• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Fashion statement!
0FF7D65D-DFED-4FF4-8636-AA7DF861DBA4.jpeg
Lol! Inga likes på min fina modeskapande trendbild. Så mycket för att vara en influencer. ;)

Kanske faller det bättre i smaken med grå höstkostym?
1E09FACB-B118-4475-B3E4-E0DAAF5EDB86.jpeg

För den oinvigde, varför vill man ta bort AR-beläggningen?

Du ser på min bild från i morse hur AR-beläggningen har repats under årens lopp. Det är fläckigt mellan 12 och 3 plus runt 6. Det är fortfarande kvar AR-beläggning på insidan, så det komme inte påverka läsbarheten nämnvärt.

656+alcantara. Idag blir det gnugg av yttre AR vilket blir första gången för mig så det ska bli spännande. Men efter en lyckad operation med borttagen AR på en MacBook som varit igenom "Staingate", har jag höga förväntningar över resultatet.

IMG_20201005_072249.jpg

Den är relativt lättrepad helt enkelt.

Du ser på min bild från i morse hur AR-beläggningen har repats under årens lopp. Det är fläckigt mellan 12 och 3 plus runt 6. Det är fortfarande kvar AR-beläggning på insidan, så det komme inte påverka läsbarheten nämnvärt.

Jag märker att glaset på min UX är lite svårare att rengöra än på mina övriga. När man använder tröjärmen typ :). Kan det ha något med AR-beläggningen att göra? Är det lättare att torka av glaset om den inte har AR?

Jag märker att glaset på min UX är lite svårare att rengöra än på mina övriga. När man använder tröjärmen typ :). Kan det ha något med AR-beläggningen att göra? Är det lättare att torka av glaset om den inte har AR?

Du får ett svar baserat på empiri :) Men min erfarenhet är att yttre AR är toppen så länge det är tiptop samt att man inte råkar komma åt. Som du säger drar det åt sig smuts och fingeravtryck i större utsträckning än ett glas utan.

Hm, får nog vänta tills imorgon för att vara säker på att AR-beläggningen är borta. Tycker att det gick alldeles för lätt mit vad man har läst om tidigare i tråden :) Men jag ser inga fläckar nu i alla fall så det borde ju vara klart.

IMG_20201005_204218.jpg

Ser bra ut

Funderar på om min 857 ska få samma behandling när den kommer tillbaka, eller om det ska få vara kvar och matcha den slitna vridringen, men om jag ska ta bort det, har du några tips och materialval?

Jag kanske borde utveckla något @F0ppa :)

Men när jag googlade runt hur folk hade gjort med sina fläckiga MacBook-skärmar så var det väldigt många som använt sig av Listerine. Provade på min skärm med Colgate Plax som jag hade hemma och det fungerade förvånansvärt bra. Tänkte att jag ger det en chans på klockan också innan jag går över till tyngre artilleri men det verkar som sagt ha fungerat riktigt bra.

Hej Sinn-lovers! Jag har ännu inte tagit steget att införskaffa en Sinn men har varit extremt nära flera gånger. Det som varit närmast är en 856 UTC. Jag skulle dock vilja ha lite synpunkter från er på vad man skall satsa på, det jag är helt på det klara med är att jag vill ha en med tegimenterat stål..längre har jag inte kommit. Hit me high and low.

Hej Sinn-lovers! Jag har ännu inte tagit steget att införskaffa en Sinn men har varit extremt nära flera gånger. Det som varit närmast är en 856 UTC. Jag skulle dock vilja ha lite synpunkter från er på vad man skall satsa på, det jag är helt på det klara med är att jag vill ha en med tegimenterat stål..längre har jag inte kommit. Hit me high and low.
756 Diapal. Samma diameter som 856 men 3mm högre. Lånad bild från nätet.
upload_2020-10-5_21-58-23.png

Grattis! Rätt beslut.
Skulle vilja rekommendera H-länken.
Vad du än väljer kommer du bli nöjd med den länken.
9B801C54-D460-4BB4-B1FC-C4125DA3A825.jpeg

Tufft med Sinn överlag, så fort lägenhet är såld så kommer någon skoj Sinn få flytta in i lådan igen :D Hade älskat att ha en utav de roliga limiterade 104orna men finns ju mängder av skoj överallt bland Sinns olika klockor.

Baserat på dina tidigare klockor, (de jag har koll på i alla fall :) ), så hade jag nog utan några ledtrådar puffat dig i riktning mot 903 St B E som har en riktigt härlig blå tavla. Ett strapmonster som även passar på länk. Bilder lånade från @Watcho ´s annons från 2018 och du kan söka i tråden på @norgar ´s fina bilder. Men i och med att du vill ha tegimenterat så tycker jag att din första instinkt med 856 UTC är den rätta vägen att gå.

3692C104-C326-44D0-9E4C-D149F356A99B.jpg
4D646815-683A-4159-B2D0-711533D14022.jpg

Baserat på dina tidigare klockor, (de jag har koll på i alla fall :) ), så hade jag nog utan några ledtrådar puffat dig i riktning mot 903 St B E som har en riktigt härlig blå tavla. Ett strapmonster som även passar på länk. Bilder lånade från @Watcho ´s annons från 2018 och du kan söka i tråden på @norgar ´s fina bilder. Men i och med att du vill ha tegimenterat så tycker jag att din första instinkt med 856 UTC är den rätta vägen att gå.

3692C104-C326-44D0-9E4C-D149F356A99B.jpg
4D646815-683A-4159-B2D0-711533D14022.jpg
Tackar, en riktigt läcker modell som jag har kollat en del på i katalogen som man har hemma..men tror nog jag är mest är ute efter en tegimenterad..men jag har ”chockat” mig själv tidigare..så vem vet.

Det är ju tufft med feta klockor!:D

@Remofflan har absolut en poäng med att vissa modeller har ett förhållande mellan höjd/diameter/raka linjer som från vissa vinklar ser lite lustigt ut. Har skrivit om det förr (tror jag) men jag köpte min 756 först med ett enkelt läderband-såg ut som @Remofflan s bild. När silikonbandet var på plats blev det bättre. Bäst är den dock med länken eller det grova canvasen från @Feskarn. Det jag vill hitta nu är ett riktigt grovt läderband som får åldras.

Glömde ju
God morgon tråden!
Här ett klipp, från 3.00.
Vad säger hon vid 12?
Slutet Oktober/November- nyheter?

OT;
Kölsch får endast serveras i orter som syns från Kölns domkyrka samt i 20 cl glas.
Därför beställer man alltid dreimal kölsch bitte :)

Senast ändrad:
Gillar nästan allt med min 856 UTC. Men om man ska vara lite surgubbe så hade jag önskat ett annat spänne till länken. Det känns lite rassligt och ger inte direkt nån premiumkänsla. Men kanske iofs är onödigt bortskämd efter att ha varit OWG med Rolex Glidelock i sex år innan dess.

Gillar nästan allt med min 856 UTC. Men om man ska vara lite surgubbe så hade jag önskat ett annat spänne till länken. Det känns lite rassligt och ger inte direkt nån premiumkänsla. Men kanske iofs är onödigt bortskämd efter att ha varit OWG med Rolex Glidelock i sex år innan dess.

Det är den stora återkommande invändningen, spännet. På ett sätt förstår jag att man håller fast vid spännet då det gör sitt jobb avseende huvudfunktionen, att inte gå upp plus att det sparar in en peng på försäljningspriset. Men det börjar bli dags att komma ikapp många av de andra tillverkarna som erbjuder någon form av microjusteing utan att behöva ha ett verktyg tillgängligt samt som du skriver, öka premiumkänslan, eller snarare att helheten håller ihop kvalitetsmässigt.

Men jag hoppas verkligen att man kommer göra allt för att hålla nere storleken. Jag förstår att funktionen på Glidelock eller Tudor Pelagos lås är toppen, men för mig ser det inte så bra ut med ett så stort lås, framförallt inte till en 40mm klocka, (Pelagosen är iofs 44mm. EDIT: 42mm.). Nu vet jag inte storleken på handleden på bilden, men på de flesta bilder täcker låset snudd på hela insidan av handleden och det ser till och med större ut än det stora låset till Sinns gummiband som i majoriteten av fallen är monterat på en 44mm-klocka.

Så om man skulle lyckas uppgradera viklåset med en microjustering samtidigt som man håller ner storleken skulle det vara perfekt. Det låset är ett par snäpp upp i känsla mot det nuvarande standardlåset.

4ff6ae9d7749a2b1c92b78b52edd0e62.jpg

IMG_8167.jpg

IMG_20171027_171415.jpg

Senast ändrad:
Det är den stora återkommande invändningen, spännet. På ett sätt förstår jag att man håller fast vid spännet då det gör sitt jobb avseende huvudfunktionen, att inte gå upp plus att det sparar in en peng på försäljningspriset. Men det börjar bli dags att komma ikapp många av de andra tillverkarna som erbjuder någon form av microjusteing utan att behöva ha ett verktyg tillgängligt samt som du skriver, öka premiumkänslan, eller snarare att helheten håller ihop kvalitetsmässigt.

Men jag hoppas verkligen att man kommer göra allt för att hålla nere storleken. Jag förstår att funktionen på Glidelock eller Tudor Pelagos lås är toppen, men för mig ser det inte så bra ut med ett så stort lås, framförallt inte till en 40mm klocka, (Pelagosen är iofs 44mm). Nu vet jag inte storleken på handleden på bilden, men på de flesta bilder täcker låset snudd på hela insidan av handleden och det ser till och med större ut än det stora låset till Sinns gummiband som i majoriteten av fallen är monterat på en 44mm-klocka.

Så om man skulle lyckas uppgradera viklåset med en microjustering samtidigt som man håller ner storleken skulle det vara perfekt. Det låset är ett par snäpp upp i känsla mot det nuvarande standardlåset.

IMG_8167.jpg

IMG_20171027_171415.jpg
Japp, hoppas på nån sorts förbättring framöver. För egen del är det inte själva microjusteringen jag saknar utan mer den taktila känslan när man öppnar/knäpper spännet. Ett tillfredsställande klick, till exempel :).

Glömde ju
God morgon tråden!
Här ett klipp, från 3.00.
Vad säger hon vid 12?
Slutet Oktober/November- nyheter?

OT;
Kölsch får endast serveras i orter som syns från Kölns domkyrka samt i 20 cl glas.
Därför beställer man alltid dreimal kölsch bitte :)
Hon säger att de har "ett par nyheter" som kommer i slutet oktober - början november. Senare säger hon att hon inte kan säga något om dem men att de har par fina saker som kommer in innan jul, tolkar det som att hon menar de tidigare nämnda nyheterna.

Men jag hoppas verkligen att man kommer göra allt för att hålla nere storleken. Jag förstår att funktionen på Glidelock eller Tudor Pelagos lås är toppen, men för mig ser det inte så bra ut med ett så stort lås, framförallt inte till en 40mm klocka, (Pelagosen är iofs 44mm). Nu vet jag inte storleken på handleden på bilden, men på de flesta bilder täcker låset snudd på hela insidan av handleden och det ser till och med större ut än det stora låset till Sinns gummiband som i majoriteten av fallen är monterat på en 44mm-klocka.

IMG_8167.jpg

IMG_20171027_171415.jpg
Jag har ett annat spänne på min H-länk än den på din bild. Men den är till en UX. med diver extension link, Ursäkta sämsta bilden.
upload_2020-10-6_9-19-19.png

Tillbaka
Topp