• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Är 356 lika behaglig som min nästan identiska d=38,4 / h=15,2 av annat märke så säger jag 👍. Utformningen av bandhorn, glasring, boettlock mm har stor betydelse. Kan även finnas fördelar med en klocka med dessa proportioner om man vanligtvis besväras av skav från krona och bandhorn.
Kan bara hålla med om allt och endast tillägga att min 756 ser ju ut som en liten tjockis men med länken på blir vikten bättre fördelad kring armen och eftersom den även täcker sidorna lite så är det inget jag stör mig på.
1610092447853.png

Läser på andra klockforum på nätet och där utrycks stor ängslan och förstärkning att UX sekundvisare "studsar" i oljan.
Tydligen är detta ett problem och t o m en dealbreaker för några.

Att klaga på Sekundvisaren "studsar" är lite som att klaga på en Boxermotors karaktär.*

Ja, den gör så, det är inte en "bug" det är en feature

*Boxermotorer har lite egenheter för sig vad gäller vibrationer och smällande/vibrerande.....Vi kan väl säga att de vibrerar, på ett bra sätt.
Det är enkelt avhjälpt. Bara att tappa ur oljan. Då har man sabbat identiteten hos klockan, men också blivit av med studsen. Så var min första "utrustad".
Klagar man på studsen får man helt enkelt se sig om efter annat. För min del hade den gärna fått studsa mer än den gör. Tack och lov studsar den alltid när sekundvisaren kämpar mot gravitationen, så man kan framhäva egenskapen lite när man vill genom att vinkla armen.

Det är enkelt avhjälpt. Bara att tappa ur oljan. Då har man sabbat identiteten hos klockan, men också blivit av med studsen. Så var min första "utrustad".
Klagar man på studsen får man helt enkelt se sig om efter annat. För min del hade den gärna fått studsa mer än den gör. Tack och lov studsar den alltid när sekundvisaren kämpar mot gravitationen, så man kan framhäva egenskapen lite när man vill genom att vinkla armen.
Förstår faktiskt inte varför ngn stör sig på det?

Ingen aning. Tycker boxermotorliknelsen var rätt träffande. Det är en del av identiteten och styrs av fysikens lagar. Like it or not.

Kört Boxers sedan 1993.... Det blir väldigt kul gå ur en rondell på en växel för högt och vrida till lite på gasen. Dambekanta fnissar och låter "wiiiii" på bönpallen.....
Det skakar på helt rätt sätt ungefär mitt på....

"Gör så igen......"

Är 356 lika behaglig som min nästan identiska d=38,4 / h=15,2 av annat märke så säger jag 👍. Utformningen av bandhorn, glasring, boettlock mm har stor betydelse. Kan även finnas fördelar med en klocka med dessa proportioner om man vanligtvis besväras av skav från krona och bandhorn.
Nu sålde ju jag min 356, men av andra anledningar. Själva klockan var så skön att bära! Den finkorninga blästringen var silkesmjukt len gjorde boetten skön att hantera och formerna var välgjorda såsom du beskriver!

Trivs fortfarande väldigt bra med 556an på det gröna kalvlädret från Molequin. Bilder visar även hur MoP tavlan beter sig i lite dunklare ljus, visst längtar man efter lite sol och färgexplosion i tavlan. Men det är såhär den allt som oftast är, kan tycka att det är konstigt att Sinn inte har någon bild på hur tavlan är när den inte är utsatt för direkt solljus på sin hemsida. Det var verkligen något som jag verkligen grubblade över inför köpet, färgförändringen är verkligen som grädden på moset men man vill ju inte bara ha grädde ;)

@Clark Kent bad väl om en liten minirecension av läderbandet om jag inte missminner mig. Kort och gott upplever jag lädret som väldigt mjukt och följsamt, direkt ur lådan. Det är ju inget billigt läder (105 euro, jag köpte visserligen två band med 50 euro rabatt i samband med deras julkalender), men jag tycker verkligen att det är värt sina pengar. Det enda som jag skulle vilja komplettera med är ju självfallet ett lås från Sinn, vad går ett sådant på?
IMG_1256.JPG
IMG_1257.JPG

Trivs fortfarande väldigt bra med 556an på det gröna kalvlädret från Molequin. Bilder visar även hur MoP tavlan beter sig i lite dunklare ljus, visst längtar man efter lite sol och färgexplosion i tavlan. Men det är såhär den allt som oftast är, kan tycka att det är konstigt att Sinn inte har någon bild på hur tavlan är när den inte är utsatt för direkt solljus på sin hemsida. Det var verkligen något som jag verkligen grubblade över inför köpet, färgförändringen är verkligen som grädden på moset men man vill ju inte bara ha grädde ;)

@Clark Kent bad väl om en liten minirecension av läderbandet om jag inte missminner mig. Kort och gott upplever jag lädret som väldigt mjukt och följsamt, direkt ur lådan. Det är ju inget billigt läder (105 euro, jag köpte visserligen två band med 50 euro rabatt i samband med deras julkalender), men jag tycker verkligen att det är värt sina pengar. Det enda som jag skulle vilja komplettera med är ju självfallet ett lås från Sinn, vad går ett sådant på?
IMG_1256.JPG
IMG_1257.JPG

Det där bandet ser fantastiskt ut. Och klockan så klart :) Blir till att invänta något rea-race, har inte så bråttom med det.

Tycker att 95% av alla tillverkare har rätt så usla hemsidor, både gällande bilder och information. Gillar verkligen Nomos i det fallet där de har med film på hur respektive modell sitter på handleden. Föredömigt även om också Nomos utelämnar viktig information såsom L2L.

Senast ändrad:
Är det den där som har indexen i glaset? Så jäkla apcool så det är inte sant.
Stämmer! @Clark Kent är ensam orsak till att jag i två år jagade denna... Slutade med att jag budade hem en strax innan midnatt på nyår 19/20 :rolleyes: Noll tillbehör men löjligt bra skick med plasten kvar på baklocket. Hade tänkt använda denna hela tiden eftersom det är världens coolaste dykare men jag har blivit lite mesig av den anledningen. Får nog riva av plåstret och ge den några repor i vår.

Lite kul att det var världens tunnaste (automatiska) dykare som klarade 200 meter när den kom!

Stämmer! @Clark Kent är ensam orsak till att jag i två år jagade denna... Slutade med att jag budade hem en strax innan midnatt på nyår 19/20 :rolleyes: Noll tillbehör men löjligt bra skick med plasten kvar på baklocket. Hade tänkt använda denna hela tiden eftersom det är världens coolaste dykare men jag har blivit lite mesig av den anledningen. Får nog riva av plåstret och ge den några repor i vår.

Lite kul att det var världens tunnaste (automatiska) dykare som klarade 200 meter när den kom!
Gött! Bara gratulera.

Själv är jag svag för 857:eek:r som bl a finns i "Airbus 320"-utgåva, snygg så man rodnar.
Det finns ngn "747 JumboJet"-version med...

Skärmavbild 2021-01-08 kl. 16.50.00.png

Sinn gör så jävla mycket bra grejor! Jag önskar jag hade en större klockbudget, då hade jag skaffat en U50 direkt och kanske en 656. Och kanske en ezm9? Och kanske-listan skulle fortsätta i all evighet... Nackdelen med att inte kunna sälja prylar är ju att man hela tiden får skriva av hela värdet och börja om :shifty:

Sinn gör så jävla mycket bra grejor! Jag önskar jag hade en större klockbudget, då hade jag skaffat en U50 direkt och kanske en 656. Och kanske en ezm9? Och kanske-listan skulle fortsätta i all evighet... Nackdelen med att inte kunna sälja prylar är ju att man hela tiden får skriva av hela värdet och börja om :shifty:
Jag har budget till en Sinn om året, på ett ungefär. Skall se om jag kan hålla det så....

Jag har budget till en Sinn om året, på ett ungefär. Skall se om jag kan hålla det så....
Jag har försökt att begränsa till bara en/max någon klocka per år men det fungerar aldrig även om jag har bestämt en max summa så tar alltid den lilla klockdjävulen över kommandot. Å andra sidan så lever man bara en gång, det är bara att unna sig lite klockor då och då. Tur att skogen är full av mat annars hade jag blivit tvungen att vänja mig med makaroner 🤔

Nu har UXn suttit på sedan den kom hem den 22/12 riktigt bra klocka :) men 857an måste få lite tid också, har läst mig till att den kom 2007 och mitt exemplar är uttaget 10/12 2007, den har också ett serienr under 300,kan det betyda att det är ett väldigt tidigt produktionsexemplar? Går det att anta det utifrån serienumret tro?

40EE1F6E-9C81-44BF-8795-434CA5FF3694.jpeg
772FAFA7-5216-4B88-A452-8C27D33A1379.jpeg

IMG_1256.JPG
IMG_1257.JPG
Riktigt fint armband, hittade inte vilket märke/sida det köptes på, någon som kan guida mig?
Vilken sida brukar ni hitta de mest lämpade/bästa armbanden till era Sinn?

Nu har UXn suttit på sedan den kom hem den 22/12 riktigt bra klocka :) men 857an måste få lite tid också, har läst mig till att den kom 2007 och mitt exemplar är uttaget 10/12 2007, den har också ett serienr under 300,kan det betyda att det är ett väldigt tidigt produktionsexemplar? Går det att anta det utifrån serienumret tro?

40EE1F6E-9C81-44BF-8795-434CA5FF3694.jpeg
772FAFA7-5216-4B88-A452-8C27D33A1379.jpeg
Skulle inte vara förvånad om din är just en pre 300. Min från 2013 har serienummer dryga 3000 och det skulle kunna vara produktionen under 6år?

1610129370882.png

Tillbaka
Topp