• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
5FA87E34-F0E5-4B4E-B196-B3B970A57877.jpeg
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Det är ett vanligt förekommande fenomen hos quartz att de i regel träffar index på ena halvan av urtavlan bättre än den andra. Jag har för mig att det diskuterades rätt nyligen i quartztråden men minns inte riktigt vad orsaken var och varför det är så pass vanligt.

Edit: Casio togs upp som exempel då de tydligen har någon extra motor till visarna som gör att den träffar indexen perfekt och då pratar vi prislapp under tusingen. Köper man en klocka för 22k (som t.ex. UX) så skulle jag känna mig rätt besviken om den inte träffade index runt hela tavlan när det uppenbarligen är möjligt att applicera till 100% på klockor som kostar ett par hundralappar. Jag vet inte om oljan i UXen kanske försvårar men det är förvånansvärt många dyrare quartz som inte träffar index vilket är rätt trist.

Jaa precis, jag har inget emot kvarts men då krävs nästan att visaren just träffar index. Jag har en CWC G10 som klarar det rätt så bra faktiskt. Vad är det för Casios som har sådär? Låter rätt intressant!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jaa precis, jag har inget emot kvarts men då krävs nästan att visaren just träffar index. Jag har en CWC G10 som klarar det rätt så bra faktiskt. Vad är det för Casios som har sådär? Låter rätt intressant!
Alltid? Minns nåt avsnitt av Two Watch Guys där Sam köpt en CWC G10 och ångrat sig, lite just på grund av att den inte träffar.

UX har ju det där mysiga släpet pga oljan, men borde gå att kalibrera så att index alltid träffas? När jag frågat i någon annan tråd har personer påstått sig ha Citizen och Casio för nån tusenlapp eller två där de alltid träffar.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Alltid? Minns nåt avsnitt av Two Watch Guys där Sam köpt en CWC G10 och ångrat sig, lite just på grund av att den inte träffar.

UX har ju det där mysiga släpet pga oljan, men borde gå att kalibrera så att index alltid träffas? När jag frågat i någon annan tråd har personer påstått sig ha Citizen och Casio för nån tusenlapp eller två där de alltid träffar.
Jo alltid faktiskt. Men som jag förstått det kan det vara lite olika från exemplar till exemplar om det inte är en sån klocka som faktiskt har funktion för att se till så det sker, alltså.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jo alltid faktiskt. Men som jag förstått det kan det vara lite olika från exemplar till exemplar om det inte är en sån klocka som faktiskt har funktion för att se till så det sker, alltså.
Visst är det lite spännande att så många tycker att det är superviktigt att sekundvisaren ska träffa index just på quartz?
Att de håller sig under +/-0,2 sek/dygn verkar inte vara lika viktigt ;)
Tittar jag på mina automatiska klockor så träffas index väldigt sällan.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Visst är det lite spännande att så många tycker att det är superviktigt att sekundvisaren ska träffa index just på quartz?
Att de håller sig under +/-0,2 sek/dygn verkar inte vara lika viktigt ;)
Tittar jag på mina automatiska klockor så träffas index väldigt sällan.
Tycker inte det är särskilt konstigt. Det är två helt olika saker. Om nu klockan ska ticka så tycker jag det inte är konstigt att vilja att de faktiskt ska träffa sekundmarkeringarna. Klockans eventuella tidshållning är något annat. Och på en automatisk klocka sveper ju visaren förbi markeringarna, förstår inte hur det skulle vara jämförbart eller vad du menar med att den inte skulle träffa index?
Sen finns förstås massvis med folk som inte bryr sig och det är helt okej det med. Men det är inte konstigt eller "spännande" att många tycker det är viktigt.
 
Senast ändrad:

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Visst är det lite spännande att så många tycker att det är superviktigt att sekundvisaren ska träffa index just på quartz?
Att de håller sig under +/-0,2 sek/dygn verkar inte vara lika viktigt ;)
Tittar jag på mina automatiska klockor så träffas index väldigt sällan.
Vi är nog många som inte bär klockorna så många dagar i rad ändå. ;) Men det är klart man gärna vill ha bra tidshållning. På quartz blir det tydligare om de inte träffar, om det inte är ett low-beat-verk på en mekanisk klocka. För mig är klockan oftare något jag betraktar och njuter av att beskåda än att jag använder den som tidsvisare. Form före funktion, i många fall. Då stör det mig om den inte träffar, precis som jag inte klarar av klockor där index, chapter ring och bezel inte linjerar. Eller om minutvisaren inte linjerar med minutindex samtidigt som sekundvisaren visar på 0. Såna fåniga saker kan man ägna sig åt, och störa sig på. ;)
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Jag märkte det på min förra UX men min nuvarande har jag inte märkt något (läs inte tittat så noga). Ingen fara på taket dock, klockan tar ingen skada av det. En del av charmen tycker jag så grattis👍. ( @Dr. D )
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag märkte det på min förra UX men min nuvarande har jag inte märkt något (läs inte tittat så noga). Ingen fara på taket dock, klockan tar ingen skada av det. En del av charmen tycker jag så grattis👍. ( @Dr. D )
Nu är den totalt borta och inser att jag redan saknar den-den påminde om en sån där leksak med stålkulor som man skulle få ner i hål när jag var liten :)
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Aha..jag har nog aldrig stannat kvar på en forumsida så länge.. Forumbesöken är oftast ganska korta och då klickas det runt så uppdatering av sidan sker liksom automagiskt.
 
Topp