• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Är sugen på en Sinn dykare nu till sommaren om budgeten tillåter men har svårt att välja. Hade ni gått på en Sinn UX eller U1? UX är ju quartz och oljefyllda vad jag förstår? och U1 automatisk. Fördelar nackdelar?

Tacksam för bra input!
Båda är rätt! Men om du ska på djupare vatten än 1000m är det bara ux som klarar det(enligt spec då) ;)

Är sugen på en Sinn dykare nu till sommaren om budgeten tillåter men har svårt att välja. Hade ni gått på en Sinn UX eller U1? UX är ju quartz och oljefyllda vad jag förstår? och U1 automatisk. Fördelar nackdelar?

Tacksam för bra input!
Värt att notera är att batteribyte på UX kostar runt 2500kr och behöver göras ungefär vart sjunde år om jag inte minns fel. Annars är det väl det vanliga med quartz vs. automat dvs. att quartz håller mer eller mindre exakt tid medan ett automatiskt urverk kan diffa uppåt +/-20s per dag eller så.

Du har även U50 som har samma design som U1 fast i mindre boett men du kanske var ute efter 44mm? 🙂

Tacksam för bra input!
Inte lätt att vara objektiv när jag själv har UX. Men fylld med tekniska lösningar som jag verkligen gillar.

Läs gärna mer på;
https://klocksnack.se/threads/sinn-ux-gsg9-en-oljefylld-tuffing-från-tyskland.62770/

2554C0B6-58A1-437E-93EB-7934294B3B2D.jpeg

Senast ändrad:
Nu så, ordnung muss sein! :)

Köpte ju en Sinn 180, utan att veta ett jota om uret eller dess historia, @Dr. D hittade ett blad som beskrev uret, det gjorde mig tryggare. Idag fick jag svar ifrån Sinn med en PDF med samma innehåll som det den gode Dr.D försåg mig med plus lite mer info. Men jag kan inte hitta om/hur man lägger in en fil här...så....skit oxå.

Hur som helst, om någon är lika nerdig som jag är så kan jag maila den till den som så önskar.

Värt att notera är att batteribyte på UX kostar runt 2500kr och behöver göras ungefär vart sjunde år om jag inte minns fel. Annars är det väl det vanliga med quartz vs. automat dvs. att quartz håller mer eller mindre exakt tid medan ett automatiskt urverk kan diffa uppåt +/-20s per dag eller så.

Du har även U50 som har samma design som U1 fast i mindre boett men du kanske var ute efter 44mm? 🙂
Ja U50 har jag provat men tyckte den var lite för liten för att vara en riktig dykare, kändes lite tanig. Däremot är det bra info med batteribytet. Har sätt att det blir bubblor på UX:en på ett par begagnade då den är oljefylld, är detta vanligt?

Fast service på en automatare efter 7 år kostar också en del

Tacksam för bra input!
Kul!
Jävig såklart men jag valde UX. Faktiskt skönt med en kvartsare när alla andra klockor är automatare. En sak som jag verkligen gillar är att den faktiskt är byggd för att användas av GSG 9 och dessutom gör det. För mig blir det därför den mest autentiska av Sinns dykare

Ja U50 har jag provat men tyckte den var lite för liten för att vara en riktig dykare, kändes lite tanig. Däremot är det bra info med batteribytet. Har sätt att det blir bubblor på UX:en på ett par begagnade då den är oljefylld, är detta vanligt?
Bubblor kan komma fram på lite äldre klockor, bla får @Dr. D det vid kyla. Men det är inget att hänga upp sig på i verkligheten för det har ingen som helst påverkan på funktion eller annat

Fast service på en automatare efter 7 år kostar också en del
Sant, men hur många servar sina automater efter tillverkarens rekommendationer? 😉 Med UXen är det ett måste om man vill ha en fungerande klocka även om kostnaden över tid säkert är lägre, ville bara flika in det så man inte får en smärre chock när man går till lokala urmakaren och förväntar sig ett standardbatteribyte för 150kr. 😅

Kul!
Jävig såklart men jag valde UX. Faktiskt skönt med en kvartsare när alla andra klockor är automatare. En sak som jag verkligen gillar är att den faktiskt är byggd för att användas av GSG 9 och dessutom gör det. För mig blir det därför den mest autentiska av Sinns dykare
Ja det är ju sant att det blir den mest autentiska dinkan, bra input 👍🏻

Kanon, det var ett av mina orosmoment helt klart, kanske lutar lite åt en ux ändå 😊
Tror du blir nöjd med vilken som om du slår till. UX är lite tunnare.

U1;
Gehäusedurchmesser: 44,0 mm
Bandanstoßbreite: 22 mm
Gesamthöhe in Mitte der Uhr: 14,7 mm
Gewicht ohne Band: 113 Gramm

UX;:
Gehäusedurchmesser: 44,0 mm
Bandanstoßbreite: 22 mm
Gesamthöhe in Mitte der Uhr: 13,3 mm
Gewicht ohne Band: 105 Gramm

Tillbaka
Topp