• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

JohanHLM

Rolex
Vad är ett rimligt pris för dessa?
Tror tyvärr inte de är värda så mycket för andra som för mig så troligtvis behålls de.
Tyvärr fick jag bara till några dåliga bilder som inte avspeglar den verkliga upplevelsen av skicket.

Seiko Bell-Maria med skapa kanter men en del hairlines på borstningen, håller tiden och alarmet funkar.
IMG_0829.JPG
IMG_0830.JPG


Candino 1000m nära NOS som funkar precis som den ska och håller tiden.
IMG_0831.JPG
IMG_0832.JPG
IMG_0833.JPG
IMG_0834.JPG
 
Senast ändrad:

ConElPueblo

Panerai
Vad är ett rimligt pris för dessa?
Tror tyvärr inte de är värda så mycket för andra som för mig så troligtvis behålls de.
Tyvärr fick jag bara till några dåliga bilder som inte avspeglar den verkliga upplevelsen av skicket.

Seiko Bell-Maria med skapa kanter men en del hairlines på borstningen, håller tiden och alarmet funkar.
IMG_0829.JPG
IMG_0830.JPG


Candino 1000m nära NOS som runkar precis som den ska och håller tiden.
IMG_0831.JPG
IMG_0832.JPG
IMG_0833.JPG
IMG_0834.JPG

Bell-Maticen er rigtigt fin :)
Jeg var heldig med min og fandt den til under 800kr, og den var i meget god stand:

dsc_0459-jpg.481810


Jeg vil mene, at den kan koste op mod 1400kr. uden lænke og stadig være et okay køb.
Du skal være opmærksom på, at modellen her er den mest almindelige Bell-Matic-variant (der er MANGE!), så hvis den er for dyr, så lad være med at køb - der kommer snart en til salg igen...
 

JohanHLM

Rolex
Bell-Maticen er rigtigt fin :)
Jeg var heldig med min og fandt den til under 800kr, og den var i meget god stand:

dsc_0459-jpg.481810


Jeg vil mene, at den kan koste op mod 1400kr. uden lænke og stadig være et okay køb.
Du skal være opmærksom på, at modellen her er den mest almindelige Bell-Matic-variant (der er MANGE!), så hvis den er for dyr, så lad være med at køb - der kommer snart en til salg igen...
Tack!
Båda klockorna är mina men jag ville kolla vad ett rimligt försäljningspris är. Har själv gett mer än 1400 kr för den och tycker den är väldigt charmig så den får stanna kvar i lådan :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
  • Like
Reactions: Ako

ConElPueblo

Panerai
Tack!
Båda klockorna är mina men jag ville kolla vad ett rimligt försäljningspris är. Har själv gett mer än 1400 kr för den och tycker den är väldigt charmig så den får stanna kvar i lådan :)

Tror fint den kan sælges for mere. Jeg solgte min for lige under 1.600 kr, og det var heller ikke en dårlig handel for køber :)
Jeg er helt pjattet med Bell-Matics. De er fantastiske ure!

Det är väl sällan ett vardagsur från Certina kostar dom pengarna. Hade det stått IWC, JLC, Eterna, Omega osv hade iallafall inte jag lyft på ögonbrynen över priset.

Enig. Prisen på Chrono24 er hvad et jumbo Eterna eller ikke-sort Longines koster i øjeblikket - prisen på Certinaen er en "fremtidspris" :D
 

Kamelen

Cartier
tavlan och verk kommer från en 36mm klocka tidigt 50 tal tror jag,lägger du lite tid på det så tror jag du hittar exakt samma tavla med annan sekundvisare i 36mm.

titta på distanserna mellan tavla och boett i annons,enklast kl 3 och titta distans till krona.boett ej certina tror jag.

40 mm boetter är ganska mycket pengar så där finns skäl att vara försiktig.
 

MrZenith

Breitling
Har ett par frågor angående en guldklocka jag ärvt. Det är en Zenith som min farsa fick i 25-årspresent 1969, och nu undrar jag följande: Vad heter modellen? Är den ovanlig eller vanlig? ( Har inte hittat någon likadan när jag googlat), och vad har den för ungefärligt värde? Det verkar ju finnas massor av expertis här, så någon kanske vill och kan svara mig på detta? Tack på förhand.
 

Bilagor

  • IMG_4077[1].JPG
    IMG_4077[1].JPG
    113.2 KB · Visningar: 87

Exxet

Rolex
Har ett par frågor angående en guldklocka jag ärvt. Det är en Zenith som min farsa fick i 25-årspresent 1969, och nu undrar jag följande: Vad heter modellen? Är den ovanlig eller vanlig? ( Har inte hittat någon likadan när jag googlat), och vad har den för ungefärligt värde? Det verkar ju finnas massor av expertis här, så någon kanske vill och kan svara mig på detta? Tack på förhand.
Väldigt fin klocka, Zenith är ju ett bra märke i klass med Omega men flyger ofta under radarn, m a o billigare, eftersom det inte står något på tavlan så "heter" den förmodligen inget speciellt typ Captain, Sporto m m, gissar på en mekanisk manuell, saknar den sekundvisaren lr har den hamnat så precis i linje med minutvisaren? kolla värdet brukar enklast vara att titta på avslutade auktioner på Tradera lr Ebay, den här är ju ganska lik din:
https://www.ebay.com/itm/292358325178?rmvSB=true
 

MrZenith

Breitling
Tack för all info Exxet. Sekundvisaren finns såklart men syns inte på bilden eftersom den stannat på samma plats som minutvisaren. Och visst är den helt manuell. Intressant med länken också. Det verkar ju vara lite värde i den dessutom så den åker nog in i bankfacket tills vidare.
 

Exxet

Rolex
Skulle gissa på att det sitter ett 25** verk i den, ev. ett 120, stannar sekundvisaren när du drar ut kronan är det förmodligen den senare, sk hacking-funktion, användes av militären o dyl för att synka klockorna, men tråkigt för den att ligga i ett bankvalv:(
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Crosspost: Hittat den här på en loppis och är klart sugen. Vad ungefär skulle vara ett rimligt pris? Den verkar vara i hyggligt skick mekaniskt. Länken är inte original (omärkt) och känns skräpig.
IMG_20180105_141309.jpg
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Var med in i det sista och budade på en Titus Calypsomatic ref 5913 som gick nu ikväll (se bild nedan).
Den stack iväg rätt ordentligt och jag fick till slut ge mig (tråkigt nog). Vore kul om den hamnade här på forumet.
Vad skulle ni säga att ett rimligt pris är för en Calypso idag? Kanske har Aurum, virrooo eller någon annan kunnig koll?
Calypso.JPG
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Var med in i det sista och budade på en Titus Calypsomatic ref 5913 som gick nu ikväll (se bild nedan).
Den stack iväg rätt ordentligt och jag fick till slut ge mig (tråkigt nog). Vore kul om den hamnade här på forumet.
Vad skulle ni säga att ett rimligt pris är för en Calypso idag? Kanske har Aurum, virrooo eller någon annan kunnig koll?
Calypso.JPG
Detta är den med den största kronan? Är mycket pengar, borde nog ta tag i mitt vrak snart. Vet inte heller hur bra denna var i lacken, svårt att se på dessa bilder.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Detta är den med den största kronan? Är mycket pengar, borde nog ta tag i mitt vrak snart. Vet inte heller hur bra denna var i lacken, svårt att se på dessa bilder.
Ja, det stämmer. Enligt personen som jag mailade med hos auktionshuset ska tavlan i vart fall inte ha några skador. Håller med om att det är svårt att avgöra på bilden eftersom glaset är så dassigt. Auktionshuset värderade klockan till 1 500 kr så känns som att deras uppgifter bör tas med viss tillförsikt ;)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Var med in i det sista och budade på en Titus Calypsomatic ref 5913 som gick nu ikväll (se bild nedan).
Den stack iväg rätt ordentligt och jag fick till slut ge mig (tråkigt nog). Vore kul om den hamnade här på forumet.
Vad skulle ni säga att ett rimligt pris är för en Calypso idag? Kanske har Aurum, virrooo eller någon annan kunnig koll?
Calypso.JPG
Det är en rätt spretig prisbild på dessa men vissa referenser (med stor krona) har gått på auktion för mellan 10-15kkr och t.o.m. över det senaste året. Har fått flera bud över 15kkr på min utan att ha den till salu men där spelar nog tavlan in också. Min är ref 7085
IMG_20170725_201135_933.jpg
 
Senast ändrad:

Diogenes

Cartier
Det är en rätt spretig prisbild på dessa men vissa referenser (med stor krona) har gått på auktion för mellan 10-15kkr och t.o.m. över det senaste året. Har fått flera bud över 15kkr på min utan att ha den till salu men där spelar nog tavlan in också. Min är ref 7085
IMG_20170725_201135_933.jpg

Om jag förstått saken rätt är klockan från auktionen den första referensen 5913 (II) med second edition-tavlan. Denna tidiga referensen (5913) verkar den dyraste av de tre som finns - eller? Jag fick för mig att dessa gick extra dyrt i staterna men det kanske inte stämmer?
 
Senast ändrad:

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Det är en rätt spretig prisbild på dessa men vissa referenser (med stor krona) har gått på auktion för mellan 10-15kkr och t.o.m. över det senaste året. Har fått flera bud över 15kkr på min utan att ha den till salu men där spelar nog tavlan in också. Min är ref 7085
IMG_20170725_201135_933.jpg
Din är verkligen grym. Den jag budade på landade till slut på 22,5 K inkl. avgift.
 
Topp