• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Psykel

Patek
Yes, mer som Jetpens fast om möjligt ännu mer slimmat, mer som två tuber för pennor och en flärp bakom man kan fälla in som bokmärke där man just nu skriver i boken, om man får önska fritt...
Borde inte vara nåt större problem för nån hemmapulare att snickra ihop. Säger jag som absolut inte kan hjälpa dig med det! :D
 
  • Like
Reactions: JLC

Mvnordlander

Cartier
Hallå alla läderhantverkare. Har ett strap till en klocka som lite söm har spruckit på samt lite lim som släppt mellan de två delarna strapet består av. Strapet har en riktigt schysst patina och vill inte slänga det pga dessa små skador och skulle gärna se det helt igen. Om någon har lust att hjälpa mig reparera det skulle det ju vara roligt. Självklart kan jag ju betala en liten summa för besväret. Lycka till med era projekt!
/Mvnordlander
 

Danneswe

Cartier
Hallå alla läderhantverkare. Har ett strap till en klocka som lite söm har spruckit på samt lite lim som släppt mellan de två delarna strapet består av. Strapet har en riktigt schysst patina och vill inte slänga det pga dessa små skador och skulle gärna se det helt igen. Om någon har lust att hjälpa mig reparera det skulle det ju vara roligt. Självklart kan jag ju betala en liten summa för besväret. Lycka till med era projekt!
/Mvnordlander

Jag skulle eventuellt kunna hjälpa dig. Dock skriver du att en söm spruckit, vilket innebär att tråden behöver bytas, och det är ju inte säkert att jag har samma trådtyp/trådfärg. En bild skulle underlätta här.
 

Danneswe

Cartier
Fäääärdig... eller lite små detaljer kvar men nu funkar den som väska iaf.
IMG_4751.JPG
Riktigt fint. Skulle själv vilja göra något liknande framöver. Vad är det för läder du använder?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt fint. Skulle själv vilja göra något liknande framöver. Vad är det för läder du använder?

Köpte en ”sida” på Tärnsjös outletbutik. Så svensk kossa vars skinn blivit varsamt behandlat utan gifter. Om jag minns rätt kostade det runt 800:- och räcker till flera, men inte lika stora, projekt.
 

Danneswe

Cartier
Köpte en ”sida” på Tärnsjös outletbutik. Så svensk kossa vars skinn blivit varsamt behandlat utan gifter. Om jag minns rätt kostade det runt 800:- och räcker till flera, men inte lika stora, projekt.

Ja Tärnsjö's läder är riktigt trevligt. Har några kvadratmeter svart vegetabilgarvat därifrån som jag gjort båda cardcase och klockarmband av. Ska nog köpa mig en brun hud också. Vore helt klart trevligt att bo nära Tärnsjö så man kan fynda lite i deras outlet.
 

Mvnordlander

Cartier
Jag skulle eventuellt kunna hjälpa dig. Dock skriver du att en söm spruckit, vilket innebär att tråden behöver bytas, och det är ju inte säkert att jag har samma trådtyp/trådfärg. En bild skulle underlätta här.
Såhär ser det ut i sin helhet, strapen är i samma modell. Längst ner på bilden ser man att stygnet har gått upp i jämförelse med det andra. Jag tänker att man kanske ska byta ut tråden helt så man får en matchande tråd över hela?
Strap.jpg

På denna bild ser man hur de två skinnbitarna har börjat lossna. Här kanske man måste dra isär dom, ta bort det gamla limmet och sätta dit nytt?
Trasigt strap.jpg

Det här kanske inte är så svårt egentligen att fixa själv om jag köper hem grejerna som krävs? Ta isär allt, ta bort det gamla limmet, på med nytt och köpa hem nål å tråd kanske löser biffen.
 

rogart-63

Patek
Köp lite vaxad lintråd eller tigertråd från Ebay . Säkert finns det nån som har lite sånt . En nål kan du få av mig om du skickar PM . Tyvärr ingen tråd kvar .
 

Danneswe

Cartier
Såhär ser det ut i sin helhet, strapen är i samma modell. Längst ner på bilden ser man att stygnet har gått upp i jämförelse med det andra. Jag tänker att man kanske ska byta ut tråden helt så man får en matchande tråd över hela?
Strap.jpg

På denna bild ser man hur de två skinnbitarna har börjat lossna. Här kanske man måste dra isär dom, ta bort det gamla limmet och sätta dit nytt?
Trasigt strap.jpg

Det här kanske inte är så svårt egentligen att fixa själv om jag köper hem grejerna som krävs? Ta isär allt, ta bort det gamla limmet, på med nytt och köpa hem nål å tråd kanske löser biffen.

Jag kan absolut hjälpa dig, men du fixar det enkelt själv. Den tråd jag har som jag tror passar bäst här är vit Ritza25 i 0.8mm kan skicka lite sådan tråd i 0.6 och 0.8mm samt nål om du skickar dm med adress.

Vad gäller limmet som släppt så skulle jag nog inte försöka dra isär bandet utan försöka limma det som släppt. En liten tub Klebfest kostar inte många kronor. Med en liten pensel limmar du båda ytor och låter det torka lite och pressar samman. Btw Ritza25 är tigertråd.

Om någon här tänker göra ett liknande band så använd inte vattenbaserat lim om det inte ska vara stygn hela vägen. Visst det finns riktigt bra vattenbaserade lim som exempelvis Renia Aquilim 315. Men ett lösningsmedelbaserat lim är att föredra.
 
Senast ändrad:

kaptenlillen

Breitling
Hej gott folk!
Detta är det första "stora" jag gjort. (bara gjort två misslyckade klockband innan.
Vill bara tacka för denna tråden! Utan den hade jag antagligen aldrig blivit sugen på att prova!

Men en enkel grej och nästa gång ska jag sy lite bredare... då korten sitter TAJT men dom trillar iaf inte ut!
Riktigt roligt dock när man gjort det själv.
Ha lite överseende med att styngen kanske inte är dom snyggaste på jorden, men nöjd ändå!
 

Bilagor

  • 24251421_10155350226104983_195887275_o.jpg
    24251421_10155350226104983_195887275_o.jpg
    169.1 KB · Visningar: 69

Danneswe

Cartier
Hej gott folk!
Detta är det första "stora" jag gjort. (bara gjort två misslyckade klockband innan.
Vill bara tacka för denna tråden! Utan den hade jag antagligen aldrig blivit sugen på att prova!

Men en enkel grej och nästa gång ska jag sy lite bredare... då korten sitter TAJT men dom trillar iaf inte ut!
Riktigt roligt dock när man gjort det själv.
Ha lite överseende med att styngen kanske inte är dom snyggaste på jorden, men nöjd ändå!

Korten sitter riktigt tajt till en början i mina card case också. När du använt den ett tag så tänjer sig fickorna :)
Säg till om du behöver tips på verktyg, eller lämpligt läder för framtida projekt.
 

kaptenlillen

Breitling
Korten sitter riktigt tajt till en början i mina card case också. När du använt den ett tag så tänjer sig fickorna :)
Säg till om du behöver tips på verktyg, eller lämpligt läder för framtida projekt.
Tack ska du ha! Absolut! har fortfarande kvar en del från det jag köpte till denna. :) så jag vet faktiskt inte vad jag ska hitta på nu... några tips?
 

Danneswe

Cartier
Tack ska du ha! Absolut! har fortfarande kvar en del från det jag köpte till denna. :) så jag vet faktiskt inte vad jag ska hitta på nu... några tips?

Fodral till pass kanske? Kika på efter tutorials på Youtube så kan du få inspiration. Va försiktig dock, denna hobbyn är rätt lurig. Jag började med att köpa en liten läderbit och några hålgafflar från Kina för något år sen. Nu har jag väl handlat verktyg och läder för 30-40k, och inser ju nu att jag behöver en bra möjlighet att tunna ut läder (både vegetabilgarvat och kromgarvat) =DYRT!!
 

kaptenlillen

Breitling
Fodral till pass kanske? Kika på efter tutorials på Youtube så kan du få inspiration. Va försiktig dock, denna hobbyn är rätt lurig. Jag började med att köpa en liten läderbit och några hålgafflar från Kina för något år sen. Nu har jag väl handlat verktyg och läder för 30-40k, och inser ju nu att jag behöver en bra möjlighet att tunna ut läder (både vegetabilgarvat och kromgarvat) =DYRT!!
Haha ja det kan jag tänka mig!! Men jag kommer bara göra det på hobby så känns som att det kanske blir några tusen men inga 30-40k. :) Tack för tips!
 

Danneswe

Cartier
Haha ja det kan jag tänka mig!! Men jag kommer bara göra det på hobby så känns som att det kanske blir några tusen men inga 30-40k. :) Tack för tips!

Jag gör också detta som hobby. Men innan du vet ordet av så har du köpt Franska/Italienska kantfärger, Fileteuse med spetsar (för att värma färg och göra kantlinjer.) Läder i alla tänkbara färger, dyra japanska knivar och märkgafflar för stygnhål :D
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ruskigt snyggt jobb! Hur mycket läder går det åt på ett ungefär? Funderar på att göra mig en väska jag med.. kanske inte fullt så stor men i nästan iaf..
Något man bör tänka på när man gör den?

Köpte en sida från en ko på Tärnsjö garveri och det finns ganska mycket kvar. Ungefär 1m2 gick åt. Axelremmen är från samma hud men där går det ju att köpa remmar i rätt bredd på rulle istället om man vill.
 

kaptenlillen

Breitling
Köpte en sida från en ko på Tärnsjö garveri och det finns ganska mycket kvar. Ungefär 1m2 gick åt. Axelremmen är från samma hud men där går det ju att köpa remmar i rätt bredd på rulle istället om man vill.
Toppen! Tack för info! Har du några mått på själva fyrkanten? den stora? bara så man får en hum.
 

Frodda

Omega
Hoppas att någon här kan hjälpa mig med en korthållare/plånbok?! Känns bättre betala en KS medlem än en affärskedja.
Öppen för förslag! Men kanske en som går knyta an till sitt fotbollslag på någpt vis.
DMa gärna
Hör av er, tack på förhand!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Toppen! Tack för info! Har du några mått på själva fyrkanten? den stora? bara så man får en hum.

61 cm bred och 97 cm i omkrets/längd. Tycker proportionerna funkar, om jag skulle ändra något så kanske lite mer åt 55/100 isf. Sikta på ett blixtlås som är några cm längre än bredden på väskan. Hör av dig om du vill ha några tips på vägen.
 
Topp