• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Försöker här med, vad är det ungefärliga värdet på denna ?

369197B4-4FB8-45D6-98FC-E3CE8313BC14.png

Hej!
Är helt ny här på forumet så ber om ursäkt i förväg om jag postar fel.
Jo de är så att jag fick ett fickur av min far som han själv fått av sin far. Jag har alltid varit nyfiken på vad de är för någon sorts klocka men Google gör mig inte klokare direkt..
Så vad skulle ni tro den är värd?
Kommer inte sälja den överhuvudtaget då den är för speciell för mig men alltid roligt att veta.
Tack på förhand!
IMG_2631.JPG
IMG_2636.JPG
IMG_2632.JPG
IMG_2633.JPG
IMG_2635.JPG

Vad är det för ref? Lär inte vara 37 mm iaf. Lysmassan nyare eller förstörd. Underkant av bandhornspetsen lite väl tillrundad?

Mannen som förestår pantbanken tycker om att mäta ink krona utan att nämna detta antagligen för att försöka fä max betalt,det är en mindre charmig firma och det syns på språket de använder mot folk som lämnat neg betyg.
Har haft kontakt med firman i annat ärende då måtten ej stämde på uret och blev hotad med tråkigheter!en riktig charmknutte.

Mannen som förestår pantbanken tycker om att mäta ink krona utan att nämna detta antagligen för att försöka fä max betalt,det är en mindre charmig firma och det syns på språket de använder mot folk som lämnat neg betyg.
Har haft kontakt med firman i annat ärende då måtten ej stämde på uret och blev hotad med tråkigheter!en riktig charmknutte.

Tack för den info, det gör ju verkligen att man inte vill buda. En klockaffär ska ju vara trevlig från start till mål.

Hej!
Jo de är så att jag fick ett fickur av min far som han själv fått av sin far. Jag har alltid varit nyfiken på vad de är för någon sorts klocka men Google gör mig inte klokare direkt..
Kommer inte sälja den överhuvudtaget då den är för speciell för mig men alltid roligt att veta.
Tack på förhand!
IMG_2631.JPG
IMG_2636.JPG
IMG_2632.JPG
IMG_2633.JPG
IMG_2635.JPG
Va äre för nick, härmapa

Fruktansvärt dålig på vintage, och osäker på referenser och liknande. Vad är ett rimligt pris att ge för en Omega Seamaster från 60-talet ungefär? Beroende på skick såklart. Jag är jakt efter en ev. i guld.

Hej,
Skulle behöva hjälp att värdera dessa tre klockor. Detta är ett arv som ska delas upp, därför är ett värde av intresse. Omegan och Tissoten går, men jag gissar att en renovering är att föredra? Mellan tummen och pekfingret, vad kostar en renovering och byte av glas på dessa?

Bild 1-3 Omega seamaster
Bild 4-5 Tissot SeastarSeven
Bild 6-7 Samsung av okänd modell

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar

Bilagor

• IMG_20171206_183025.jpg
    IMG_20171206_183025.jpg
    156.4 KB · Visningar: 89
  • IMG_20171206_183036.jpg
    IMG_20171206_183036.jpg
    154.3 KB · Visningar: 82
  • IMG_20171206_183047.jpg
    IMG_20171206_183047.jpg
    230.8 KB · Visningar: 82
  • IMG_20171206_182916.jpg
    IMG_20171206_182916.jpg
    157.6 KB · Visningar: 84
  • IMG_20171206_182932.jpg
    IMG_20171206_182932.jpg
    141.2 KB · Visningar: 84
  • IMG_20171206_184452.jpg
    IMG_20171206_184452.jpg
    101.1 KB · Visningar: 84
  • IMG_20171206_183200.jpg
    IMG_20171206_183200.jpg
    82.8 KB · Visningar: 82
En renovering kommer bara kosta pengar helt i onödan och kommer kosta bra mycket mer än något mervärde. Utan man gör det som man kan göra själv till en ringa kostnad.

Rengör dem med en fuktig duk (ej blöt) med diskmedel, plocka av länkarna och köp några halvbilliga läderband och sätt på. Köp lite Polywatch och polera glasen så de blir som nya igen.

Samsung klockan är inget värt så lägg inget på den.

Omegan skulle jag tro på ligger på 3000-4000kr men jag är inge Omega kännare.

Tisson är i guld och skulle tippa på ca 15g guld och är det 18k blir det ca 3500-4000kr i guld och lägg på 500-800kr för själva klockan.

Senast ändrad:
Hej!
Tack på förhand!
IMG_2631.JPG
IMG_2636.JPG
IMG_2632.JPG
IMG_2633.JPG
IMG_2635.JPG

En renovering kommer bara kosta pengar helt i onödan och kommer kosta bra mycket mer än något mervärde. Utan man gör det som man kan göra själv till en ringa kostnad.

Rengör dem med en fuktig duk (ej blöt) med diskmedel, plocka av länkarna och köp några halvbilliga läderband och sätt på. Köp lite Polywatch och polera glasen så de blir som nya igen.

Tisson är i guld och skulle tippa på ca 15g guld och är det 18k blir det ca 3500-4000kr i guld och lägg på 500-800kr för själva klockan.

Tack för snabbt svar. Hittade två liknade Tissots på Tradera precis efter jag skrev inlägget, dom låg ute för 2400kr och 2500kr. Kan det vara vettigt eller var det billigt?

3000-4000kr för Omegan kändes mycket, men jag kan inget om dessa klockor.

Med vänliga hälsningar

Hej!
Fickuret är nog från sekelskiftet nån gång. På den tiden förstod man inte alltid värdet utav varumärken, så många gånger levererades uren utan namn och urmakaren själv satte dit sitt namn ! Oreba var (och är!) en liten urbutik i Tidaholm !
Jag tror ägarna hade uppskattat att få se uret . Tyvärr, är ju inte det ekonomiska värdet särskilt stort, fickur är inte en het vara för tillfället, trots deras ålder ,
Med vänlig hälsning,
Pelle

Sist jag vägde en tissot Seastar var det cirka 10.70-80 gram guld

Väldigt få av modena 25 års klockor är tyngre än så!

Sist jag vägde en tissot Seastar var det cirka 10.70-80 gram guld

Väldigt få av modena 25 års klockor är tyngre än så!

Ett ungefärligt guldvärde på 1700kr fick jag det till. Kan det stämma? Såg två Seastar på Tradera igår för 2500kr.
Låter det som en rimlig värdering?

Någon som kan ge ett ungefärligt värde på Omegan? Efter att ha tittat runt på nätet idag så tror jag den är från 60-talet.
Glaset har rejäla repor och den saknar armband.

Med vänliga hälsningar

Ett ungefärligt guldvärde på 1700kr fick jag det till. Kan det stämma? Såg två Seastar på Tradera igår för 2500kr.
Låter det som en rimlig värdering?

Någon som kan ge ett ungefärligt värde på Omegan? Efter att ha tittat runt på nätet idag så tror jag den är från 60-talet.
Glaset har rejäla repor och den saknar armband.

Med vänliga hälsningar
Stor skillnad på vad man får för guldet
Vid skrotning

Dock i dag (läs december 2017) ligger Sefina pantbank högt typ 220 kr drygt per gram isf guldvärde drygt 2300 kr dvs om det är 18karat naturligtvis varierar priset med guldpriset men de har under flera år legat klart över guldsmeder mm som jag trodde skulle vara den naturliga köparen. De betalar i regel lägre !

Så mitt råd är vid ev skrotning utgå från sefina pris å leta om du kan hitta ett högre.

Bor man i Malmö finns det företag som betalar lite mer ( dessa har jag ej provat)
IMG_1331.JPG

Senast ändrad:
Tack för info.
Klockan ska inte skrotas. Jag har tänkt att använda den, arvet ska fördelas och jag är intresserad av klockorna och därför intresserad av värdet för att fördelningen av arvet ska bli så rättvist som möjligt.

Med vänliga hälsningar

Tacksam för hjälp med två svårvärderade klockor inför ett eventuellt byte. Båda klockorna är servade av forumkamrat för ca 1-2 år sedan. 34mm respektive 35mm har jag för mig.
Vad är ett rimligt värde vid ett byte?
downloadfile-13.jpg
downloadfile-15.jpg
downloadfile-14.jpg
downloadfile-11.jpg
Runt 3k för Eternan och 2k för Choparden är vad jag anser rimligt. Är det någon som är ute efter just de modellerna kanske det går att få någon krona till.

Undrar vad ett normalt pris skulle vara på en Rolex 1603 i väldigt bra skick med sitt originella rolex jubilee band? Årsgången runt 73.

Alla svar uppskattas :)

Jag funderar på att sälja min vintage Stowa som inte får någon handledstid över huvudtaget. Vad kunde vara ett rimligt pris?

Klockan lär vara från 40 talet, den är ca 34mm utan krona. Manuellt verk (15 rubiner), förgylld boett (20 mikron), relumade visare och troligtvis utbytt krona. Inga springbars utan fasta stänger i militär stil.

Jag har ingen aning om servicehistoriken men den håller tiden bra. Kraftreserven är dock kort (varierar mellan 12 och 24h) så en service vore nog på sin plats.

Tacksam för alla synpunkter gällande klockan.
5196BAFF-9EE8-4B4F-BC20-4A492FA4B61D.jpeg
466413B2-9D30-40C8-AF08-C5BAD0DA9610.jpeg
10F91E11-C725-46EE-A5A5-5A7E496FFB30.jpeg

8C852526-671A-4448-8196-DAD4BF5D7D57.jpeg

Tillbaka
Topp