• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Stål eller titan?
3555EF23-D1CB-41AB-931B-2A9BA216E320.jpeg
492D75F5-2F3C-49EB-B3AB-3C994FE00DBA.jpeg
 
Skaffar du någon av dessa blir jag avis;). Jag skulle valt stål då den är lite blingigare och det saknas i Sinnsortimentet hos mig.
Haha - Ska tänka på det.
Vet inte om jag gillar blinget, är ju mer för den gråa tegminenterade utseendet - passar skäggiga farbröder bättre.
Det är därför Txxxxn hänger löst.
 
Skruvade pushers – det är för att man inte ska trycka på dem av misstag? Jag tycker mest det verkar bökigt och gör att man bara kan starta kronografen om man är förberedd. Man tappar då en del av funktionen: att alltid vara beredd att ta tid på något med ett snabbt klick på armen; och fördelen: att motivera en kronograf framför att ta tid med mobilen. Jag vill härmed hävda min skepsis till skruvade tryckknappar!
 
Skruvade pushers – det är för att man inte ska trycka på dem av misstag? Jag tycker mest det verkar bökigt och gör att man bara kan starta kronografen om man är förberedd. Man tappar då en del av funktionen: att alltid vara beredd att ta tid på något med ett snabbt klick på armen; och fördelen: att motivera en kronograf framför att ta tid med mobilen. Jag vill härmed hävda min skepsis till skruvade tryckknappar!
Jag fattar inte varför den i stål har det men inte den i titan?
 
Jag röstar nog på titan i det här fallet :)
Visst, titan repas lättare än stål så det får man ha i åtanke. Å andra sidan får ju en blankpolerad swirls ganska kvickt också (även om det inte är samma sak som repor).
För mig personligen så har jag inget emot (eller kanske tom föredrar) oskruvade pushers och i det här fallet påverkar det ju inte ens trycktåligheten så det känns mer som en fråga om tycke och smak. Polerad boett och länk eller ett mattare uttryck i titan och för mig föredrar jag nog det senare :)
 

Jag tror att du måste fundera på vilken känsla du vill ha när du har klockan på armen. Titan är lätt. Vissa kan säkert tycka att det är för lätt och att man inte får tillräckligt mycket handledsnärvaro medan andra föredrar att inte känna något som tynger och trycker. Jag tyckte om att bära 103 Ti IFR och jag upplevde inte heller att den var speciellt lättrepad.

Men jag tycker nästan att den största skillnaden blir utseendet på tavlan givet om det är matt titan eller halvblingigt stål. Det blir större kontraster med stålklockan, och åtminstone på bild blir det nästan som om det vore två olika tavlor. Subdialsen upplevs svartare på stålvarianten jämfört med mer en monokrom färgskala på titanvarianten. Har skrivit tidigare i tråden att jag föredrar de skruvade tryckknapparna för estetiken på en tekniskt avancerad klocka. Samtidigt är polerade mittlänkar inte riktigt vad jag förknippar med en toolwatch.

Så vad hade jag valt då? Ingen aning är jag rädd för att svaret blir :)
 
I väntan på vad som kommer är det alltid roligt att dagdrömma lite-kostar inget.
103 -orna ovan är ju speciella då de blandar en klassisk design med ny teknik.
 
I väntan på vad som kommer är det alltid roligt att dagdrömma lite-kostar inget.
103 -orna ovan är ju speciella då de blandar en klassisk design med ny teknik.

Om man tittar på dina andra Sinn så har de ju det gemensamt att de har matta case. Om man skulle peta in en Diapal för att bilda en trio så skulle Ti vara mer samstämmigt och harmoniserande om man tittar på det som en helhet. Så om det är din typ och du inte gillar det blingiga som du skriver skulle jag välja Ti. Om du däremot vill ha något som bryter av hade jag valt stål.

Jag brukar alltid låtsastitta på min ”nya klocka” innan jag bestämmer mig :) Som nu när jag sitter och skriver vid datorn pausar jag, lyfter upp armen framför mig och tänker mig hur det skulle se ut om klockan satt på handleden och hur känslan skulle vara. Tyngden, storleken, varmt/kallt. Låt fantastin flöda och så varierar du mellan stål och titan. Jag kan nästan garantera att det kommer vara en av varianterna som du kommer föredra att ”titta på” :D
 
Om du liker stål eller titan, blir et subjektivt spørsmål (fråga). Jeg liker godt blankt stål, men titan har en fin, varm tone i seg:)

Jeg har eid en Garmin-klokke i titan. Som det blir påpekt, så blir det lettere riper i titan, men disse kan enkelt fjernes med den blå delen av et viskelær (ink eraser)
 
Jag brukar alltid låtsastitta på min ”nya klocka” innan jag bestämmer mig :) Som nu när jag sitter och skriver vid datorn pausar jag, lyfter upp armen framför mig och tänker mig hur det skulle se ut om klockan satt på handleden och hur känslan skulle vara. Tyngden, storleken, varmt/kallt. Låt fantastin flöda och så varierar du mellan stål och titan. Jag kan nästan garantera att det kommer vara en av varianterna som du kommer föredra att ”titta på” :D

Det er et godt tips:)
Jeg har av og til klippet ut klokkebilder, og lagt de over armen:D Kan gi et godt inntrykk.
 
Tillbaka
Topp