• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Smått galen prisutveckling på dessa. För 5 år sedan fick man dem för 2500kr.

Verkligen. 24,5 K för klockan som säljs med dåliga bilder och knapphändig info hos på Gomér Andersson känns rätt dyrt men kanske är där vi är idag.

Indeed sjuk utveckling... Köpte Virrooos istället. Inte Big crown, slitet insert och relumade tim- och minutvisare. Dock riktigt fin tavla, nyservad och såklart betydligt billigare (om än långt ifrån några 2.5)... :)

Edit: Ibland känns det som att alla ska fynda när det är kassa bilder och ingen info, så auktionshusen får mer om de lägger upp värdelösa bilder...:confused:

Edit 2: Om ngn springer på ett insert köper jag gärna det :)
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Indeed sjuk utveckling... Köpte Virrooos istället. Inte Big crown, slitet insert och relumade tim- och minutvisare. Dock riktigt fin tavla, nyservad och såklart betydligt billigare (om än långt ifrån några 2.5)... :)

Edit: Ibland känns det som att alla ska fynda när det är kassa bilder och ingen info, så auktionshusen får mer om de lägger upp värdelösa bilder...:confused:
Kul! Har sett din någon gång tidigare men kan du inte slänga upp en bild?

Känns nästan så ibland. Undrar vad den hade hamnat på vid Kaplans kvalitetsauktion.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Kul! Har sett din någon gång tidigare men kan du inte slänga upp en bild?

Känns nästan så ibland. Undrar vad den hade hamnat på vid Kaplans kvalitetsauktion.
Bild stulen av @virrooo
5C1974F2-F542-458B-AB18-20C82AE0778A.jpeg
:)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Här är några som gått under året. Kanske stödjer tesen om att sämre bilder ger bättre pris? Alla dessa gick under den på Gomér Andersson. Tror den på Buckan gick för +15kkr.
Screenshot_20180106-102754.png

20180106_103525.png
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Intressant. Vad slutade den på Buckan för?
Slutpriset finns inte kvar på Bukowskis hemsida (eller så är jag dålig att hitta) men jag har för mig att det var mellan 15 och 16 inkl. slag. Den var på tapeten här på forumet tiden runt auktionen så det kanske finns i auktionstråden om man orkar söka.

Edit: hittade diskussionen men ingen har screenshottat eller skrivit ut vad den slutade på :(
https://klocksnack.se/threads/vintage-auktionstipstråden-aktuella-auktionstips.3289/page-205
 
Senast ändrad:

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Hur ligger vintage Doxor till i pris? Typ 70-80 tal i hyfsat originalskick? Om vi nu tänker på de lite mer vanligt förekommande varianterna.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Känner att jag behöver en fin ljus chrono med blånade tritiumvisare. Typ en sådan jag förlorade på SAV. Börjar därför fundera lite på om jag kanske borde sälja denna coola Dykarchrono... Har inte lyckats öppna än men misstänker att det är en ommärkt Croton el liknande..?
Ngn som har bra koll på värde?
AF8B8048-DDB5-4B65-BCD1-0B1AD595E001.jpeg

Med vänlig hälsning,
ANALOGUE
 

Brunleif

Panerai
Känner att jag behöver en fin ljus chrono med blånade tritiumvisare. Typ en sådan jag förlorade på SAV. Börjar därför fundera lite på om jag kanske borde sälja denna coola Dykarchrono... Har inte lyckats öppna än men misstänker att det är en ommärkt Croton el liknande..?
Ngn som har bra koll på värde?
AF8B8048-DDB5-4B65-BCD1-0B1AD595E001.jpeg

Med vänlig hälsning,
ANALOGUE
Någonstans runt 8-10 lär du ju få i alla fall
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Intressant. Vad slutade den på Buckan för?

99% säker på den hos Bukowskis gick för 16k.
Var med på både den och den hos Gomér. Det ligger väl en del i att sämre bilder betalar bättre. Det man såg av den som gick nu sist kändes långt mycket charmigare än den hos Bukowskis.
Men i teorin kan den ju vara helt förstörd eftersom man knappt ser tavlan...
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
99% säker på den hos Bukowskis gick för 16k.
Var med på både den och den hos Gomér. Det ligger väl en del i att sämre bilder betalar bättre. Det man såg av den som gick nu sist kändes långt mycket charmigare än den hos Bukowskis.
Men i teorin kan den ju vara helt förstörd eftersom man knappt ser tavlan...
Den hos Gomer är ju dessutom en ovanligare ref (?). Tycker dock att priset blev väl blodigt med tanke på de risiga bilderna och skicket.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Den hos Gomer är ju dessutom en ovanligare ref (?). Tycker dock att priset blev väl blodigt med tanke på de risiga bilderna och skicket.

Så är det säkert...
Får erkänna att jag brukar lägga lite väl liten vikt vid sånt och istället gå på känsla.
Men i detta fallet vinner den hos Gomér båda.

Men som sagt, tyckte den landade alldeles för högt. Gav upp en bra bit innan slutpris...
 

Brunleif

Panerai
Tack för svar!
Trodde på närmare 15 om jag ska vara ärlig, men där ser man. Då är det å andra sidan en kul klocka att behålla :)
Tror inte det tyvärr. Croton och Nivada i skapligt skick går för de pengarna.
Den enda andra Arsenal jag sett säljas såldes här för typ 5,5-6k. Det var dock en väldigt fin affär för köparen

Edit: 5k var det. Men det vet ju du ;)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tror inte det tyvärr. Croton och Nivada i skapligt skick går för de pengarna.
Den enda andra Arsenal jag sett säljas såldes här för typ 5,5-6k. Det var dock en väldigt fin affär för köparen

Edit: 5k var det. Men det vet ju du ;)
Det var jag som köpte. Tror jag betalade 5.5, men eftersom alla sedan sade att det var typ ett rån, och att jag hade hittat den under den ”magiska 10-gränsen” swishade jag 1k till för att kompensera lite.
:)
 

Diogenes

Cartier
Snabb fråga!

En god vän till mig har denna Longines automatic chronograph från 1970-talet med Valjoux 7750. Original krona, nytt glas. Han vill sälja och jag vill hjälpa. Jag har lyckats läsa mig till att verket bara gjordes till bla Heuer och Longines samt att det Israeliska flygvapnet hade denna till sina piloter. Någon som kan svara på vad man kan få för denna? Jag hittar inga direkta prisinformationer på nätet.

IMG_1981.JPG

Med vänlig hälsning,
 
Senast ändrad:

Brunleif

Panerai
Det var jag som köpte. Tror jag betalade 5.5, men eftersom alla sedan sade att det var typ ett rån, och att jag hade hittat den under den ”magiska 10-gränsen” swishade jag 1k till för att kompensera lite.
Missförstå mig rätt, jag unnar alla att göra en bra affär!
Vad jag vet bestämmer säljaren priset helt själv!
Var inget blåbär som sålde heller...
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Någonstans runt 8-10 lär du ju få i alla fall

Tack för svar!
Trodde på närmare 15 om jag ska vara ärlig, men där ser man. Då är det å andra sidan en kul klocka att behålla :)

Tror inte det tyvärr. Croton och Nivada i skapligt skick går för de pengarna.
Den enda andra Arsenal jag sett säljas såldes här för typ 5,5-6k. Det var dock en väldigt fin affär för köparen

Edit: 5k var det. Men det vet ju du ;)

Det var jag som köpte. Tror jag betalade 5.5, men eftersom alla sedan sade att det var typ ett rån, och att jag hade hittat den under den ”magiska 10-gränsen” swishade jag 1k till för att kompensera lite.
:)
Den är super! Tycker skicket ser gott ut och jag tror du kan få åtminstone 12k internationellt om allt funkar som det ska. Chronomasters märkta Croton eller Nivada går nog lite, lite högre pga. mer välkända märken och mindre "funk".
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Snabb fråga!

En god vän till mig har denna Longines automatic chronograph från 1970-talet med Valjoux 7750. Original krona, nytt glas. Han vill sälja och jag vill hjälpa. Jag har lyckats läsa mig till att verket bara gjort till Heuer och Longines samt att det Israeliska flygvapnet hade denna till sina piloter. Någon som kan svara på vad man kan få för denna? Jag hittar inga direkta prisinformationer på nätet.

IMG_1981.JPG

Med vänlig hälsning,
Trevlig! Valjoux 7750 gjordes dock inte bara till Heuer och Longines utan är ett av de vanligare kronografverken och används av väldigt många märken. En snabb koll på ebay så hittade jag ett gäng liknande Longines för runt 16-1800 USD. Vet att jag sett denna modell innan också och den är i princip identisk med andra generationen Heuer Montreal. De brukar gå för dryga 20’ och jag tror spontant att Longines går lite lägre i det här fallet.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Missförstå mig rätt, jag unnar alla att göra en bra affär!
Vad jag vet bestämmer säljaren priset helt själv!
Var inget blåbär som sålde heller...
Jag missförstår dig inte, och tror inte du missunnar mig en bra affär. Alla som köpt skapliga objekt senaste åren har väl gjort mer eller mindre bra affärer :)
Det är dock inte så att jag vill kräma ut varenda krona, och säljer ofta för mindre än jag betalt. Dock är det ingen mening att sälja under marknadsvärde bara så nästa person kan sälja den direkt.

Den är super! Tycker skicket ser gott ut och jag tror du kan få åtminstone 12k internationellt om allt funkar som det ska. Chronomasters märkta Croton eller Nivada går nog lite, lite högre pga. mer välkända märken och mindre "funk".
Tack för ytterligare input! Ja den är riktigt fin. Caset är löjligt skarpt och den funkar som den ska :)
Det är väl typ så jag tänkte också, så mer i linje med mina förväntningar. Om jag bestämmer mig för sälj känns 12k vettigt. Förstår att de med Croton/Nivada märkta tavlor är dyrare, men när jag då och då trillar på sådana annonser är de ofta upp emot 20. Men det är säkert överpriser :)
 
  • Like
Reactions: PJW

Diogenes

Cartier
Trevlig! Valjoux 7750 gjordes dock inte bara till Heuer och Longines utan är ett av de vanligare kronografverken och används av väldigt många märken. En snabb koll på ebay så hittade jag ett gäng liknande Longines för runt 16-1800 USD. Vet att jag sett denna modell innan också och den är i princip identisk med andra generationen Heuer Montreal. De brukar gå för dryga 20’ och jag tror spontant att Longines går lite lägre i det här fallet.

Stort tack för hjälpen. Då hade jag fel gällande verket, men tack för klargörandet. Skulle 15' vara ett rimligt pris för denna, tror du?

Med vänlig hälsning,
 
Topp