• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Har börjat få ett skarpt sug för 556A. Saknar ett robust kvalitetsur som jag inte behöver hantera med silkesvantar och för det känns den klippt och skuren. Frågan är om det är värt att betala listpris och plocka ut en helt ny. Idag kostar den ju nästan 16k med h-länk (utan quick adjustment) och det är väl trots allt en modell som funnits ute i 15+ år? 😬
Får inget napp på min köpannons så lutar alltmer åt att det blir ett besök hos Erikson i närtid. Någon som vill vara vänlig och ge mig en välbehövlig putt i rätt riktning? 😅 Egentligen kan jag tycka att 16 k för en Sinn 556 känns relativt okej, framför allt med tanke på att var och varannan Seiko Prospex nuförtiden är och nosar på de summorna. Det som skaver är snarare att modellen, vad jag känner till, inte har uppdateras på något större sätt sen lansering. Och den har funnits ute i typ 15 år?

Får inget napp på min köpannons så lutar alltmer åt att det blir ett besök hos Erikson i närtid. Någon som vill vara vänlig och ge mig en välbehövlig putt i rätt riktning? 😅 Egentligen kan jag tycka att 16 k för en Sinn 556 känns relativt okej, framför allt med tanke på att var och varannan Seiko Prospex nuförtiden är och nosar på de summorna. Det som skaver är snarare att modellen, vad jag känner till, inte har uppdateras på något större sätt sen lansering. Och den har funnits ute i typ 15 år?
Don’t fix what ain’t broken. 😉

Tror rätt få läser köpesannonser. De dyker upp på K&S emellanåt men man vet aldrig när eller hur ofta.

Denna RS finns på tradera. Inte kollat skicket och kanske någon tusenlapp mer än vad jag tycker är vettigt.

Glöm inte att lurka på Klein eller Uhrforum;

Okej just nu är ju kronan inte så värdefull...

Don’t fix what ain’t broken. 😉

Tror rätt få läser köpesannonser. De dyker upp på K&S emellanåt men man vet aldrig när eller hur ofta.
De orden dök upp hos mig också, antar att det finns sanning i det 😉 Även om det känns som att de flesta modeller, eller märken snarare, finjusterar även lyckade modeller emellanåt.

Denna RS finns på tradera. Inte kollat skicket och kanske någon tusenlapp mer än vad jag tycker är vettigt.
Tack för tipset, har faktiskt kikat in den. Men är ute efter vit sekundvisare, annars hade den absolut kunnat vara ett alternativ 👍

Provar ett tygband på 8826:an. Gillar det men hade gärna lagt vantarna på ett orginalband så om nån har ett liggandes i medium så hojta till. Tyg såväl läder är intressant.
IMG_5645.jpeg
IMG_5646.jpeg

Ja, riktigt fin och prisvärd!
Hade ju den med safirglas ett tag, men inte samma känsla och skruvade pushers är inte min favorit.
Instämmer. Det var en av de första klockorna jag drömde om. Sen var den cool när jag väl köpte en, men dels hade min första sina defekter från ett tidigare liv som behövde fixas, dels var den ju tjock som en köttbulle, så den där riktiga känslan tog sig aldrig.

Däremot, steget i plexiglasets höjd ihop med baklocket i metall ger en helt annan, bättre, känsla.
103:an med plexi är helt enkelt mycket bättre än motsvarande med (dubbel-)safir.

Instämmer. Det var en av de första klockorna jag drömde om. Sen var den cool när jag väl köpte en, men dels hade min första sina defekter från ett tidigare liv som behövde fixas, dels var den ju tjock som en köttbulle, så den där riktiga känslan tog sig aldrig.

Däremot, steget i plexiglasets höjd ihop med baklocket i metall ger en helt annan, bättre, känsla.
103:an med plexi är helt enkelt mycket bättre än motsvarande med (dubbel-)safir.
Ja den är lite hög tyvärr.
Om den ändå varit manuell, för att halvcitera vår käre @perhog

Värt att tänka på är att del av höjden kommer från vattenresistens, utöver 7750, safir osv. Går att bygga tunnare klockor om man ger avkall på vattenresistens och tålighet. Tex som breitling och iwc
Ja, fast gamle Bond-Omegan SMP 2231.80 är 12mm i stället för 103 St på närmare 15mm, också automatisk, och tål 300m och inte "bara" 200m.
Vattenresistensen räcker inte som argument känner jag.

Ja, fast gamle Bond-Omegan SMP 2231.80 är 12mm i stället för 103 St på närmare 15mm, också automatisk, och tål 300m och inte "bara" 200m.
Vattenresistensen räcker inte som argument känner jag.
Jo men nu jämför du äpplen o päron. Omegan är en trehandare, 103 en kronograf. (Min ux är 13 mm och tål 5000 m)

Kronografer är normalt högre pga verkets komplexitet, inte minst 7750 som är en liten tjockis.

En tunnare hand wound version av den ”vanliga” 103 st hade ju varit drömmen!

Eller för min del även hellre än tunnare manuell version av 903 II 😍 Hw kronografer är så charmiga och löser iaf en liten del av att dem betalbara brukar vara så tjocka…

Jo men nu jämför du äpplen o päron. Omegan är en trehandare, 103 en kronograf. (Min ux är 13 mm och tål 5000 m)

Kronografer är normalt högre pga verkets komplexitet, inte minst 7750 som är en liten tjockis.
Ja absolut, och ett tunnare manuellt verk hade ju då kunnat få ner tjockleken även om man har 200m wr.
Lite det jag var ute efter.

UX bygger ju sin wr på att inte ha komprimerbart medium innuti, men det förstår jag att du vet.

Tillbaka
Topp