• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Oj! Helt annat prisläge än jag hade trott.
Är de en ovanlig modell? Stor och 18 k typ?

Ja, stor och 18k!

Som jag har förstått det så har dom dragit iväg i samlarkretsar efter att ha utnämnts i en bok som det bästa manuella verket genom alla tider. Den överdimensionerade balansen gjorde klockornas diamanter större (37mm) vilket ev. också tilltalar.

Har hört att ca 10k st klockor tillverkades med dessa verk mellan 1955-65.

https://m.ebay.com/itm/ZENITH-18K-1...3D370990859316&_trksid=p2056116.c100408.m2460

image.jpg

Denna klocka som jag ärvt fick jag hem från service idag. Någon som kan uppskatta ett värde?
Såg att en Seastar Seven utan datum gick för 2500 på köp och sälj. Hur mycket mer är det rimligt för en med datum som är nyservad?

Har en Tudor Date Day ref 94500, med originallåda, cert och kvitto från 1987. Vad kan den tänkas vara värd här på ks?

Bilagor

• IMG_20171101_212710610.jpg
    IMG_20171101_212710610.jpg
    143.4 KB · Visningar: 78
  • IMG_20171101_212626291.jpg
    IMG_20171101_212626291.jpg
    162.8 KB · Visningar: 74
Visserligen inte en klocka men ändå! Fick i Dagens "fynd"-tråden indikationer om att den här länken skulle kunna vara attraktiv.
Någon som vet vad ett rimligt pris borde vara?

Bilagor

• IMG_20171031_075339.jpg
    IMG_20171031_075339.jpg
    214 KB · Visningar: 78
  • IMG_20171031_075353.jpg
    IMG_20171031_075353.jpg
    169.4 KB · Visningar: 78
Sjukt svårt att veta om det ens är värt att lägga ut, vad tror ni om dessa?

Bilagor

• 15096540409891044012587.jpg
    15096540409891044012587.jpg
    56.5 KB · Visningar: 61
  • 1509654214377598139405.jpg
    1509654214377598139405.jpg
    51.7 KB · Visningar: 58
Visserligen inte en klocka men ändå! Fick i Dagens "fynd"-tråden indikationer om att den här länken skulle kunna vara attraktiv.
Någon som vet vad ett rimligt pris borde vara?
Alpina hade även denne logga registrerad men jag har aldrig sett någon klocka med en triangel i en cirkel. NSA länk som ser ut att vara från 70-90-tal.

Senast ändrad:
Alpina hade även denne logga registrerad men jag har aldrig sett någon klocka med en triangel i en cirkel. NSA länk som ser ut att vara från från 70-90-tal.

Tack för svar @Martin Lovasz !
Ställde frågan i en annan tråd och fick veta att det handlar om en NSA-länk av en modell som användes på bl.a. Heuer Montreal och Silverstone.
Det indikerades som sagt att det finns ett visst värde i sådana länkar och jag blir såklart nyfiken på vad som vore ett rimligt pris?

Det är NSA:s egen logga.
Tack, bra att veta.

Ställde frågan i en annan tråd och fick veta att det handlar om en NSA-länk av en modell som användes på bl.a. Heuer Montreal och Silverstone.
Det indikerades som sagt att det finns ett visst värde i sådana länkar och jag blir såklart nyfiken på vad som vore ett rimligt pris?
Svårt det där då de koster flera tusen om man vill köpa nytt men det kan vara svårt att hitta en köpare och något är inte mer värt än vad någon är villig att betala. Jag har tyvärr ofta sett säljare som sålt klockor där de skriver att de satt på en ny dyr länk men att klockan bara gått för en struntsumma.

Länkar med klocktillverkaren logga på är lättare att sälja dock och kan vara mycket värdefulla.

Senast ändrad:
Eftersom det var jag som pekade ut den och indikerade värde så känns det som det är dags att följa upp på det :) Det som är avgörande för värdena på de här länkarna är dels ändlänkarna, dvs är de anpassade till någon specific klocka, och sedan om det är ett generisk NSA spänne eller ett med något annat varumärke på. Men även en generisk NSA länk i bra skick är lätt värd nån tusenlapp om den är i en attraktiv bredd och modell.

Vad gäller Silverstone och Montreal så har de länkar av den här modellen men som är bredare innan ändlänken.

Är det helt raka ändlänkar på din eller är de anpassade till boetten?

Eftersom det var jag som pekade ut den och indikerade värde så känns det som det är dags att följa upp på det :) Det som är avgörande för värdena på de här länkarna är dels ändlänkarna, dvs är de anpassade till någon specific klocka, och sedan om det är ett generisk NSA spänne eller ett med något annat varumärke på. Men även en generisk NSA länk i bra skick är lätt värd nån tusenlapp om den är i en attraktiv bredd och modell.

Vad gäller Silverstone och Montreal så har de länkar av den här modellen men som är bredare innan ändlänken.

Stort tack för svar :)
Jag blev klart förvånad över den föreslagna prisnivån och kände att jag behövde ställa frågan igen i en mer korrekt tråd.
Ändlänkarna är raka.
Funderar på att testa en försäljning på ebay och låta den berömda marknaden bestämma. Som sagt en fin länk men byter den hellre mot en ny klocka!

Tack, bra att veta.

Svårt det där då de koster flera tusen om man vill köpa nytt men det kan vara svårt att hitta en köpare och något är inte mer värt än vad någon är villig att betala. Jag har tyvärr ofta sett säljare som sålt klockor där de skriver att de satt på en ny dyr länk men att klockan bara gått för en struntsumma.

Länkar med klocktillverkaren logga på är lättare att sälja dock och kan vara mycket värdefulla.

Finns (eller fanns för inte så länge sen) för 900-1000 NOS på eBay. 20mm med rundade ändbitar.
8C1C8426-5998-4EBF-9763-8895A5259E10.png

Tudor 38mm i tveksamt men trevligt skick, ärligt värde? Den fungerar och går bra utan servicehistorik..
Jag äger inte klockan, men intresserad av att hitta en 38mm.

Som ni ser caset hårdpolerat så att pinnarna sticker ut och tavlan sliten

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Senast redigerad av en moderator:
Vad kan en Eterna Kontiki automat som denna vara värd ungefär?
Denna är från 1958 tror jag, vilket väl är första årsmodellen.

Klockan har ett automatverk och tickar på fint och glaset är klart
och fint. Boetten en hel del spår av användning och tavlan ganska mycket patina
och märken.

Förstått att denna tidiga Kontiki är lite mer sällsynt
men vet ej om det stämmer? Svårt att veta med prisläge då jag ej hittat
så många prisindikationer. Så tacksam om någon har en ide var den ligger
prismässigt.

Mvh
Matte

Eterna 4.jpg

Eterna 2.jpg

och märken.

prismässigt.

Mvh
Matte

Eterna 4.jpg

Eterna 2.jpg
Grym klocka iallafall! Ingen koll på värde tyvärr. Vet inte vad jag personligen skulle ge men vet att jag vill ha den :)

och märken.

prismässigt.

Mvh
Matte

Eterna 4.jpg

Eterna 2.jpg

Med den tavlan börjar de på ca 15 men skicket är prissättaren

Ursäkta för dåliga bilder. Men fick se denna när jag var hemma hos min morbror och han visa sin gamla Zenith för mig. Han köpte den 68/69 för tusen kronor. Han har haft den i sin ägo sen dess.

Bytt glas en gång, han sa att det var till ett originalglas.
Han ville veta om jag kunde ta reda på vad den kan vara värd idag?

IMG_20171107_181342027.jpg
IMG_20171107_181318457.jpg

Ursäkta för dåliga bilder. Men fick se denna när jag var hemma hos min morbror och han visa sin gamla Zenith för mig. Han köpte den 68/69 för tusen kronor. Han har haft den i sin ägo sen dess.

Tjusig, men bättre foton skulle underlätta! Är det originallänk?
Finns några ute på Chrono24 just nu för 6-8.000. Ser inte ut att stå 28800 på tavlan på din morbrors. Dom verkar ligga ute för 12-15.000.

Tjusig, men bättre foton skulle underlätta! Är det originallänk?
Finns några ute på Chrono24 just nu för 6-8.000. Ser inte ut att stå 28800 på tavlan på din morbrors. Dom verkar ligga ute för 12-15.000.
Jag är inte där så ofta. Men kanske framöver!
Ja länken är original. Han var mallig för hans bror hade slarvat bort sin länk. De köpte varsin samtidigt på den tiden.

Ah tack. Får se om jag kan få bättre bilder någon gång.

Cool Zenith Defy och ser från de dåliga bilderna ut att vara i ett fint skick med original gay freres "ladder" länk. Tror inte det skulle vara något problem att få mellan 5-10k beroende på skicket (som inte går att bestämma utifrån bilderna).
Passa på och ta lite nya bilder utomhus i dagsljus så kan vi ge bättre svar.

Cool Zenith Defy och ser från de dåliga bilderna ut att vara i ett fint skick med original gay freres "ladder" länk. Tror inte det skulle vara något problem att få mellan 5-10k beroende på skicket (som inte går att bestämma utifrån bilderna).
Passa på och ta lite nya bilder utomhus i dagsljus så kan vi ge bättre svar.

Der er en Defy på Omegaforums til $1K for tiden, dog med (flot!!) brun skive. Den er dog nyserviceret.
https://omegaforums.net/threads/fs-vintage-zenith-defy-2562pc.66488

Tillbaka
Topp