• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Vad är en sådan här Jaeger-LeCulture värd? Tyvärr en spricka i luckan bak.
1370FD66-79F3-4993-ACBF-A7092D483BB6.jpeg

Senast ändrad:
Har fått en klocka i arv, tror den är 30-40tal?
Den funkar rätt ok, det är den i behov av service :)
Någon som vet när den är gjord och vad den kan vara värd?

E0091072-7889-4F96-91DB-B9CC7C61E642.jpeg
Fin klocka. Det är en sk Sei Tacche från fyrtiotalet. Klockorna har sitt ursprung från militära tåliga klockor. Jättefina bra verk driver dessa, förmodligen en kaliber 12.68z i din med.
Värdet som den är nu kanske ligger på ca 1500-4000kr. Lämnar du den till en urmakare som servar verket, fixar till gladet och visarna så har du en fin klocka som kommer hålla dig en 70-80 år till.
https://klocksnack.se/threads/longines-sei-tacche.70260/
Mina två;
0DF68CFB-254F-418B-84A3-AE92A27F31FD.jpeg

Jag har fått bud på min cabriolet-tank av en större internationell samlare (via Instagram). Han fick reda på vad jag betalat och erbjöd sig snabbt att dubbla det.

Är det bara att svälja budet och vara glad, eller är den egentligen värd mer? En klocka med bra mått och spännande/unik/historiskt intressant funktion borde väl väcka visst intresse. Speciellt med tanke på hur pass ovanlig modellen verkar vara. Jag hittar inga referenspriser :S

Med det sagt så gillar jag klockan, men är inte särskilt sentimental.

Vad tror ni? @Aurum @Rozzy @NiklasArvid
IMG_1221.jpg

Jag har fått bud på min cabriolet-tank av en större internationell samlare (via Instagram). Han fick reda på vad jag betalat och erbjöd sig snabbt att dubbla det.

Är det bara att svälja budet och vara glad, eller är den egentligen värd mer? En klocka med bra mått och spännande/unik/historiskt intressant funktion borde väl väcka visst intresse. Speciellt med tanke på hur pass ovanlig modellen verkar vara. Jag hittar inga referenspriser :S

IMG_1221.jpg

@Kamelen

IMG_1221.jpg
Vet inte, men grattis till ett bevisligen bra köp :)

IMG_1221.jpg
Vad är det för verk? Okänd tillverkare? Svårt att prissätta sådana pjäser. Om du inte kan hitta likanande referensklockor är det kanske lika bra att kränga när du fått ett bra bud? Vad köpte du för? 5 och får 10?

Beror på hur trevlig du tycker den är. Nu när du väl äger den är det kanske lika bra att njuta lite? Är det något du stör dig på den kan du sälja direkt. Rätt jobbigt att hitta en till...

Vad är det för verk? Okänd tillverkare? Svårt att prissätta sådana pjäser. Om du inte kan hitta likanande referensklockor är det kanske lika bra att kränga när du fått ett bra bud? Vad köpte du för? 5 och får 10?
ETA 135 om jag inte minns fel. Okänd tillverkare. Verkligen svårt att prissätta. Gav ca 8300kr tillslut, och får väl i så fall 16-17k, så det är ju en bra ökning. Med det sagt så gillar jag modellen och har inte galet mycket pengar i den. Får klura lite :) Tack!

Beror på hur trevlig du tycker den är. Nu när du väl äger den är det kanske lika bra att njuta lite? Är det något du stör dig på den kan du sälja direkt. Rätt jobbigt att hitta en till...
Du har en poäng där. Måste säga att jag gillar den betydligt mer än jag trott. Perfekt storlek och lite roligt att kunna flippa runt tavlan (kommer säkert ta sönder den funktionen med tanke på at jag gör det 3 ggr per dag).

• Like
Reactions: PJW
Nej, det är inte samma. Ser ut att vara en likadan länk, men på de bilder jag har fått skiljer sig serienumret. Har mailat och frågat om försäljningspris, men inte så överraskande har jag inte fått svar. Har inte sett annonsen när den var aktuell.
Förstår. Svårt att uppskatta pris, men 25-35 kanske är ok från privat säljare. Kommer den från handlare, något mer.

Förstår. Svårt att uppskatta pris, men 25-35 kanske är ok från privat säljare. Kommer den från handlare, något mer.

Toppen, tack för uppskattning. Har fått pris på 32´inklusive försäkrad frakt vilket känns rimligt då.
De dyker ju verkligen inte upp så ofta och även om jag föredrar den helsvarta 101 så är det nästan att hoppas på det omöjliga att hitta ett ex.

Bezelringen är rätt sliten så att siffrorna är avskavda längst ut mot kanten, men har sett det på andra ex också så jag utgår från att den är original.

• Like
Reactions: PJW
Toppen, tack för uppskattning. Har fått pris på 32´inklusive försäkrad frakt vilket känns rimligt då.
De dyker ju verkligen inte upp så ofta och även om jag föredrar den helsvarta 101 så är det nästan att hoppas på det omöjliga att hitta ett ex.

Bezelringen är rätt sliten så att siffrorna är avskavda längst ut mot kanten, men har sett det på andra ex också så jag utgår från att den är original.
Låter vettigt. Pruta å kör :) Och hör gärna av dig om du skulle få för dig att sälja, gillar den modellen.

IMG_1221.jpg
[/QUOTE

känns som att du kan svaretpå din egen fråga då du trivs med klockan och kan ej hitta någon annan som pris ref.
Boettlösningen är väldigt ovanlig och som du själv skriver så är nog majoriteten sönder i dag, de flesta internattionella samlare i dag är även handlare och agerar ej efter smak utan efter ekonomi och försöker hela tiden att ligga steget före marknaden.
Skulle personligen ej sälja utanför auktion och uret har en framtid då en del av dem söker efter historiska ur istället för varumärken.

God morgon,

Är intresserad av den här Rolex ref 1013

https://www.chrono24.se/rolex/oyster-perpetual-ref-1013-automatic-yellow-gold-18-kt--id7288420.htm

men kan varken nått om vintage eller Rolex. Så vad säger ni rävar, är priset på 27 rimligt (och är klockan kosher)?

Tack på förhand för ev. råd.
27 låter rätt bra för en Rolex i 18k utan länk. Tycker dock att texten på tavlan inte ser 100 ut, så den kan vara ommålad. Tror dock att glaset är lite repigt, så kan ju vara det som spökar. Den ser bara för vit ut för sin ålder.

27 låter rätt bra för en Rolex i 18k utan länk. Tycker dock att texten på tavlan inte ser 100 ut, så den kan vara ommålad. Tror dock att glaset är lite repigt, så kan ju vara det som spökar. Den ser bara för vit ut för sin ålder.
Tack, tyckte också att den ser väl vit ut. Ska slå handlaren en signal idag.

Tillbaka
Topp