Det sistnämnda är som jag skrev lätt att tänka sig att det finns vissa skäl för en del säljare till att det enkla är så svårt. En ekonomiversion i doublé blir då lätt till en premiumversion i guld på stål...
Det sker säkert på exempelvis tratten eller andra ställen där mer nytillkomna intressenter ofta sätter priserna vid auktioner att det tidvis betalas mindre för guld på stål än motsvarande stål och då kanske beroende på att man blandar samman det som en del säljare också tycks ha så svårt att skilja på. Skicket är förmodligen också viktigare på en guld på stål än annan stålboett. I sammanhang där en säljare, kanske professionell seriös säljare, sätter pris och skicket är fint så är mitt intryck att guld på stål fortfarande är premium och betalas och prissätts högre än motsvarande stål. Så har det varit i decennier i alla fall, och även när de var nya förstås, och har såna exempel helt nyligen så jag tror det håller i sig ännu i de sammanhangen. Konstigt vore det väl annars när en hel del vintage gs har tjocka guldlager på stålet och boett detaljer som glasringar etc i homogent guld.
Constellation piepan som exempel; från idag och ett par tre år tillbaka för att hålla oss i nutid, mellan 1k upp till flera tusenlappars prisskillnad på till synes identiskt skick till g/s fördel, samma eller ibland olika säljare men i ungefär samma sammanhang. Senast nu i dagarna sågs en tusenlapp, ungefär 10% högre pris pga boettutförandet från en och samma säljare som hade dem utbjudna ungefär samtidigt, båda såldes till begärt pris.
Detta om de är fina alltså, annars halkar nog g/s boetter efter pga slitage, spruckna glasringar osv.