• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Vad tror ni om denna? Inte fullt lika mytomspunnen som Bulovas RO-homage, men i mitt tycker högkvalitativare och snyggare. :)
84DC2E7E-1BF1-45CB-8502-1AA7B0ABB8A0.jpeg
350EFEC2-A818-44FE-B221-80A6B0BC9B8B.png
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Så länge du beskriver vad det är noggrant (rätt eventuella sökord och sådär) så tror jag att Tradera är en bättre väg.
En hel del avgifter - både för köpare och säljare - via Auctionet.
Vad ska en bra traderaannons innehålla tycker du? Och hur ska man tänka kring sökorden, både i rubrik och brödtext etc? Alla tips tas varmt emot :D
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vad ska en bra traderaannons innehålla tycker du? Och hur ska man tänka kring sökorden, både i rubrik och brödtext etc? Alla tips tas varmt emot :D

Äh, jag tänkte väldigt generellt.
Att man skriver ”Omega Seamaster” istället för ”gammal omega säljes” hjälper säkert till en del.
Många här på KS trålar säkert mer eller mindre allting som är i klockkategorin, men det finns en värld utanför forumet också, och där kan jag tänka mig att man faktiskt söker på vissa ord.

I annonsen vill man väl annars (tycker jag) försöka ha med diameter, funktion, kanske vilket verk det är, om glaset har sprickor eller ej, etc.
Men det är bara jag... Försöker skriva så exakta annonser som möjligt eftersom det känns som att det minimerar eventuella diskussioner efter köp.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vad ska en bra traderaannons innehålla tycker du? Och hur ska man tänka kring sökorden, både i rubrik och brödtext etc? Alla tips tas varmt emot :D
Sökord tänker jag aldrig på (fast kanske borde) men en så bra beskrivning av det väsentliga som möjligt, läsbara "bra" bilder. Allt du själv vill och behöver veta när du köper på distans. En hint om att icke betalande beivras kan också vara bra ibland på det stället om man vill det. Svårare än så är det inte.

Själv har jag oftast undvikit reservationspris men beror lite på vad man säljer. Vågar man utan och ett superlågt utgångspris brukar det löna sig då intressenterna ofta premierar såna auktioner, 1kr exempelvis. Obs, som sagt kanske inte passar alla objekt dock.

Guldåldern på tratten är för övrigt antagligen förbi... sedan länge.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Mindre än vad jag tror den är värd misstänker jag. :)

Blev intresserad när jag såg hur absurdt dyra Bulovorna blivit, 10+ and counting för en homage liksom.

Hittar i princip inga priser på denna utom det jag själv pröjsade. :D
Fattar, annars kunde de ju vara en bra fingervisning vad den är värde tänkte jag. Ifall den såldes på auktion till en bred marknad vill säga :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja du, den ena verkar ha blivit misshandlad. Ska ha varit upphittad efter den legat i 20 år i byrålådan, då den är från tidigt 90 talet har den nog haft det tufft dem första 10 åren :)
Fast den där ser ut att vara modellen senare än 90-tal?

Ändlänkarna går väl inte flush med bandhornen på 90-talarna, alternativt att den är från väldigt sent 90-tal?
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Äh, jag tänkte väldigt generellt.
Att man skriver ”Omega Seamaster” istället för ”gammal omega säljes” hjälper säkert till en del.
Många här på KS trålar säkert mer eller mindre allting som är i klockkategorin, men det finns en värld utanför forumet också, och där kan jag tänka mig att man faktiskt söker på vissa ord.

I annonsen vill man väl annars (tycker jag) försöka ha med diameter, funktion, kanske vilket verk det är, om glaset har sprickor eller ej, etc.
Men det är bara jag... Försöker skriva så exakta annonser som möjligt eftersom det känns som att det minimerar eventuella diskussioner efter köp.

Sökord tänker jag aldrig på (fast kanske borde) men en så bra beskrivning av det väsentliga som möjligt, läsbara "bra" bilder. Allt du själv vill och behöver veta när du köper på distans. En hint om att icke betalande beivras kan också vara bra ibland på det stället om man vill det. Svårare än så är det inte.

Själv har jag oftast undvikit reservationspris men beror lite på vad man säljer. Vågar man utan och ett superlågt utgångspris brukar det löna sig då intressenterna ofta premierar såna auktioner, 1kr exempelvis. Obs, som sagt kanske inte passar alla objekt dock.

Guldåldern på tratten är för övrigt antagligen förbi... sedan länge.

Tack x2, bra tips som ska tänkas på nästa gång det blir en Traderaannons.
 

P1200VB

Breitling
Har två guldklockor. Den vänstra var min farmors pappas och den vrider man upp för hand. Den högra var min farfars. Kommer inte sälja någon av dom men det kunde vara kul att veta ett ungefärligt värde? Klockorna fungerar fint.
IMG_2913.jpg
IMG_2914.jpg
IMG_2915.jpg
IMG_2918.jpg
IMG_2919.jpg
IMG_2920.jpg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Inte en klocka men hoppas att det är okej ändå. Har det här armbandet med originalspänne från Tissot. Lädret är lite torrt men spännet är ju okej. Undrar om det är nån ide att lägga ut på köp och sälj alls eller är det bara att kasta? IMG_20190414_223404.jpg IMG_20190414_223335.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Har två guldklockor. Den vänstra var min farmors pappas och den vrider man upp för hand. Den högra var min farfars. Kommer inte sälja någon av dom men det kunde vara kul att veta ett ungefärligt värde? Klockorna fungerar fint.
IMG_2913.jpg
IMG_2914.jpg
IMG_2915.jpg
IMG_2918.jpg
IMG_2919.jpg
IMG_2920.jpg
Longinesen är automatisk, den har en rotor/tyngd som vrider upp verket vid rörelse. Är klockan i 14 eller 18k guld? 18k så ca 4-5000kr?
Omegan är batteridriven och guld på stål (en bättre sorts förgyllning och betingar kanske 1500-2000kr.
Jo jag förstod det, my bad. Menade mer brett. Har sett många säljas på olika sidor och undrar mest vad priset brukar ligga mellan, men kan förstå att det är för bred fråga.
Beror på om förgylld eller massivt guld, guldhalt, modell etc. @eriksson850 värdering riktig.
Inte en klocka men hoppas att det är okej ändå. Har det här armbandet med originalspänne från Tissot. Lädret är lite torrt men spännet är ju okej. Undrar om det är nån ide att lägga ut på köp och sälj alls eller är det bara att kasta? IMG_20190414_223404.jpg IMG_20190414_223335.jpg
Absolut intressant för rätt spekulant. Minst en hundring bör du kunna få.
Vet inte om de tillverkades parallellt, men min ska enligt uppgift vara tillverkad runt -95

Om du ser ändlänkarna så ligger de inte jämnt med boetten.

IMG_20161117_133149_115 (1).JPG
Ja, den bortre ändlänken ser stukad ut på @ajvar klocka. Men passningen är väl även olika mellan en Carrée och Galbee? (Olika utformning på länk och boett)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Longinesen är automatisk, den har en rotor/tyngd som vrider upp verket vid rörelse. Är klockan i 14 eller 18k guld? 18k så ca 4-5000kr?
Omegan är batteridriven och guld på stål (en bättre sorts förgyllning och betingar kanske 1500-2000kr.

Beror på om förgylld eller massivt guld, guldhalt, modell etc. @eriksson850 värdering riktig.

Absolut intressant för rätt spekulant. Minst en hundring bör du kunna få.

Ja, den bortre ändlänken ser stukad ut på @ajvar klocka. Men passningen är väl även olika mellan en Carrée och Galbee? (Olika utformning på länk och boett)
Vet inte faktiskt, är det olika länk till Carrera och galbee? Jag har förstått det som att nyare (00-tal) har länk som går jämn med boetten på Santos, medan tidigare har som en försjunkning. Kan dock ha fel...
 
Topp