Det är den stora återkommande invändningen, spännet. På ett sätt förstår jag att man håller fast vid spännet då det gör sitt jobb avseende huvudfunktionen, att inte gå upp plus att det sparar in en peng på försäljningspriset. Men det börjar bli dags att komma ikapp många av de andra tillverkarna som erbjuder någon form av microjusteing utan att behöva ha ett verktyg tillgängligt samt som du skriver, öka premiumkänslan, eller snarare att helheten håller ihop kvalitetsmässigt.
Men jag hoppas verkligen att man kommer göra allt för att hålla nere storleken. Jag förstår att funktionen på Glidelock eller Tudor Pelagos lås är toppen, men för mig ser det inte så bra ut med ett så stort lås, framförallt inte till en 40mm klocka, (Pelagosen är iofs 44mm). Nu vet jag inte storleken på handleden på bilden, men på de flesta bilder täcker låset snudd på hela insidan av handleden och det ser till och med större ut än det stora låset till Sinns gummiband som i majoriteten av fallen är monterat på en 44mm-klocka.
Så om man skulle lyckas uppgradera viklåset med en microjustering samtidigt som man håller ner storleken skulle det vara perfekt. Det låset är ett par snäpp upp i känsla mot det nuvarande standardlåset.
Omega har två olika lås med verktygslös microjustering, min Seamaster hade det lilla låset med tre lägen, det var inte alls stort. Såklart inte samma inställningsmöjligheter som Glidelock eller Omegas stora lås, men en bra kompromiss. Fler tillverkare borde ha den typen av storlek och funktion
Har ingen bra bild så snor en från nätet.
Tudor Pelagos är 42mm inte 44mm.