaget och info hur lång tid det tar och sen ta ställningen efter det. Men personligen i och med att det varken är gas- eller oljefylld boett skulle jag lämna in lokalt. Dels på grund av att det är enklare att gå tillbaka om det skulle vara något som inte lirar, men framförallt att man tar bort risken att något händer under transporten. Glöm inte att fråga hur lång garanti du har på servicen från din lokala urmakare bara.

Det var ju en utmärkt synpunkt det med. Avvaktar nog kostnadsförslaget. Skönt också om det kunde gå lite snabbare än 4-6 veckor.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det var ju en utmärkt synpunkt det med. Avvaktar nog kostnadsförslaget. Skönt också om det kunde gå lite snabbare än 4-6 veckor.

Du får ta 4-6 veckor med en nypa salt då det endast är en gissning. Lika bra att passa på att maila Sinn nu på en gång och fråga så vet du vad du har att ta ställning till. De brukar vara hyfsat snabba på att svara.
 
Topp