• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

ConElPueblo

Panerai
God Morgon, 1500 euro tycker jag låter ok men har ej synat den tror @ConElPueblo har kommenterat tavla förut som tvättad.

Ja, tavlan virker til at være tvättad - den mangler alt lumen.

En DS som vi taler om her, med lænke (enten GF eller den anden originale variant) kan koste €2.000 i god stand - og det er ikke en dum pris, IMO.

Se nedenstående:

s-l1600.jpg


Uret her er til salg pt. for €2.100... Jeg købte det, da det kostede €1.500 :confused:

Sælgeren refunderede sidenhen mine penge og sagde, at hendes far var kommet til at sælge uret til anden side, uden at have spurgt hende. Ugen efter var det så til salg et andet sted på eBay :banghead: :mad:
Den auktion nåede ikke at ende, da sælger stoppede den kort inden afslutningen. Han lagde den derefter op til €2.200, nu koster den €2.100... Hvis han relister den til €2.000, bider jeg stoltheden i mig og køber det.

Priserne som er fra '12 eller '15 er uden interesse.

Der er fire ting, der er vigtige: Tavla, bezel, lænke og stand på boett - IMO også i den rækkefølge. De 11K som den på auktion tidligere i år kostede var rimelige, men der er ret langt op til prisen for et i topstand.

FWIW, så solgte en af mine bekendte en i NOS stand for 3.000 CHF sidste år.
 
Senast ändrad:
C5F09BDD-7C66-42CA-BFF5-73C5A42DE1C7.jpeg
Hallå så gubbs o gumms! Ny här på forumet och inleder starkt med en värderingsförfrågan :) Jag har chans att köpa en Omega Suverän genom ett privat köp och säljaren släpper den för 1500€. Jag är dock lite osäker på om det är ett rimligt pris för den? Vad tror ni som har lite koll? Klockan är från 1944, den är servad nyligen och har fått nytt radium på visarna. Detta pga att original radiumet säckat ihop. Tacksam för svar!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
C5F09BDD-7C66-42CA-BFF5-73C5A42DE1C7.jpeg
Hallå så gubbs o gumms! Ny här på forumet och inleder starkt med en värderingsförfrågan :) Jag har chans att köpa en Omega Suverän genom ett privat köp och säljaren släpper den för 1500€. Jag är dock lite osäker på om det är ett rimligt pris för den? Vad tror ni som har lite koll? Klockan är från 1944, den är servad nyligen och har fått nytt radium på visarna. Detta pga att original radiumet säckat ihop. Tacksam för svar!
Välkommen!
Jag anser att den är på tok för dyr. Suverän, och den tavlan är premium, men långt från 15k i min värld iaf. Svårt att se hur man ska få mkt mer än hälvften...

Men de är nice som fan, här är min (som ej är suverän)
E1350E44-7FA5-40E7-8A9D-C107151DB148.jpeg
 
Välkommen!
Jag anser att den är på tok för dyr. Suverän, och den tavlan är premium, men långt från 15k i min värld iaf. Svårt att se hur man ska få mkt mer än hälvften...

Men de är nice som fan, här är min (som ej är suverän)
E1350E44-7FA5-40E7-8A9D-C107151DB148.jpeg
Tackar så mkt för välkomnande :)
Jag kände på mig att det priset var rena ockret! Men jag sökte mig hit ändå utifall att jag skulle ha fel. Har haft svårt att hitta en Suverän med denna urtavla och dem växer inte på träd om man säger så. Jag gillar din! Referens nummer 2169 tror jag att det är :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tackar så mkt för välkomnande :)
Jag kände på mig att det priset var rena ockret! Men jag sökte mig hit ändå utifall att jag skulle ha fel. Har haft svårt att hitta en Suverän med denna urtavla och dem växer inte på träd om man säger så. Jag gillar din! Referens nummer 2169 tror jag att det är :)
Nej det stämmer att de inte växer på träd. Sätt bevakning på alla auktionssiter och ha is i magen så ska du nog hitta en :)
 

Comfortableman

Omega
2-Faktor
Hej,
Ny på forumet. Slog till på en trevlig Omega 50-talare här i säljdelen häromdagen och började sedan fundera på dessa gamla rackare. En Zenith 60-talare och ett Certina damur. I fint skick och välfungerande men inte servade på många år. Båda i guld. Nån som har en susning om vad dessa betingar idag?
0F334E1D-A97C-4E4B-9268-F5D394048288.jpeg
3F5E6CA6-709F-4EE3-98BB-EDE121DDD594.jpeg
E38AE39B-4187-4B7A-9997-5A8237D24DB9.jpeg
F134FC1D-B7B1-4887-B36F-2F4C46BAE7E3.jpeg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej,
Ny på forumet. Slog till på en trevlig Omega 50-talare här i säljdelen häromdagen och började sedan fundera på dessa gamla rackare. En Zenith 60-talare och ett Certina damur. I fint skick och välfungerande men inte servade på många år. Båda i guld. Nån som har en susning om vad dessa betingar idag?
0F334E1D-A97C-4E4B-9268-F5D394048288.jpeg
3F5E6CA6-709F-4EE3-98BB-EDE121DDD594.jpeg
E38AE39B-4187-4B7A-9997-5A8237D24DB9.jpeg
F134FC1D-B7B1-4887-B36F-2F4C46BAE7E3.jpeg
Välkommen!
Kan tyvärr inget om dessa men är mycket nyfiken på Zenithen så ser fram mot att ngn annan delar sin kunskap :)

Chronometre brukar ju vara bra tecken... Vad är det för intressant märkning under visarna? Har du bild på baksidan? Är den i solitt guld?
 

palkast

Breitling
Hei, folkens!
Jeg spør her da jeg er litt usikker på hva jeg skal selge disse for.
Da jeg har en "mini-grail" i sikte skal jeg blant annet slippe disse to, IWC Electronic, cal. 150 fra starten av 70-tallet.
Som det fremkommer av bildene har en av dem skader etter tritium på skiven og datohjulet er blitt byttet.
Den andre er i meget god stand og "full set".
Er det noen som har en ide om hva jeg bør selge disse for?
IWC Electronic - 2.jpg
IWC Electronic - 3.jpg
IWC Electronic - 6.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hei, folkens!
Jeg spør her da jeg er litt usikker på hva jeg skal selge disse for.
Da jeg har en "mini-grail" i sikte skal jeg blant annet slippe disse to, IWC Electronic, cal. 150 fra starten av 70-tallet.
Som det fremkommer av bildene har en av dem skader etter tritium på skiven og datohjulet er blitt byttet.
Den andre er i meget god stand og "full set".
Er det noen som har en ide om hva jeg bør selge disse for?
IWC Electronic - 2.jpg
IWC Electronic - 3.jpg
IWC Electronic - 6.jpg
4-5000:- st?
 

Comfortableman

Omega
2-Faktor
Tack för svar! Ingen aning om vad märkningen under visarna betyder. 40t står det. Solitt guld 18k bör det vara till båda, antar jag? Ska ordna en bild på baksidan på Zenithen (som iofs är helt slät och ganska intetsägande) lite senare!

Välkommen!
Kan tyvärr inget om dessa men är mycket nyfiken på Zenithen så ser fram mot att ngn annan delar sin kunskap :)

Chronometre brukar ju vara bra tecken... Vad är det för intressant märkning under visarna? Har du bild på baksidan? Är den i solitt guld?
 
Senast ändrad:

ConElPueblo

Panerai
Tackar så mkt för välkomnande :)
Jag kände på mig att det priset var rena ockret! Men jag sökte mig hit ändå utifall att jag skulle ha fel. Har haft svårt att hitta en Suverän med denna urtavla och dem växer inte på träd om man säger så. Jag gillar din! Referens nummer 2169 tror jag att det är :)

Så er det ikke en Suverän! Suverän med sub-second er altid reference 2400... Og €1500 er jo fuldstændigt bindegalt. Komplet tosset. Jeg ville ikke give det halve.

Tack för svar! Ingen aning om vad märkningen under visarna betyder. 40t står det. Solitt guld 18k bör det vara till båda, antar jag? Ska ordna en bild på baksidan på Zenithen (som iofs är helt slät och ganska intetsägande) lite senare!

"40T" märkningen skyldes at det er en Zenith kaliber 40T urverk - det er et kronometercertificeret værk, og rigtigt fint - dog ikke så eftertragtet som det tidligere cal. 135. Hvor stort er det - 33mm? Vil anslå værdien til at være omkring 10K kr eller deromkring.
Certinaen har nok kun værdi som vægten af guldet...
 

Comfortableman

Omega
2-Faktor
Tusen tack för snabba och initierade svar! Ja, jag skulle uppskatta storleken på Zenithen till 33 mm minst.

Så er det ikke en Suverän! Suverän med sub-second er altid reference 2400... Og €1500 er jo fuldstændigt bindegalt. Komplet tosset. Jeg ville ikke give det halve.



"40T" märkningen skyldes at det er en Zenith kaliber 40T urverk - det er et kronometercertificeret værk, og rigtigt fint - dog ikke så eftertragtet som det tidligere cal. 135. Hvor stort er det - 33mm? Vil anslå værdien til at være omkring 10K kr eller deromkring.
Certinaen har nok kun værdi som vægten af guldet...
 

Brunleif

Panerai
@yonsson

Har du något att säga om denna förutom att den blivit omplätterad vid något tillfälle?

Kronan skaver lite och den har nog säkert servicebehov.

Vad tror ni är ett rimligt pris?


02DD781B-1B43-4997-B092-976B5A08DB42.jpeg
86E7E10D-10F5-48EC-A69B-B7A83AAB7345.jpeg
F8F1FE56-2091-4FCB-940D-137791218739.jpeg
 
Topp