• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Vad vore rimligt att sälja denna Seikon för?
36mm med okänd service historik men går bra.
Lite fula märken på tavlan nertill.
IMG_20190326_201507.jpg

IMG_20190326_194500.jpg
Med tanke på att en i fint skick går för omkring 15.000 så skulle jag säga 8-10. Viktigare än tavlans skick är boettens när det kommer till GS. Har den kvar dom karaktäristiska GS-linjerna och originalkronan så påverkar det värdet mer än tavlan.

Vad tror ni om denna? liten men skön tavla, ungefärligt pris?
D28185A1-35BF-46C8-95DB-E8179401A1F0.jpeg

Bilagor

• 83A4DDF0-1EA2-42A7-A8F1-078B78C40D4F.jpeg
    83A4DDF0-1EA2-42A7-A8F1-078B78C40D4F.jpeg
    109.6 KB · Visningar: 2
  • ECB08498-6F57-4920-B1F7-065A817B7FB0.jpeg
    ECB08498-6F57-4920-B1F7-065A817B7FB0.jpeg
    117.7 KB · Visningar: 1
Med tanke på att en i fint skick går för omkring 15.000 så skulle jag säga 8-10. Viktigare än tavlans skick är boettens när det kommer till GS. Har den kvar dom karaktäristiska GS-linjerna och originalkronan så påverkar det värdet mer än tavlan.

Hållerr nog inte med om vad du säger om prisbilden och tror jag har ett visst hum om det som ägare till några såna här klockor.
På äldre GS premieras inte "patina" på tavlor och nya ar svåra att hitta, kanske omöjligt, så tavlans skick är mycket viktigt.
Olika Seiko modeller har uppenbart olika motståndskraft mot åldring och just 57 ar rätt vanliga med bra tavlor.
Kronor och glas är inte svåra att hitta och påverkar priset mindre.
Viktigt ochså som du säger är att boetterna inte har fått en omgång av lumpskiva och även har kvar medaljongen.
Fint skick skulle jag säga kostar runt 20 och den klockan vi pratar om som kanske kan kallas brukskick om den hade ren tavla 10.
Det ar en mycket stor priskillnad mellan brukskick, trevligt skick, fint skick och nyskick pa sådana här klockor.
Man får ochså beakta att klockan är en sen utan Chronometer text och lejon vilket är något mindre eftertraktade.
Om man tittar på sålda klockor pa Yahoo Auction har dom flesta sålts för mindre än 100 000 yen, 8000 Sek och då med bra tavlor.
Sen att det till och från säljs klockor, även här, till fantasipriser är nog som det är och kommer att förbli.

Senast ändrad:
Var på en loppis idag. Fanns en relativt modern citizen chronograf. 100m.
Han begärde 400. Kändes lite hårt om man googlar kostar en liknande ny typ 1000kr. Eller är priset hyffsat?

Hållerr nog inte med om vad du säger om prisbilden och tror jag har ett visst hum om det som ägare till några såna här klockor.
På äldre GS premieras inte "patina" på tavlor och nya ar svåra att hitta, kanske omöjligt, så tavlans skick är mycket viktigt.
Olika Seiko modeller har uppenbart olika motståndskraft mot åldring och just 57 ar rätt vanliga med bra tavlor.
Kronor och glas är inte svåra att hitta och påverkar priset mindre.
Viktigt ochså som du säger är att boetterna inte har fått en omgång av lumpskiva och även har kvar medaljongen.
Fint skick skulle jag säga kostar runt 20 och den klockan vi pratar om som kanske kan kallas brukskick om den hade ren tavla 10.
Det ar en mycket stor priskillnad mellan brukskick, trevligt skick, fint skick och nyskick pa sådana här klockor.
Man får ochså beakta att klockan är en sen utan Chronometer text och lejon vilket är något mindre eftertraktade.
Om man tittar på sålda klockor pa Yahoo Auction har dom flesta sålts för mindre än 100 000 yen, 8000 Sek och då med bra tavlor.
Sen att det till och från säljs klockor, även här, till fantasipriser är nog som det är och kommer att förbli.
Har jag uppfattat det rätt om det även är så att det är ganska vanligt med "mint" tavlor där man är rätt öppna med att tavlan är restaurerad? Och som du säger, dessa egentligen värderas högre än generellt på vintage marknaden där "ärligt, orört, patinerat" skick ofta skattas högre på andra märken?

Tack för input!
Tror du det kan vara värt att lämna in dem för nya glas och ge Genèven en riktig krona innan försäljning?
Jag skulle gjort det om jag ville ha ut vad som gick för den, exempelvis det som nämnts. I alla fall slipat glaset och sett mig om efter krona om det gick att få tag på relativt billigt vilket det gör ibland.
Tror det är svårt med premiumpriser på den annars men man vet ju aldrig. Det mesta kan hända. Kan också var skillnaden mellan att få sålt och inte få sålt. Vanligtvis är det stor prisskillnad mellan skick på såna och liknande klockor men kanske har du tur.

Tjenare har en fin Omega Constellation day date, ref 168.0057 guld på stål som tyvärr inte får så mycket handledstid. Finns det något värde alls i en sån? Tacksam för svar :)

Bilagor

• IMG_20190405_164339.jpg
    IMG_20190405_164339.jpg
    181.5 KB · Visningar: 2
Med risk för att låta tjatig men en säljsajt i Tyskland säljer den här för 44k.
Ser ut att vara i fint skick men kanske lite väl saftigt?
7C8C5271-9091-4A91-A359-541B179FFE50.jpeg
4E65DD47-205B-4CC1-9AC6-55B926748499.jpeg

Med risk för att låta tjatig men en säljsajt i Tyskland säljer den här för 44k.
Ser ut att vara i fint skick men kanske lite väl saftigt?
7C8C5271-9091-4A91-A359-541B179FFE50.jpeg
4E65DD47-205B-4CC1-9AC6-55B926748499.jpeg

De ligger väl ofta i den bortre änden av skalan åtminstone för de märken som jag har lite koll på ,(inte Rolex), men har samtidigt många riktigt fina ex. Jag skulle bara göra det 100% tydligt med returvillkor då de inte skriver ut detaljerna kring detta på sin hemsida.

Tillbaka
Topp