• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Corgi

Rolex
2-Faktor
Har en JLC Memovox i mycket fint skick och är nyfiken på värde.

1969 circa
Stainless steel
Plexiglass
Lume
Caliber JLC 911, manuell
Case nbr. 1231164
Serialnbr. 2032594
Reference nbr. 110013

Runt 18-20k tycker jag är rimligt för en manuell stålis i bra skick med den boetten och taveldesignen, gärna dubbla JLC-kronor och i fullt fungerande skick. En del kommer nog tycka för dyrt, andra för billigt. Bumperverket är roligare, tycker jag.
 

Martin Lovasz

Audemars
Hej!
någon som känner till något om detta märke (tevomatic) och kanske till och med om modellen?
Märket Tevomatic kom till 1972 men hette innan Tevo och går tillbaks till 1920-talet. Tillverkaren hette Tschuy-Vogt SA / Tevo AG. Idag finns inte vad jag vet märket kvar men man tillverkade en del klockor åt Bucherer så man hade även fina klockor bredvid standardmodellerna.
 

Janur

Omega
2-Faktor
Märket Tevomatic kom till 1972 men hette innan Tevo och går tillbaks till 1920-talet. Tillverkaren hette Tschuy-Vogt SA / Tevo AG. Idag finns inte vad jag vet märket kvar men man tillverkade en del klockor åt Bucherer så man hade även fina klockor bredvid standardmodellerna.
Tack så mycket? Har du även koll på värdet på denna typ av klocka?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Den har inte originallänk men ser ut att vara i bra skick. Tavlan är lite trist på bilden men kanske ser fränare ut i verkligheten? Jag skulle sätta ett Tradera värde på mellan 300-400 kr.
Någon har försökt sälja en med blå tavla i toppskick på etsy och catawiki för ett par tusen, men den har iofs inte blivit såld för det vad det verkar, så det är nog i överkant.
Vill man sälja den så skulle jag försöka på tradera. Det ser ut som en fin klocka (om man gillar 70-talsstuket) i bra storlek. Har man tur kan den skena iväg till mer än 300-400.

... och man ju kan behålla den och använda den också. :)
 

Janur

Omega
2-Faktor
Någon har försökt sälja en med blå tavla i toppskick på etsy och catawiki för ett par tusen, men den har iofs inte blivit såld för det vad det verkar, så det är nog i överkant.
Vill man sälja den så skulle jag försöka på tradera. Det ser ut som en fin klocka (om man gillar 70-talsstuket) i bra storlek. Har man tur kan den skena iväg till mer än 300-400.

... och man ju kan behålla den och använda den också. :)
Tack!
 

Martin Lovasz

Audemars
Någon har försökt sälja en med blå tavla i toppskick på etsy och catawiki för ett par tusen, men den har iofs inte blivit såld för det vad det verkar, så det är nog i överkant.
Vill man sälja den så skulle jag försöka på tradera. Det ser ut som en fin klocka (om man gillar 70-talsstuket) i bra storlek. Har man tur kan den skena iväg till mer än 300-400.

... och man ju kan behålla den och använda den också. :)
Ja, där tittar jag aldrig för de priserna gör mig mörkrädd. :)

Särskilt automater kan skena iväg men 300-400 är ett bra grundvärde man kan utgå ifrån.
 

MOOD

Breitling
Runt 18-20k tycker jag är rimligt för en manuell stålis i bra skick med den boetten och taveldesignen, gärna dubbla JLC-kronor och i fullt fungerande skick. En del kommer nog tycka för dyrt, andra för billigt. Bumperverket är roligare, tycker jag.
Allt fungerar och är original. Du har nog rätt. Har försökt hitta bra referens på internationella siter och då verkar priserna ligga högre (25-40k) men sett lägre (15-20k) på svenska sidor. JLC verkar väcka olika värderingar...
 

MOOD

Breitling
Är det original kronor? Original tavla? Bilden är inte så bra...
2018-11-05 19.24.25.jpg
2018-11-05 19.26.01.jpg
2018-11-06 12.34.27.jpg
 

mps

Cartier
Vintage och vintage.
Men gammal IAF.
En -87a enligt nuffrorna på baksidan.

Vad kan man begära för en sådan?
 

Bilagor

  • DSC_0237.JPG
    DSC_0237.JPG
    808.6 KB · Visningar: 33

Elias.A

Cartier
Vad skulle kunna vara ett rimligt pris på en omega constellation c-shape, guld pläterad med linnetavla. Plussar runt 90sec per dag med icke orginalkrona. Utöver det är den i relativt fint skick i utseendet. Watch only
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vad skulle kunna vara ett rimligt pris på en omega constellation c-shape, guld pläterad med linnetavla. Plussar runt 90sec per dag med icke orginalkrona. Utöver det är den i relativt fint skick i utseendet. Watch only

Circus 5k?
Kanske strax under, i och med kronan.

Den är inte pläterad, utan guld på stål.
Missa inte det om du tänker sälja. Det senare är nämligen betydligt mycket bättre. :)
 

Solvik

Panerai
Dags för profilbildsdinkan att lämna men jag tycker denna är svår.. fantasipriser på webben typ.. vad kan vara rimligt spann? Skicket på beläggning etc är bra skulle jag säga. Tack för ev input😀
8E057842-A875-449B-B5A6-7C8BAFA7536A.jpeg

6A427202-7FE2-4D4A-A3AD-868C318FC1F8.jpeg
Testar ett varv till😀
Ingen som har ett hum om vad som kan vara rimligt spann att tänka sig för denna?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
IMG_3278.jpg


Vad får man för någonting sånt här?
Haft den i evigheter men använder inte särskilt ofta. Funderar eventuellt på om den måste vidare, men har extremt dålig koll på prisbild.

Tavlan är som en riktigt djup insjö i mörkaste Småland, i 0,2 sekundmeter (blank som faaen). Glaset har lite sprickor precis ovanför alla index. Min lekmannagissning säger att det borde bero på att radiumet påverkar akrylen extra just rakt ovanför.

33 mm exkl. krona.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
IMG_3278.jpg


Vad får man för någonting sånt här?
Haft den i evigheter men använder inte särskilt ofta. Funderar eventuellt på om den måste vidare, men har extremt dålig koll på prisbild.

Tavlan är som en riktigt djup insjö i mörkaste Småland, i 0,2 sekundmeter (blank som faaen). Glaset har lite sprickor precis ovanför alla index. Min lekmannagissning säger att det borde bero på att radiumet påverkar akrylen extra just rakt ovanför.

33 mm exkl. krona.
Runt 1200-1500 i runda slängar
 

Scipio

Patek
2-Faktor
IMG_3278.jpg


Vad får man för någonting sånt här?
Haft den i evigheter men använder inte särskilt ofta. Funderar eventuellt på om den måste vidare, men har extremt dålig koll på prisbild.

Tavlan är som en riktigt djup insjö i mörkaste Småland, i 0,2 sekundmeter (blank som faaen). Glaset har lite sprickor precis ovanför alla index. Min lekmannagissning säger att det borde bero på att radiumet påverkar akrylen extra just rakt ovanför.

33 mm exkl. krona.
2500 kr tar Edwalls ur för sin nyservade Revue sport. http://www.edwallsur.se/Produkter.html
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
IMG_3278.jpg


Vad får man för någonting sånt här?
Haft den i evigheter men använder inte särskilt ofta. Funderar eventuellt på om den måste vidare, men har extremt dålig koll på prisbild.

Tavlan är som en riktigt djup insjö i mörkaste Småland, i 0,2 sekundmeter (blank som faaen). Glaset har lite sprickor precis ovanför alla index. Min lekmannagissning säger att det borde bero på att radiumet påverkar akrylen extra just rakt ovanför.

33 mm exkl. krona.
Nu föll den här inte riktigt mig i smaken om man ser till designen, men annars är det ju en sådan svårvärderad klocka. Gilt eller "gilt" i fint skick med målade index. 2'+, hos finhandlare 1' euro.
 

Femitolv

Cartier
Har en Excelsior Park! Fått förfrågningar på å sälja. Vad är rimligt fsg pris fungerar som den skall men ingen service historik men tycker den är i hyfsat skick
 

Bilagor

  • B18C92CD-78E3-47F7-9219-D7BC9EBBD5C0.jpeg
    B18C92CD-78E3-47F7-9219-D7BC9EBBD5C0.jpeg
    447.3 KB · Visningar: 60

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ska sälja min NOS omega Seamaster 120 midsize. Finns Några små märken på bezel och boett. Men förmodligen uppkommit vid hantering i butik. Klockan ska aldrig ha varit använd. Kommer från en nerlagd urbitik
Ref 566.023
Gick en ganska sunkig på Tradera för 8500
Vad kan ett rättvist pris va på denna då ?
9D142BD2-7B5F-4E73-BEF5-75AC36E6EB22.jpeg

04C54108-0596-4B12-B3D7-709541BF28C6.jpeg
 
Senast ändrad:

Jonis96

Omega
Omega Seamaster "pre deville" med linne-tavla och 1503 länk med 70 endlinks. Fint skick, guld på stål, några små repor i tavlan, ingen servicehistorik går ca 1 min+ per dag, mjuk i uppdraget. Länken har kvar nästan all guldplätering. Vad kan den vara värd? MVH
 

Bilagor

  • IMG_20210402_223157.jpg
    IMG_20210402_223157.jpg
    230.4 KB · Visningar: 24
  • IMG_20210402_223305.jpg
    IMG_20210402_223305.jpg
    410.2 KB · Visningar: 23
  • IMG_20210402_223038.jpg
    IMG_20210402_223038.jpg
    516.8 KB · Visningar: 19
  • IMG_20210402_222940.jpg
    IMG_20210402_222940.jpg
    235 KB · Visningar: 15
  • IMG_20210402_222626.jpg
    IMG_20210402_222626.jpg
    258.3 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:
Topp