• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Lättviktare

IMG_20210103_114353.jpg

Om det är tex 2024-T3 som används i flygplan så är det en rätt stabil legering och borde inte repas lättare än tex titan :)
Ingen aning men killgissar att aluminium borde vara lättare att arbeta med än titan/stål?
Och om det är så lätt borde ju det användas som klockmaterial?
Inte helt vanligt.
Hamilton, Zenith hade några såg jag på C24

101A letade sig fram från gömmorna.

IMG_20210102_112953.jpg
Wow, vilken snygging! 😍 Är det någon typ av grail? Kan inte minnas att jag sett den bli postad särskilt ofta.
Om det är tex 2024-T3 som används i flygplan så är det en rätt stabil legering och borde inte repas lättare än tex titan :)

Ingen aning men killgissar att aluminium borde vara lättare att arbeta med än titan/stål?
Inte helt vanligt.

I Cathay pacific (titan) modellen och även då Boeing 747-400 används Ti-6Al-4V ibland även kallad TC4, Ti64 eller ASTM Grade 5.
Det låter som att ni har lite koll på ämnet. Posta gärna i aluminiumtråden och dela med er av era kunskaper om ni har lust. ☺️

Wow, vilken snygging! 😍 Är det någon typ av grail? Kan inte minnas att jag sett den bli postad särskilt ofta.

Det låter som att ni har lite koll på ämnet. Posta gärna i aluminiumtråden och dela med er av era kunskaper om ni har lust. ☺️
2024 T351 aluminiumark

Alloy 2024 aluminiumplåtar är kanske den mest kända och mest använda flygplan legering. Eftersom den uppvisar hög sträckgräns och relativt god utmattningshållfasthet, är det lätt användas på strukturer och delar där god hållfasthet-till-viktförhållande önskas. På grund av dess goda bearbetbarhet och överlägsen kornstruktur, är Alloy 2024 plattan väsentlig för precisionsbeslag och delar. Även om denna legering inte har god motståndskraft mot korrosion, är svetsning av motstånds metod genomförbar.

Kemisk sammansättning WT (%)
Kisel
Järn
Koppar
Magnesium
Mangan
Krom
Zink
Titanium
Övriga
Aluminium
0,5​
0,5​
3,8 ~ 4,9​
1,2 ~ 1,8​
0,3 ~ 0,9​
0,1​
0,25​
0,15​
0,15​
Balans​

Inte helt vanligt.

OT En anledning att inte använda aluminium är att den oxiderar. En ren aluminium yta som inte är behandlad eller legerad omvandlats i fuktiga miljöer till ett vitt pullver. Även kallat aluminiumoxid.
För övrigt är vissa sorters aluminium lätt bearbetade tex 2024 medan andra "renare" aluminium sorter lätt "degar" vid fräsning, sågning eller vad man nu vill göra med det. slut på OT

Tillbaka
Topp