• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

URsinne

Audemars
2-Faktor
Guld på stål brukar vara värda mindre än stål och boettformen är inte älskad av alla. :)
Guld på stål har väl om skicket varit tillräckligt bra räknats upp en bra bit jämfört med bara stål, ungefär som när de var nya. Möjligt det varit en vändning hos vissa grupper som inte förstått skillnaden på guld på stål och doublé (något som en del säljare som antagligen egentligen vet bättre understött för att kunna bjuda ut billiga boetter som "guld på stål") men tror inte den är generell och överlag, än så länge iaf.
 

ConElPueblo

Panerai
Med risk för att låta tjatig men en säljsajt i Tyskland säljer den här för 44k.
Ser ut att vara i fint skick men kanske lite väl saftigt?
7C8C5271-9091-4A91-A359-541B179FFE50.jpeg
4E65DD47-205B-4CC1-9AC6-55B926748499.jpeg

Det er billeder fra shucktheoyster.com - hvis han har købt den der, så har han også betalt en hel del for den ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Guld på stål har väl om skicket varit tillräckligt bra räknats upp en bra bit jämfört med bara stål, ungefär som när de var nya. Möjligt det varit en vändning hos vissa grupper som inte förstått skillnaden på guld på stål och doublé (något som en del säljare som antagligen egentligen vet bättre understött för att kunna bjuda ut billiga boetter som "guld på stål") men tror inte den är generell och överlag, än så länge iaf.
Min känsla är att stål räknas marginellt högre och att om det är några som inte har koll på skillnaden mellan guld på stål och doublé så är det säljare. :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Min känsla är att stål räknas marginellt högre och att om det är några som inte har koll på skillnaden mellan guld på stål och doublé så är det säljare. :)
Det sistnämnda är som jag skrev lätt att tänka sig att det finns vissa skäl för en del säljare till att det enkla är så svårt. En ekonomiversion i doublé blir då lätt till en premiumversion i guld på stål...

Det sker säkert på exempelvis tratten eller andra ställen där mer nytillkomna intressenter ofta sätter priserna vid auktioner att det tidvis betalas mindre för guld på stål än motsvarande stål och då kanske beroende på att man blandar samman det som en del säljare också tycks ha så svårt att skilja på. Skicket är förmodligen också viktigare på en guld på stål än annan stålboett. I sammanhang där en säljare, kanske professionell seriös säljare, sätter pris och skicket är fint så är mitt intryck att guld på stål fortfarande är premium och betalas och prissätts högre än motsvarande stål. Så har det varit i decennier i alla fall, och även när de var nya förstås, och har såna exempel helt nyligen så jag tror det håller i sig ännu i de sammanhangen. Konstigt vore det väl annars när en hel del vintage gs har tjocka guldlager på stålet och boett detaljer som glasringar etc i homogent guld.

Constellation piepan som exempel; från idag och ett par tre år tillbaka för att hålla oss i nutid, mellan 1k upp till flera tusenlappars prisskillnad på till synes identiskt skick till g/s fördel, samma eller ibland olika säljare men i ungefär samma sammanhang. Senast nu i dagarna sågs en tusenlapp, ungefär 10% högre pris pga boettutförandet från en och samma säljare som hade dem utbjudna ungefär samtidigt, båda såldes till begärt pris.
Detta om de är fina alltså, annars halkar nog g/s boetter efter pga slitage, spruckna glasringar osv.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det sistnämnda är som jag skrev lätt att tänka sig att det finns vissa skäl för en del säljare till att det enkla är så svårt. En ekonomiversion i doublé blir då lätt till en premiumversion i guld på stål...

Det sker säkert på exempelvis tratten eller andra ställen där mer nytillkomna intressenter ofta sätter priserna vid auktioner att det tidvis betalas mindre för guld på stål än motsvarande stål och då kanske beroende på att man blandar samman det som en del säljare också tycks ha så svårt att skilja på. Skicket är förmodligen också viktigare på en guld på stål än annan stålboett. I sammanhang där en säljare, kanske professionell seriös säljare, sätter pris och skicket är fint så är mitt intryck att guld på stål fortfarande är premium och betalas och prissätts högre än motsvarande stål. Så har det varit i decennier i alla fall, och även när de var nya förstås, och har såna exempel helt nyligen så jag tror det håller i sig ännu i de sammanhangen. Konstigt vore det väl annars när en hel del vintage gs har tjocka guldlager på stålet och boett detaljer som glasringar etc i homogent guld.

Constellation piepan som exempel; från idag och ett par tre år tillbaka för att hålla oss i nutid, mellan 1k upp till flera tusenlappars prisskillnad på till synes identiskt skick till g/s fördel, samma eller ibland olika säljare men i ungefär samma sammanhang. Senast nu i dagarna sågs en tusenlapp, ungefär 10% högre pris pga boettutförandet från en och samma säljare som hade dem utbjudna ungefär samtidigt, båda såldes till begärt pris.
Detta om de är fina alltså, annars halkar nog g/s boetter efter pga slitage, spruckna glasringar osv.
Upplever att det är tvärt om. De som samlar på klockor undviker guldbelagda och betalar mer för stål. Oerfarna betalar gärna lite extra för guldfärgen. Har dock inget statistik att lägga fram så kan inte säga att du har fel.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Upplever att det är tvärt om. De som samlar på klockor undviker guldbelagda och betalar mer för stål. Oerfarna betalar gärna lite extra för guldfärgen. Har dock inget statistik att lägga fram så kan inte säga att du har fel.
Där har vi olika erfarenhet då. Vet inte varför nån skulle betala mindre för ett relativt tjockt och intakt guldlager över stålet. Men som sagt, det kanske håller på att utjämnas. Underligt tycker jag i så fall, och då förutsätter jag du med guldbelagda menar guld på stål.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Där har vi olika erfarenhet då. Vet inte varför nån skulle betala mindre för ett relativt tjockt och intakt guldlager över stålet. Men som sagt, det kanske håller på att utjämnas. Underligt tycker jag i så fall, då förutsätter jag du med guldbelagda menar guld på stål.
Personligen köper jag antingen guld eller stål. De flesta föredrar stålboetter vad jag vet, guld är lite pråligt. Beror säkert på hur elegant modellen är också. På elegantare boetter är nog guldfärgen mer gångbar.
 

deddas

Rolex
Upplever att det är tvärt om. De som samlar på klockor undviker guldbelagda och betalar mer för stål. Oerfarna betalar gärna lite extra för guldfärgen. Har dock inget statistik att lägga fram så kan inte säga att du har fel.
Jag delar faktiskt också denna "spaning". Tror att guld på stål uppfattas som "billigare" av någon anledning.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Personligen köper jag antingen guld eller stål. De flesta föredrar stålboetter vad jag vet, guld är lite pråligt. Beror säkert på hur elegant modellen är också. På elegantare boetter är nog guldfärgen mer gångbar.
Nja, jag menar vintageur från säg 50-talet början av 60-talet, rätt vanliga märkesur. Typ Constellation och motsvarande.

Edit;

Jag delar faktiskt också denna "spaning". Tror att guld på stål uppfattas som "billigare" av någon anledning.
Tror orsaken isf kan vara den jag skrev, bland annat åtminstone. Och att det är nåt som kommit senare år i vissa grupper av intressenter.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Vad tror ni om denna. Han vill ha 8800kr men är öppen för erbjudanden, rimligt?
Är visarna relumade tro?
WmXK9mt.jpg
tjSbisb.jpg
Xod0gYT.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vad tror ni om denna. Han vill ha 8800kr men är öppen för erbjudanden, rimligt?
Är visarna relumade tro?
WmXK9mt.jpg
tjSbisb.jpg
Xod0gYT.jpg
Den var riktigt fin. Väldigt bra skick. Jag tror den är helt original, även visarnas lume. Klockan har nog legat undanstoppad någonstans och bara bevarats. 8800kr låter rätt mycket, men modellen är attraktiv och ovanligt med så fin skick. Är klockan nyligen servad hade jag inte tvekat. Annars försökt pruta någon tusenlapp.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vad är en Seamaster 30 värd, okänd servicehistorik men bra tidshållning.
Och vad tror ni om tavlan på denna? Ommålad? Relumad?
Kan ej modellen :)
003B3D2B-B3F7-48F1-B811-49F4DE19BB38.jpeg
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Den var riktigt fin. Väldigt bra skick. Jag tror den är helt original, även visarnas lume. Klockan har nog legat undanstoppad någonstans och bara bevarats. 8800kr låter rätt mycket, men modellen är attraktiv och ovanligt med så fin skick. Är klockan nyligen servad hade jag inte tvekat. Annars försökt pruta någon tusenlapp.
Tack för svar!
Håller med, skicket är riktigt fint överlag. Kul att se att borstningen på glasringen är i fint skick också.
Blev lite osäker på visarna då de var i nästan oroväckande bra skick. Uppdaterar om jag slår till.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Den var riktigt fin. Väldigt bra skick. Jag tror den är helt original, även visarnas lume. Klockan har nog legat undanstoppad någonstans och bara bevarats. 8800kr låter rätt mycket, men modellen är attraktiv och ovanligt med så fin skick. Är klockan nyligen servad hade jag inte tvekat. Annars försökt pruta någon tusenlapp.
Jag slog till. Fick ner den till 7600kr inklusive frakt och Paypal avgifter. Ska bli riktigr kul att få hem den.
 

Salesmayne

Panerai
Vad anser expertpanelen om denna Omega Constellation? Jag minns ej ref. nr (168025) men det ska vara någon "ovanligare" modell som öppnas genom glaset. Länken är 18k guld och original Omega. Jag har tyvärr inga foton på verk mm just nu så ni får döma av det ni ser.

wat18010-05.jpg
wat18010-09.jpg
wat18010-15.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad anser expertpanelen om denna Omega Constellation? Jag minns ej ref. nr men det ska vara någon "ovanligare" modell som öppnas genom glaset. Länken är 18k guld och original Omega. Jag har tyvärr inga foton på verk mm just nu så ni får döma av det ni ser.

wat18010-05.jpg
wat18010-09.jpg
wat18010-15.jpg
Säker på att länken är original? Ser ut som en nonamelänk. Bild på spännet?
 

Salesmayne

Panerai
Säker på att länken är original? Ser ut som en nonamelänk. Bild på spännet?
Ej 100%, det är ju bara att be om fler foton innan någon överföring sker, men jag har frågat om detta specifikt och han påstod bestämt att det var original som levererades med klockan. Det blir ju inte riktigt lika intressant annars.

till er andra: Jag har inte heller skådat en Connie med sådan boett därför frågar jag er...

Han sa ju dock att den var rätt ovanlig men det kan ju vara en finjusterad sanning he he
 
Topp