• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

På klockarmband ja, men väskor njae. Jag är dessutom just nu i en punkt i livet när jag har lite extra tid men det ser ut att ändras om ett par veckor. Men dra ett PM så kan vi diskutera det iaf

Det är ju riktigt kul att leka med knivar! :D
IMG_20171001_155201_645.jpg
20170915_092844.jpg

Hej!
Har blivit inspirerad av er och det ni gör. Köpt hem boken Lone Wolf Läderarbete av Michael Gärtner, se om jag kan lära mig något och sen försöka skapa nåt själv.. Har ni nå tips på vart jag kan hitta böcker/sidor/info om hur en nybörjare kan gå till väga?

Sök på "saddle stitch leather" på google så borde så få lite tips om hur du får till snygga stygn.

Följer du någon mall eller egen idé/ritning? Ser riktigt lovande ut!

Tack! Jag har sneglat lite på LV Keepall väskorna men annars så har jag låtit känslan leda mig framåt. Man lär sig och utvecklas hela tiden. Nu väntar jag bara på att blixtlåset ska ramla ned i brevlådan så jag kan komma vidare.

Tack:)
Ja du, det är svårt att säga. Bara axelremmen tog nog 6-7 timmar från tillskärning till infettning. Längst tid och mest pilligt var blixtlåset men det hade jag räknat ut på förhand. Mest glad över att jag inte gjorde några större misstag och behövde göra om något. Värt det? Ja! Den här väskan håller resten av mitt liv och kommer bara bli snyggare och snyggare ju mer den slits.

Hallo gott folk.
Slänger ut en efterlysning här i läderhörnan.
Jag är på jakt efter ett läderbälte till jeans där det skall präglas in text. Har en idé om hur det skulle se ut, behöver en slöjdare.
Har spänne så den biten är löst. Behöver läder, prägling samt "tillpassning".
Dra ett PM så tar vi det därifrån.

Hallo gott folk.
Slänger ut en efterlysning här i läderhörnan.
Jag är på jakt efter ett läderbälte till jeans där det skall präglas in text. Har en idé om hur det skulle se ut, behöver en slöjdare.
Har spänne så den biten är löst. Behöver läder, prägling samt "tillpassning".
Dra ett PM så tar vi det därifrån.
Nu är ju detta långt ifrån det svar du är ute efter, men jag skulle tro att ett bälte är bland det absolut lättaste man kan göra i läderväg. Du vill inte ge dig på att testa själv? Slöjddetaljer har exempelvis färdiga remmar som man kan bygga bälten av.

Bara att sätta igång, har du verktygen kvar?
Jag brukar köpa en halv hud på Tärnsjös outlet när jag är ute och snurrar i landet.

Hej! Skulle gärna vilja göra lite klockband.
Har nämligen ett problem och det är att original band på de flesta klockor är för små för mina handleder..
Men jag är lite osäker på hur man ska gå tillväga...
Vad ska man leta efter i skinnväg? tjocklek? typ? osv.
Tycker det är sjukt häftigt med egentillverkade armband.

Mvh Johan

Hej! Skulle gärna vilja göra lite klockband.
Har nämligen ett problem och det är att original band på de flesta klockor är för små för mina handleder..
Men jag är lite osäker på hur man ska gå tillväga...
Vad ska man leta efter i skinnväg? tjocklek? typ? osv.
Tycker det är sjukt häftigt med egentillverkade armband.

Mvh Johan

Beror ju på vad det är för klocka och kanske främst bandbredden men jag brukar försöka hålla mig mellan 3-5 mm tjocklek och försöka tunna ut det lite mot låset. Det största problemet brukar vara att hitta tunnare läder. Bor du i Stockholm kan jag tipsa om Läderverkstan på Rosenlundsgatan dom är kanske inte billigast men har ett bra utbud av läder.

Houdi Folks, vet ej om detta är rätt tråd.

Skulle vilja ha ett slimmat lädercase för 2-3 pennor med en platt flärp så man kan fästa det på en Moleskine anteckningsbok.
I nåt tjockare ljusare läder med sömmar men som ändå är platt så man får ner hela kittet i en kavajficka etc.
De större Moleskine har en lite hållare för pennor men de mindre har en ingen sån och har ett jobb där jag måste ha med mig smidig anteckningsbok hela tiden (gillar ej anteckna i mobilen och laptop/Ipad är för stora att bära med sig i alla lägen vid intervjuer och fabriksbesök etc utomlands där man rör på sig hela tiden).

Nån som har nåt tips på produkt som redan finns eller vem som kan göra?

Houdi Folks, vet ej om detta är rätt tråd.

Skulle vilja ha ett slimmat lädercase för 2-3 pennor med en platt flärp så man kan fästa det på en Moleskine anteckningsbok.
I nåt tjockare ljusare läder med sömmar men som ändå är platt så man får ner hela kittet i en kavajficka etc.
De större Moleskine har en lite hållare för pennor men de mindre har en ingen sån och har ett jobb där jag måste ha med mig smidig anteckningsbok hela tiden (gillar ej anteckna i mobilen och laptop/Ipad är för stora att bära med sig i alla lägen vid intervjuer och fabriksbesök etc utomlands där man rör på sig hela tiden).

Nån som har nåt tips på produkt som redan finns eller vem som kan göra?
Nåt i den här stilen? Fast i läder då...
02-Sinclair+Peacock+Coal+Packed.jpg

https://nockco.com/cases/sinclair
Edit: Eller en sånhär?
https://www.jetpens.com/Quiver-Double-Pen-Holder-for-A6-Pocket-Notebooks-Black/pd/15553
86367.jpg

Yes, mer som Jetpens fast om möjligt ännu mer slimmat, mer som två tuber för pennor och en flärp bakom man kan fälla in som bokmärke där man just nu skriver i boken, om man får önska fritt...
Borde inte vara nåt större problem för nån hemmapulare att snickra ihop. Säger jag som absolut inte kan hjälpa dig med det! :D

• Like
Reactions: JLC
Tillbaka
Topp