• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Gjorde för en gångs skull ett band till mig själv ;) Speedyn fick lite nya kläder.
IMAG3165.jpg
riktigt snyggt! hur mycket skulle du ta för ett sånt? :)

En allmän fråga!

De viktigaste verktygen att ha (förutom tålamod) när man försöker komma igång med att arbeta med läder?
Är väldigt sugen på att göra ett par plånböcker och väskor (kommer ta lite övning men att göra valet-trays är en början)

En allmän fråga!

De viktigaste verktygen att ha (förutom tålamod) när man försöker komma igång med att arbeta med läder?
Är väldigt sugen på att göra ett par plånböcker och väskor (kommer ta lite övning men att göra valet-trays är en början)
Nål och tråd:) Och kanske några gafflar att göra hålen med. Tror att det heter så. Leather fork punch på engelska

Nål och tråd:) Och kanske några gafflar att göra hålen med. Tror att det heter så. Leather fork punch på engelska

Tror de kallas ”pricking iron” också. En syl, en bra kniv, ett skjutmått, passare, stållinjal, håltång eller hålpipor.

Tack för alla svaren!
Någon speciell kniv?
tänker att en vass mora inte riktigt kommer att vara vass nog. Minns mig att en nära bekant som höll på med läder innan använde en mer krok-liknande kniv när hon skulle skära ut bitar.

Tack för alla svaren!
Någon speciell kniv?
tänker att en vass mora inte riktigt kommer att vara vass nog. Minns mig att en nära bekant som höll på med läder innan använde en mer krok-liknande kniv när hon skulle skära ut bitar.
Har använt en brytbladskniv. Finns speciella knivar till läder för att tunna ut lädret med och sånt. Men för att skära funkar en brytbladskniv okej.

Tack för svaren!
Var hittar ni era mönster? eller gör ni egna mönster? och hur får jag lädret att bli "styvt"? är sugen på att göra en väska till damen men den kräver väldigt hårda sidor något liknande denna:
1896_948_Short_course_inset-bag.jpg

Tack för svaren!
Var hittar ni era mönster? eller gör ni egna mönster? och hur får jag lädret att bli "styvt"? är sugen på att göra en väska till damen men den kräver väldigt hårda sidor något liknande denna:
Där går jag bet. Det får lädersnickarna svara på . Sett läder som behandlas med resin på baksidan för att bli lite styvare.

Tack för svaren!

Mina mönster sitter i huvudet:) många vet jag bygger modeller i lite hårdare papp för att få en bild av slutresultatet.
Det finns något som heter ”läderhärdare” ( jag köpte min på slöjddetaljer) jag har inte använt det i någon större utsträckning men det borde funka.

Vad gäller kniv så har jag ” flingkniv” (i praktiken en stor rakhyvel för att tunna ur läder.) Sen en kniv med ett rullande rakblad som man skär längre sträckor med samt skalpell för finliret. Samtliga finns på slöjddetaljer för rimliga pengar.

Tack för svaren!
Det mest naturliga sättet är att välja ett tjockare läder och våtforma. Väljer Du rårandsläder så kan Du få det att bli stenhårt när det torkar. Vill Du bara få det att hålla formen litegrann räcker det oftast att färga eller behandla köttsidan lite.
Mina mönster gör jag alltid själv, och har de oftast i huvudet. Alltför ofta stannar de i huvudet...

Just nu sitter de bra. Men ska limma annars ramlar de nog av när det regnar.
Ok, pressar du på lädret eller måste du använda något för att få lite glid. Till vanliga handtag använder jag alkohol (brake cleaner). Sprayar i handtaget och trär på. Sen när det dunstar sitter det fast. Gör du på samma sätt, eller hur får du dit det?

Ok, pressar du på lädret eller måste du använda något för att få lite glid. Till vanliga handtag använder jag alkohol (brake cleaner). Sprayar i handtaget och trär på. Sen när det dunstar sitter det fast. Gör du på samma sätt, eller hur får du dit det?
Lirkar på lädret medans det är blött.vanliga handtag blåser jag på plats med tryckluft.
Det har blivit några under årens lopp
15140197032891819492239.jpg

Tack för svaren!
Jag har ingen erfarenhet från att göra väskor. Men planerar att göra en "zipper wallet" i getläder och då använder man sig av förstyvningsmaterial mellan ytter och invändigt läder/lining. Vilket jag tror är lämpligt här också. Men sen bör du nog även ha någon form av ytterligare förstärkning i bottendelen samt toppdelen. Tänk ett plattjärn mellan infästning av handtag.

Här har du förstärkningsmaterial. http://www.mando.fr/renfort/402-renfort-texon.html Skicka ett mail på engelska för prisförfrågan. Mando har oftast väldigt bra priser. Även Laederiet har nog liknande material. Men deras priser är höga och deras kundservice är under all kritik.

Jag skulle nog även rekommendera att du köper en bok. Japanska böcker är bra och har illustrativa bilder som räcker långt, och Google translate hjälper till med ytterligare översättning. (Kika in appen som kan översätta med hjälp av kameran.) Här har du lite böcker. https://leathercrafttools.com/book/list

Gjorde mig en ny kortplånbok. Gillar verkligen det rödbruna yttre lädret mot det mörkbruna getlädret invändigt. (Bilden med telefonen bredvid ger inte rättvisa till lädret, då belysningen gör att lädret snarare ser ut att vara cognacsfärgat. Tror jag ska göra en likadan fast med rödbrun alligator utvändigt, och ett matchande klockarmband till min Certina. Bilden med telefonen är för att få en känsla för storleken.

Ett tips som jag själv använder mig av är att göra samma sak om och om igen, och varje gång försöka förbättra resultatet lite. Jag har nu gjort denna typ av plånbok tre gånger, med små justeringar och förbättringar på varje. Många gånger kvar tills jag får till den perfekt, men jag kommer dit tids nog.

Nz1FiAH.jpg

uiH9jzT.jpg

w4BO1gS.jpg

SNsJOPq.jpg

B6u2XaY.jpg

Blev inspirerade av alla fina jobb här. Beställde hem verktyg och skinn till att göra nåt armband men först ut blev ett iphoneskal i skinn. Fick hem tråden sent så använde det över julledigheten innan jag sydde så var svårt att få kantena riktigt bra. Fast så är det ju första gången jag jobbar med skinn och har bara kollat på en 7 minuters tub film. Tack för all inspiration och jag har fått mersmak så vi syns väl igen. :D

Vet inte hur jag lägger in bilder från en ipad så lägger in länkar istället. Hoppas det funkar.

https://photos.app.goo.gl/igaEDuJxf1nP4aPu1

https://photos.app.goo.gl/95gsOfq95wQlFG6V2

Knåpade lite på ett klockband som matchar telefonskalet. När ena bandet var klart var jag nöjd med sömmarna. När jag sen gjorde det andra bandet upptäckte jag att sömmarna skall vinklas för att passa mönstret i pricking ironet. Får göra om det vid tillfälle. Sen råkade det även bli en order på mer färger på läder och lite andra trådfärger.
Blev fri design i rak 20mm. Lite patina så matchar det skalet. Här är kompisarna i nya kläder.

8D6CA2F9-E35A-43EC-B000-656BD942F607.jpeg

Tillbaka
Topp