• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Vad går du och hoppas på? :)
Jag vet faktiskt inte riktigt. Inget sådär specifikt. Hoppas kanske på det mest osannolika, nåt helt nytt och inte bara förändringar på gammalt. Kanske en fältklocka i Sinn-stil. Framförallt hoppas jag på något i mindre storlek. Ny tavelfärg på 556 skulle kanske gå an också. Kan lika gärna ha två eller fler sådana ändå :rolleyes:.

edit: Kanske också skulle kunna vara kul med en förfining av någon av deras befintliga modeller. En 2.0 där de försökt förbättra något.
 
Jag vet faktiskt inte riktigt. Inget sådär specifikt. Hoppas kanske på det mest osannolika, nåt helt nytt och inte bara förändringar på gammalt. Kanske en fältklocka i Sinn-stil. Framförallt hoppas jag på något i mindre storlek. Ny tavelfärg på 556 skulle kanske gå an också. Kan lika gärna ha två eller fler sådana ändå :rolleyes:.

edit: Kanske också skulle kunna vara kul med en förfining av någon av deras befintliga modeller. En 2.0 där de försökt förbättra något.

Det borde verkligen vara dags för en 104 plexi snart. Där har Sinn en storsäljare som de av någon outgrundlig anledning väljer att avstå från.

Angående 2.0 så finns det ju stort utrymme både inom 104- och 556-serien att addera teknik på samma sätt som man har gjort med 103. Jag tror dock att det är svårare att få folk att köpa en 556 Diapal där priset kommer sticka iväg när basklockan har ett lägre pris, så jag är tveksam att det någonsin kommer att hända.
 
När de släpper nyheter borde det väl innebära att några kommer utgå?
Kanske någon/några av de här försvinner?
  • 10 varianter av U1.
  • 10 varianter av UX.
Tror det var du @Clark Kent som trodde på mindre modeller som U50, så en mindre UX?
Jag tror också 104 St Sa A kan komma med andra färger. Den blåa i 1000 ex såldes väl slut relativt snabbt?
upload_2020-10-7_8-9-27.png
 
När de släpper nyheter borde det väl innebära att några kommer utgå?
Kanske någon/några av de här försvinner?
  • 10 varianter av U1.
  • 10 varianter av UX.
Tror det var du @Clark Kent som trodde på mindre modeller som U50, så en mindre UX?
Jag tror också 104 St Sa A kan komma med andra färger. Den blåa i 1000 ex såldes väl slut relativt snabbt?
upload_2020-10-7_8-9-27.png

Jag kallar det snarare 3 varianter av U1 och 2 varianter av UX. I U1-familjen så är Camo, (dessutom slutsåld hos Sinn), och DE limiterade så de räknar jag inte och det som är kvar är originalet, U1 B och S E. Sen att det går att få med svart boett eller SDR-vridring är inget val som kommer att försvinna hur lite de än säljer då både boetter och vridringar ändå finns på hyllorna. UX finns det ju bara 2st grundval av, den vanliga och GSG9.

Jag tror på mindre varianter av framförallt U2 i ett första skede, men även UX så småningom. Däremot tror jag inte att någon av de två kommer att komma nu i höst/vinter. ETA 955.652 passar garanterat i den nya U-boetten men även SW330-1 borde gå att få in utan modifieringar då den endast är ca 0,6mm tjockare än SW300-1 och då skulle man kunna använda sig av samma urverk som till den vanliga U2.

Jag skulle kunna tänka mig att det kommer en grön 104 men i en solid färg. Hittar man rätt nyans tror jag att det skulle kunna bli en storsäljare och det skulle vara skönt att slippa en till limiterad. Det finns för övrigt ett par bra köp av begagnade 104 på köp&sälj nu.
 
Jag kallar det snarare 3 varianter av U1 och 2 varianter av UX. I U1-familjen så är Camo, (dessutom slutsåld hos Sinn), och DE limiterade så de räknar jag inte och det som är kvar är originalet, U1 B och S E. Sen att det går att få med svart boett eller SDR-vridring är inget val som kommer att försvinna hur lite de än säljer då både boetter och vridringar ändå finns på hyllorna. UX finns det ju bara 2st grundval av, den vanliga och GSG9.

Jag tror på mindre varianter av framförallt U2 i ett första skede, men även UX så småningom. Däremot tror jag inte att någon av de två kommer att komma nu i höst/vinter. ETA 955.652 passar garanterat i den nya U-boetten men även SW330-1 borde gå att få in utan modifieringar då den endast är ca 0,6mm tjockare än SW300-1 och då skulle man kunna använda sig av samma urverk som till den vanliga U2.

Jag skulle kunna tänka mig att det kommer en grön 104 men i en solid färg. Hittar man rätt nyans tror jag att det skulle kunna bli en storsäljare och det skulle vara skönt att slippa en till limiterad. Det finns för övrigt ett par bra köp av begagnade 104 på köp&sälj nu.
Jag räknade bara snabbt genom alla modeller och hoppades på en grundligare analys av dig :).
UX i mindre skulle sitta fint!
T1 (EZM 14) känns ju lite som en udda fågel. Vad tror ni, får den hänga med?
 
Inte bara det. Dubbelsignerad med de visarna har jag bara set två av, det här exemplaret och en i en gammal tidningsannons. En riktigt enhörning.
Jeg hadde ikke sett disse viserene på en 903 tidligere. Ser Breitling brukte de (ihverfall) på Chrono-maticen, og O & W brukte de også på deres versjon av Chrono-maticen (6081). Regner med viserene ble brukt fortløpende fra Breitlings gamle lagerbeholdning, til de tok slutt. Du vet kanskje hvor mange double-signed som ble produsert, og kanskje også med disse viserene?
 
Jeg hadde ikke sett disse viserene på en 903 tidligere. Ser Breitling brukte de (ihverfall) på Chrono-maticen, og O & W brukte de også på deres versjon av Chrono-maticen (6081). Regner med viserene ble brukt fortløpende fra Breitlings gamle lagerbeholdning, til de tok slutt. Du vet kanskje hvor mange double-signed som ble produsert, og kanskje også med disse viserene?

Jag tror tyvärr inte att någon vet hur många som gjordes, men det kan inte ha varit speciellt många. Skulle man verkligen försöka få tag på information tror jag att man har större chans att få hjälp av Breitling och om det eventuellt finns något gammal dokument som visar på hur stort varulagret var när det såldes. Sinn vågar jag med 100% säkerhet påstå har ingenting sparat kring det.

Den av de tidiga referenserna det garanterat finns flest av är min med det raka, röda datumet och i varierande omfattning Breitling-märkta delar. Min har enbart insidan av baklocket Breitling-märkt, men jag har sett varianter med B-krona och även Breitlingmärkt urverk. Mitt V7740 är Sinn-märkt. De dubbelsignerade skulle egentligen inte få finnas då inte Navitimer-namnet var en del i uppgörelsen mellan Breitling och Sinn.

Men om jag ska gissa tror jag att näst på tur är den ”vanliga” dubbelmärkta och som sagt, den på bilden ovan är enhörningen. Inte ens den största Sinn-samlaren Michele Tripi som är helt dominerande på vintage Sinn har ett ex medan har har både min ref samt den dubbelsignerade och det hade varit textremt tillfredsställande att lyckas hitta en 903/Navitimer/Chronomatic som han inte har.

IMG_20180928_153057.jpg

IMG_20180928_172829.jpg
 
@Clark Kent Helt klart veldig spennende med slike enhjørninger:)

Det kreves nok stor interesse, og mye tidsbruk innen vintage-klokkeinteressen. Jakten på sjeldne utgaver er nok tilfredsstillende:)

God jakt til alle;)
 
Ok, så nu är jag lite sugen på att prova något annat och i väntan på lite bättre tider tänkte jag lägga ut ett förslag om att byt-låna klockor under några veckors tid.
Om nån vill prova en 356 på finelink så provar jag gärna en EZM/U i liknande prisklass. 103, 104 och 556 är inte intressanta i det här läget.
Min är en beater med flera år på nacken och det bör din också vara så ingen behöver vara livrädd för att använda klockorna.
Aldrig provat detta tidigare och vet inte om det är så smart eller om det funkar i verkligheten.
Bygger på tillit från båda hållen. Jag finns i eller strax utanför Stockholm.
Vad tror Sinn-folket?
IMG_1324.JPG
IMG_1323.jpg
IMG_1325.JPG
 
Fan, har dundersvårt att bestämma mig för the gateway-drug... Har funderat på det i ett par veckor. Vad säger ni, 506 IB eller 104 St Sa I?
 
Ok, så nu är jag lite sugen på att prova något annat och i väntan på lite bättre tider tänkte jag lägga ut ett förslag om att byt-låna klockor under några veckors tid.
Om nån vill prova en 356 på finelink så provar jag gärna en EZM/U i liknande prisklass. 103, 104 och 556 är inte intressanta i det här läget.
Min är en beater med flera år på nacken och det bör din också vara så ingen behöver vara livrädd för att använda klockorna.
Aldrig provat detta tidigare och vet inte om det är så smart eller om det funkar i verkligheten.
Bygger på tillit från båda hållen. Jag finns i eller strax utanför Stockholm.
Vad tror Sinn-folket?
IMG_1324.JPG
IMG_1323.jpg
IMG_1325.JPG
Magisk klocka, ligger högt på listan! Har tyvärr inget att byta, men är det akryllglas?
 
Tillbaka
Topp