• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

PR1973

Rolex
Pledge Member
Stort tack för hjälpen. Då hade jag fel gällande verket, men tack för klargörandet. Skulle 15' vara ett rimligt pris för denna, tror du?

Med vänlig hälsning,
Det låter rimligt. Väldigt trevlig färg på tavlan och patina på visare och index. Skicket på boetten är rätt avgörande på den här typen av större 70-talare också, dvs om originalslipningen är kvar eller om de blivit allt för polerade.
 
Senast ändrad:

bombadill

Omega
2-Faktor
Angående DS dykaren som har varit på tapeten tidigare så är det en pågående auktion just nu för den som är intresserad av att följa, med originallänk och allt..:)

https://m.ebay.com/itm/Certina-DS-A...012207?hash=item33deb936af:g:o5sAAOSw9mpaJYUt
s-l500.jpg
 

Magnusc

Omega
2-Faktor
Funderar på om jag ska sälja iväg den här Speedyn, 145022 1969st. I bra skick med jämn patina, nyare 1171/1 länk. Ingen servicehistorik eller tillbehör, har gått bra de år jag haft den.Vad kan vara rimligt pris att begära? Tack på förhand Magnus
ADCD0CB0-EFAF-4452-A243-0E63EC2E676C.jpeg
8F6F9D5C-EAC7-4499-8978-6BBB8FEB3316.jpeg
 

MrZenith

Breitling
Skulle gissa på att det sitter ett 25** verk i den, ev. ett 120, stannar sekundvisaren när du drar ut kronan är det förmodligen den senare, sk hacking-funktion, användes av militären o dyl för att synka klockorna, men tråkigt för den att ligga i ett bankvalv:(
Ja, det är ju tråkigt att inte använda den kanske...man kanske skulle sätta dit ett snyggt svart läderarmband och ha den vid högtidliga tillfällen, fast det blir ju så sällan. Dessutom vill jag ju verkligen inte bli av med den. Farsan fick den av farmor och farfar när han fyllde 25år 1969. Efter att farsan gått bort så fick jag ärva den när jag fyllde 25. Det var säkert en hyfsat påkostad gåva i slutet på 60-talet, i vart fall för min farmor och farfar. :)
Hade den inlämnad för rengöring och polering för många år sedan, och då pratades det om ett värde på 6-10000kr. Undrar hur det står sig idag?
 

ConElPueblo

Panerai
Skulle du kunna tänka dig att dela din åsikt om DSen ovan @ConElPueblo ? :) Ser ju onekligen riktigt bra ut i mina ögon iaf..

Jo, det ur kender jeg skam fint. Jeg har faktisk ejet det i et par timer :confused:

ConElPueblo i et tidligere innläg skrev:
Uret her er til salg pt. for €2.100... Jeg købte det, da det kostede €1.500 :(

Sælgeren refunderede sidenhen mine penge og sagde, at hendes far var kommet til at sælge uret til anden side, uden at have spurgt hende. Ugen efter var det så til salg et andet sted på eBay :mad::mad:
Den auktion nåede ikke at ende, da sælger stoppede den kort inden afslutningen. Han lagde den derefter op til €2.200, nu koster den €2.100... Hvis han relister den til €2.000, bider jeg stoltheden i mig og køber det.

Det blev faktisk lagt ud til €2,000 på en BIN... Jeg droppede det igen.

Som sagt, så er sælgeren et røvhul.
- Han har tidligere afsluttet en auktion, fordi det ikke kunne sælges til hvad han ville have for det.
- Han har selv købt uret af den tidligere ejer EFTER JEG HAVDE KØBT DET!
- Kig på budene - han er en shiller, der selv byder uret urealistisk højt op.

Uret er rigtigt, rigtigt fint. Men sælgeren er dybt, dybt utroværdig.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jo, det ur kender jeg skam fint. Jeg har faktisk ejet det i et par timer :confused:



Det blev faktisk lagt ud til €2,000 på en BIN... Jeg droppede det igen.

Som sagt, så er sælgeren et røvhul.
- Han har tidligere afsluttet en auktion, fordi det ikke kunne sælges til hvad han ville have for det.
- Han har selv købt uret af den tidligere ejer EFTER JEG HAVDE KØBT DET!
- Kig på budene - han er en shiller, der selv byder uret urealistisk højt op.

Uret er rigtigt, rigtigt fint. Men sælgeren er dybt, dybt utroværdig.
Hm, ja det är ju verkligen inte ett ok beteende...och väldigt pinsamt gjort. Och då blir man ju lite mindre benägen att buda. Blir också lite tveksam hur skicket är invändigt i klockan då, det kan ju vara frid och fröjd, men utan bilder och med en skum säljare så kan det ju vara lite hursom...

Vill verkligen ha den dock. :( Och det gissar jag att du också vill. Faaenn..
Edit: Fast betalning via PayPal ger väl ändå en extra trygghet. Man kanske kan lägga en bud och se hur det går - pengarna får man ju tillbaka oavsett? Fast mycket pengar...får se hur jag gör. :(
 
Senast ändrad:

ConElPueblo

Panerai
Hm, ja det är ju verkligen inte ett ok beteende...och väldigt pinsamt gjort. Och då blir man ju lite mindre benägen att buda. Blir också lite tveksam hur skicket är invändigt i klockan då, det kan ju vara frid och fröjd, men utan bilder och med en skum säljare så kan det ju vara lite hursom...

Vill verkligen ha den dock. :( Och det gissar jag att du också vill. Faaenn..
Edit: Fast betalning via PayPal ger väl ändå en extra trygghet. Man kanske kan lägga en bud och se hur det går - pengarna får man ju tillbaka oavsett? Fast mycket pengar...får se hur jag gör. :(

DU MÅ IKKE BYDE PÅ DEN FØR ALLERSIDSTE SEKUND!!!


Hvis du byder nu, byder han over dig med en af sine falske profiler - så bliver du tvunget til at byde igen, osv, osv...

Han er en shiller, så folk der byder inden sidste øjeblik er hans levebrød.

Jeg tror at auktionen ender ca. 2 timer inden den udløber, når han er utilfreds med beløbet... Den skal over 2K.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
DU MÅ IKKE BYDE PÅ DEN FØR ALLERSIDSTE SEKUND!!!

Hvis du byder nu, byder han over dig med en af sine falske profiler - så bliver du tvunget til at byde igen, osv, osv...

Han er en shiller, så folk der byder inden sidste øjeblik er hans levebrød.

Jeg tror at auktionen ender ca. 2 timer inden den udløber, når han er utilfreds med beløbet... Den skal over 2K.
Alright, förstår, tack så mycket! Trodde även att man kunde lita mer på omdömena än vad man bevisligen kan...men de är ju bara från dem som faktiskt fått köpa något och kunnat lägga en review.

Men dåså, då väntar jag till slutet och se hur det ser ut då. Har dock prov i skolan fram till 19:00, och auktionen går ut 19:03...irriterande :confused:
 

Salesmayne

Panerai
Alright, förstår, tack så mycket! Trodde även att man kunde lita mer på omdömena än vad man bevisligen kan...men de är ju bara från dem som faktiskt fått köpa något och kunnat lägga en review.

Men dåså, då väntar jag till slutet och se hur det ser ut då. Har dock prov i skolan fram till 19:00, och auktionen går ut 19:03...irriterande :confused:

Vem sitter tiden ut på ett prov? Du kommer att klara det galant!
 

Salesmayne

Panerai
Hehe, jag kommer behöva göra det idag! :D Men tack, håller tummarna att det går vägen. 5h-mattetenta...

Ok, matte är faktiskt en av de få gångerna som jag suttit tiden ut. Vanligtvis behövs knappast 4h i en fullsatt sal, de flesta är klara efter ca 2h förutom Jonny Svedala som går efter 45 min med ett förvirrat leende på läpparna samt Maria Perfektsson som är klar efter 3h men sitter kvar o korrekturläser, renskriver samt funderar om det kan bli A++++++ med extra guldstjärnor!
 

ConElPueblo

Panerai
Hur kan man avsluta sina egna auktioner? Det är ju en sak med reservationspris eller folk som budtrissar vilket ofta är lätt att se, men att helt sonika stänga ner annonsen verkar underligt.

Han kan melde, at der er en fejl med varen el. lign... Det kan også være, at det er hans eget bud, der ender med at vinde - og så starter han bare forfra.

Her er den første annonce - den jeg vandt:

https://www.ebay.it/itm/Orologio-Da...425967?hash=item2a97dc55ef:g:c6YAAOSwEEBaH6zT

Det her var hans første salgsannonce:

https://www.ebay.it/itm/Certina-DS-...700554?hash=item33dc8f244a:g:yusAAOSwHNxaJYU3
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Funderar på om jag ska sälja iväg den här Speedyn, 145022 1969st. I bra skick med jämn patina, nyare 1171/1 länk. Ingen servicehistorik eller tillbehör, har gått bra de år jag haft den.Vad kan vara rimligt pris att begära? Tack på förhand Magnus
ADCD0CB0-EFAF-4452-A243-0E63EC2E676C.jpeg
8F6F9D5C-EAC7-4499-8978-6BBB8FEB3316.jpeg
Runt 35-40kkr brukar de ligga på.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Runt 35-40kkr brukar de ligga på.

Tack @StarMan hade hoppats att de skulle hamnat lite högre i pris men får ta mig en funderare:) Med vänlig hälsning, Magnus

Jag kan inte säga att jag är någon expert på 145.022, men jag har en själv och när jag kikat har de med DON bezel iaf legat en bit högre i pris, att det är en stepdial gör den ju också lite mer åtråvärd. Jag hade kanske med min minimala kunskap lagt den en bit högre, eller iaf varit beredd att betala lite mer än angiven summa. Skick är väl som vanligt det som avgör och jag tycker din ser fin ut.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack @StarMan hade hoppats att de skulle hamnat lite högre i pris men får ta mig en funderare:) Med vänlig hälsning, Magnus

Jag kan inte säga att jag är någon expert på 145.022, men jag har en själv och när jag kikat har de med DON bezel iaf legat en bit högre i pris, att det är en stepdial gör den ju också lite mer åtråvärd. Jag hade kanske med min minimala kunskap lagt den en bit högre, eller iaf varit beredd att betala lite mer än angiven summa. Skick är väl som vanligt det som avgör och jag tycker din ser fin ut.
Tycker också den ser fin ut och med den snabba prisökningen som varit på vintage Speedy så är det möjligt man får någon tusenlapp till. Nyare länk och DN bezel håller tilbaka priset lite kanske.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Topp