• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ditt senaste köp!

Något jag velt göra länge.

IMG_3794.JPG

Elektrikern drog 2x1.5mm2 för högtalare runtom i huset. I hembioanläggningen så är det lite klent då det är ca 15 m kabel till frontar och centern.

Köpte därför 50m ofc 2x4mm2, hoppas det blir lite bättre återgivningen i främst basen.

60 någonting euro(ink frakt) på amazon.de ganska bra!

Senast ändrad:
Något jag velt göra länge.

Elektrikern drog 2x1.5mm2 för högtalare runtom i huset. I hembioanläggningen så är det lite klent då det är ca 15 m kabel till frontar och centern.

Köpte därför 50m ofc 2x4mm2, hoppas det blir lite bättre återgivningen i främst basen.

60 någonting euro(ink frakt) på amazon.de ganska bra!

Köpte själv 1.5mm2 igår då det inte fanns något kralligare utan att överdriva hemma för att, om jag i framtiden, driva bakhögtalare. Känns i efterhand lite snålt men nu går det inte att dra om (drogs under golvlisten).

Nu när hösten börjar närma sig och mörkret med den, slog jag till på en ny liten ficklampa. Kanon när man är ute med hunden på kvällen.
Sjukt liten och riktigt bra ljus. Så lätt att man kan fästa den på skärmen av kepsen med bältesklipset.
s1_brightness_2.jpg

bild snodd från nätet.
1462307078894_olight-s1-baton-latarka-edc-5.jpg
Tja, vad är det för modell/märke? :)

Köpte själv 1.5mm2 igår då det inte fanns något kralligare utan att överdriva hemma för att, om jag i framtiden, driva bakhögtalare. Känns i efterhand lite snålt men nu går det inte att dra om (drogs under golvlisten).
Förstår, grundregeln är väl tjock kabel som möjligt :). Men är det till bakkanalerna så skall det nog räcka.

Jag hoppas de inte har valt de absolut minsta vp-rören så jag får problem i böjar

Förstår, grundregeln är väl tjock kabel som möjligt :). Men är det till bakkanalerna så skall det nog räcka.

Jag hoppas de inte har valt de absolut minsta vp-rören så jag får problem i böjar
Bind på den nya 2,5mm på den befintliga 1,5mm (dra alltså inte ut den gamla tråden och försök putta i en dragfjäder) så drar du i den nya samtidigt som du drar ut den gamla, då bör det inte vara några bekymmer så länge du binder ordentligt :)

I vilket fall som helst kan jag aldrig tänka mig att de lagt mindre än VP16/ 16mm Flexslang, och det ska inte vara några bekymmer att dra i 2st 2,mm :)
Isf har de misslyckats ganska grovt med förläggningen!

Jag vettefan hur dem har gjort

Får inte igenom dragfjädern hela vägen. Har en såndär vanlig i plast. Finns det någon annan variant jag kan pova med?

Tejpade ihop de två kablarna, tror du inte jag drog så att jag drog av två stycken 1.5m2 kablar(ej där det var tejpat). Fan vad förbannad jag blir på dem, kunde de inte dragit med lite mer vinkel.

Det tar tvärstopp på ett ställe

Bind på den nya 2,5mm på den befintliga 1,5mm (dra alltså inte ut den gamla tråden och försök putta i en dragfjäder) så drar du i den nya samtidigt som du drar ut den gamla, då bör det inte vara några bekymmer så länge du binder ordentligt :)

I vilket fall som helst kan jag aldrig tänka mig att de lagt mindre än VP16/ 16mm Flexslang, och det ska inte vara några bekymmer att dra i 2st 2,mm :)
Isf har de misslyckats ganska grovt med förläggningen!

Får inte igenom dragfjädern hela vägen. Har en såndär vanlig i plast. Finns det någon annan variant jag kan pova med?

Tejpade ihop de två kablarna, tror du inte jag drog så att jag drog av två stycken 1.5m2 kablar(ej där det var tejpat). Fan vad förbannad jag blir på dem, kunde de inte dragit med lite mer vinkel.

Det finns fjädrar i metall också men tror inte du har någon mer lycka med en sådan. Har du provat att köra fjädern från båda hållen?

Finns det någon möjlighet att komma åt röret annat än i början och slut?

Det tar stopp ifrån båda hållen tyvärr
Har tyvärr ingen möjlighet att komma rören ifrån annat håll heller :(

Det finns fjädrar i metall också men tror inte du har någon mer lycka med en sådan. Har du provat att köra fjädern från båda hållen?

Finns det någon möjlighet att komma åt röret annat än i början och slut?

Det tar stopp ifrån båda hållen tyvärr
Har tyvärr ingen möjlighet att komma rören ifrån annat håll heller :(
Man hälla lite diskmedel och lite vatten i röret för att smörja upp insidan lite. Kan vara värt att prova. Om du kommer åt att göra det.
Finns även kabelfett, men onödigt att köpa, det funkar lika bra med diskmedel och lite vatten

http://www.eldirekt.se/m/hem-bygg/verktyg/redskap/dragfjader-lagfriktion?m=1

Bästa fjädern jag provat! Dock kostar den ju därefter också..

Edit: sorry för OT! Borde kanske flytta diskussionen till renoverings-tråden :)

Man hälla lite diskmedel och lite vatten i röret för att smörja upp insidan lite. Kan vara värt att prova. Om du kommer åt att göra det.
Finns även kabelfett, men onödigt att köpa, det funkar lika bra med diskmedel och lite vatten
Ett litet "bonn-tips" om inte det ovan funkar: diskmedel och en kompressor är en magisk kombination, vet folk som jobbar med fiberdragning som kör det när det kärvar...

Budade hem en sådanhär igår, ska bli spännande att få den!
Ngt ovanlig, inte sett den på klocksnack hittills.
(Googlestulen bild)
IMG_9361.JPG

Ett litet "bonn-tips" om inte det ovan funkar: diskmedel och en kompressor är en magisk kombination, vet folk som jobbar med fiberdragning som kör det när det kärvar...
Jättebra tips med kompressorn, men då får man verkligen lita på att rören sitter ihop som dom ska. Finns risk att man skjuter isär rören om dom är bristfälligt lagda.

Hade själv helt missat att denna skiva skulle komma nu, har bara hunnit en låt, gillar dock deras "oldschool" mer, fast diggade starkt St. Anger.
Gillade inte Death Magnetic så mycket.

Tillbaka
Topp