• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nästan lite gilt-känsla och det är en fantastisk glossy dial.

IMG_20200814_113552-01.jpeg
 

Dacke

Omega
Hello boys
Jag är sugen på en 556:a, med finelink. Dock är jag snål. Vad göra? Jo, jag har en Omega Smp, årsmodell -01, blå. Den får ingen handledstid, särskilt inte sedan jag köpte U1:an
Omegan ligger bara där, men det har inte undgått mig att de stuckit i pris, de begagnade alltså
Är det någon Sinnist som är intresserad av ett byte? Ngn som sitter på det jag söker?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Antar att toleranserna är de samma som för motsvarande ETA och där ska genomsnittet vara +/-4spd med en daglig variation på +/-15spd. Om jag uppfattar det rätt så kan den vissa dagar gå så mycket fel som 15s men över tid ska det vara 4spd?

https://en.wikipedia.org/wiki/ETA_SA

  • the Standard grade is adjusted in two positions with an average rate of +/−12 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−30 seconds;
  • the Elaborated grade is adjusted in three positions with an average rate of +/−7 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−20 seconds;
  • while the Top grade is adjusted in five positions with an average rate of +/−4 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−15 seconds.
Kan tilläggas att top (eller premium) såvitt jag förstår är samma verk men att chronometer blir verket genom Certifieringen.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Intressant färgställning - vad är historien bakom den?

Estetik och läsbarhet :) Citerar Sinn på den punkten:

"They possess a fine-matt finish, bead-blasted case made from stainless steel combined with a warm grey dial on which the two ivory-coloured counters accentuate the striking face of a duochronograph. The chronograph hands are presented in a dark red colour, ensuring a harmonious overall design. The contrast between the clear and neat hour indices and the 3, 6, 9 and 12 hour counters ensures optimal readability, while use of the luminous white coating on the indices and 3 and 9 hour counters ensures that they can also be identified in the dark."
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Estetik och läsbarhet :) Citerar Sinn på den punkten:

"They possess a fine-matt finish, bead-blasted case made from stainless steel combined with a warm grey dial on which the two ivory-coloured counters accentuate the striking face of a duochronograph. The chronograph hands are presented in a dark red colour, ensuring a harmonious overall design. The contrast between the clear and neat hour indices and the 3, 6, 9 and 12 hour counters ensures optimal readability, while use of the luminous white coating on the indices and 3 and 9 hour counters ensures that they can also be identified in the dark."
Tack, hittade precis! Ett eget påhitt av Sinn med andra ord.
 

Geparden

Audemars
Estetik och läsbarhet :) Citerar Sinn på den punkten:

"They possess a fine-matt finish, bead-blasted case made from stainless steel combined with a warm grey dial on which the two ivory-coloured counters accentuate the striking face of a duochronograph. The chronograph hands are presented in a dark red colour, ensuring a harmonious overall design. The contrast between the clear and neat hour indices and the 3, 6, 9 and 12 hour counters ensures optimal readability, while use of the luminous white coating on the indices and 3 and 9 hour counters ensures that they can also be identified in the dark."

Tack, hittade precis! Ett eget påhitt av Sinn med andra ord.
När jag pratade med Jörg om färgsättningen på mini-Basel för ett par år sedan så sa han kombinationen kom till för att den var snygg :)
Gråa tavlan funkar mycket fint till det tegimenterade stålet.
 

ERIKSON URHANDEL

Richard Dahlgren
Bästa Sinnister,
Då kronan stärkts gentemot euron sänker vi priserna på Sinn med 5%.
På vår webbshop/Kassan uppger du rabattkoden ” sinn5 ”, denna rabatt gäller självklart även i butiken.
Denna sänkning gäller till den 31 augusti. Fr.o.m 1 september kommer en prisförändring ske, worldwide.
Trevlig helg!
Richard
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
En Polerouter SAS borde finnas med på den listan :) (men de kostar både skjortan och brallorna)

Fick precis trist svar från Amerikat. En U1 Professional som dök upp på WUS och fortfarande stod som osåld i morse. Visserligen bara ”domestic sale”, men det brukar oftast gå att förhandla om. Kalasskick, och med tanke på att dollarn rasat så var priset väldigt rimlig 25´+-. Men den var redan såld, men han hade glömt att markera annonsen som avslutad innan han gick och la sig igår. Jag börjar få Professional-cravings :)

746629b60d2f9457cd437c1cd521ded4497c8b02.jpg

23d36991007c790c40f82be3ef25e3198947b7a7.jpg

Förlåt en okunnig...WUS?
Tänkte be min barndomskamrat hålla ögonen uppe i US.
Bor där sen länge - men, flyger ofta hem till Svedala :)
 

DrKlocka

Vacheron
2-Faktor
Hello boys
Jag är sugen på en 556:a, med finelink. Dock är jag snål. Vad göra? Jo, jag har en Omega Smp, årsmodell -01, blå. Den får ingen handledstid, särskilt inte sedan jag köpte U1:an
Omegan ligger bara där, men det har inte undgått mig att de stuckit i pris, de begagnade alltså
Är det någon Sinnist som är intresserad av ett byte? Ngn som sitter på det jag söker?
Sälj annars bara och köp en Sinn du gillar?

Om det är en midsize kan jag vara intresserad. Gör inget om det är servicebehov, snarare en fördel ;)
 

Jonteh

Cartier
Det medför lite ångestkänslor på riktigt. Det kan botas med en ersättare som man sneglat på under en tid...
Trist!
Tycker hela livet för fort, kanske ska skicka ner hela mig till Frankfurt?
Edit; har vi inte diskuterat här på tråden att det är ofta ett bra tillfälle för flera inköp när klockor är på långresor?

Jag har kollar lite på andra Sinn och kan medge att ett nytt köp kanske kan bota min ångest lite ;)
 

Jonteh

Cartier
Antar att toleranserna är de samma som för motsvarande ETA och där ska genomsnittet vara +/-4spd med en daglig variation på +/-15spd. Om jag uppfattar det rätt så kan den vissa dagar gå så mycket fel som 15s men över tid ska det vara 4spd?

https://en.wikipedia.org/wiki/ETA_SA

  • the Standard grade is adjusted in two positions with an average rate of +/−12 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−30 seconds;
  • the Elaborated grade is adjusted in three positions with an average rate of +/−7 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−20 seconds;
  • while the Top grade is adjusted in five positions with an average rate of +/−4 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−15 seconds.
Tack för informationen. Jag kollade tiden mellan två dygn och fick fram att den gått ca 23 sekunder för fort på 48 timmar. Men jag får kolla dygn för dygn och se om den går någolunda bra något dygn eller om den är kring 12 sekunder per dygn.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Bästa Sinnister,
Då kronan stärkts gentemot euron sänker vi priserna på Sinn med 5%.
På vår webbshop/Kassan uppger du rabattkoden ” sinn5 ”, denna rabatt gäller självklart även i butiken.
Denna sänkning gäller till den 31 augusti. Fr.o.m 1 september kommer en prisförändring ske, worldwide.
Trevlig helg!
Richard
Snyggt Richard. Prissänkningar är trevligt.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Bästa Sinnister,
Då kronan stärkts gentemot euron sänker vi priserna på Sinn med 5%.
På vår webbshop/Kassan uppger du rabattkoden ” sinn5 ”, denna rabatt gäller självklart även i butiken.
Denna sänkning gäller till den 31 augusti. Fr.o.m 1 september kommer en prisförändring ske, worldwide.
Trevlig helg!
Richard
Antar att priserna kommer gå upp då? Eller är 5% ungefär var priserna kommer sänkas med :nailbiting:? Antar att jag inte kommer få svar förrän 1a september :rolleyes:
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tack för informationen. Jag kollade tiden mellan två dygn och fick fram att den gått ca 23 sekunder för fort på 48 timmar. Men jag får kolla dygn för dygn och se om den går någolunda bra något dygn eller om den är kring 12 sekunder per dygn.
Om du har en Android telefon kan jag rekommendera appen "WatchCheck". Den är väldigt enkel och väldigt bra för att hålla koll på tidshållningen.
 
Topp