• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Maer

Cartier
Knåpade ihop ett canvas band till min Aqualand, tycker det blev kanon!

B6FD5B72-3BFB-4220-AE5A-DAAF501D5D82.jpeg
C3193E9F-6680-4927-B26E-BA5544B9B467.jpeg
B323C359-712C-4A93-9F27-00FC7909B1B9.jpeg
F4481461-BFD7-4DD1-ADF1-F8FFA8CFB82C.jpeg
DD5B0D9D-38DE-49C6-AF8F-14CF6E59973C.jpeg
 

Magnus Ö-o

Cartier
Är det någon mer än jag som har problem med att tråden missfärgas efter att man sytt banden. Jag har köpt rödbrunt läderspill från slöjddetaljer och ritza 25 cream tigertråd på bukten. När jag är klar så är tråden mer grå än cream. Inga skitiga händer eller verktyg när jag syr det så det känns nästan som att det är färg från lädret. Har tyvärr inga bilder då jag sitter på jobbet nu. Någon som har varit med om nåt liknande?
 

kavehc

Breitling
Är det någon mer än jag som har problem med att tråden missfärgas efter att man sytt banden. Jag har köpt rödbrunt läderspill från slöjddetaljer och ritza 25 cream tigertråd på bukten. När jag är klar så är tråden mer grå än cream. Inga skitiga händer eller verktyg när jag syr det så det känns nästan som att det är färg från lädret. Har tyvärr inga bilder då jag sitter på jobbet nu. Någon som har varit med om nåt liknande?

Magnus jag har sytt en del knivslidor med det bruna läderspillet från slöjddetaljer och upplever precis som du att tråden blir skitig mot slutet av sömmen.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Magnus jag har sytt en del knivslidor med det bruna läderspillet från slöjddetaljer och upplever precis som du att tråden blir skitig mot slutet av sömmen.
Puh. Då kanske jag inte gjort nåt fel med just det ännu.
Provade just nu att skrapa på tråden och det verkar som att det är en beläggning på den efter sömmen. Fick hem svart spill igår så får prova att sy ikväll. Annars får man väl pilla rent sömmen efteråt.
Tack för svar.
 

gdae

Cartier
2-Faktor
Puh. Då kanske jag inte gjort nåt fel med just det ännu.
Provade just nu att skrapa på tråden och det verkar som att det är en beläggning på den efter sömmen. Fick hem svart spill igår så får prova att sy ikväll. Annars får man väl pilla rent sömmen efteråt.
Tack för svar.
Vaxad tråd? Isåfall kanske det är vaxet som blir lite tråkigt. Värme (från hårtork?) skulle kunna hjälpa. Prova på en bit du inte är så rädd om och var lite försiktig så det inte blir för varmt.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Tänkte köpa en ”edge beveler” primärt för klockarmband. Mycket av det man hittar på bukten är ju ett set för 30 kr. Räknar med att ni säger nej på det. :) Så frågan är om de faktiskt duger eller om jag skall lägga pengar på ett riktigt verktyg. Vad använder ni för storlek på era klockarmband, jag tänkte satsa på stl 0 eller 1. Vill ha något som är gott nog men inte nödvändigt det dyraste. Nån som har några tips.
 

MickeJ

Panerai
Tänkte köpa en ”edge beveler” primärt för klockarmband. Mycket av det man hittar på bukten är ju ett set för 30 kr. Räknar med att ni säger nej på det. :) Så frågan är om de faktiskt duger eller om jag skall lägga pengar på ett riktigt verktyg. Vad använder ni för storlek på era klockarmband, jag tänkte satsa på stl 0 eller 1. Vill ha något som är gott nog men inte nödvändigt det dyraste. Nån som har några tips.

Inte värt att köpa det billigaste. Jag testade ett syrännejärn för några tior och det var skit, förstör mer än det gör nytta. CS Osborne, Craft Sha och Kyoshin Elle gör alla bra prylar enligt min erfarenhet. Jag använder främst #1 på själva bandet och #0 när jag jobbar med keepers.
Det kantjärn jag använder mest är utan tvekan "Kantjärn runt #1" som Slöjd-detaljer säljer, har för mig att det kostar en dryg hundralapp. Oklart märke men det är ett mycket bra järn för vad jag tycker är en rimlig peng.
Glöm inte att vässa eggen - ofta. :)
 

Magnus Ö-o

Cartier
Inte värt att köpa det billigaste. Jag testade ett syrännejärn för några tior och det var skit, förstör mer än det gör nytta. CS Osborne, Craft Sha och Kyoshin Elle gör alla bra prylar enligt min erfarenhet. Jag använder främst #1 på själva bandet och #0 när jag jobbar med keepers.
Det kantjärn jag använder mest är utan tvekan "Kantjärn runt #1" som Slöjd-detaljer säljer, har för mig att det kostar en dryg hundralapp. Oklart märke men det är ett mycket bra järn för vad jag tycker är en rimlig peng.
Glöm inte att vässa eggen - ofta. :)
Tack för hjälpen. Kollade på craft sha järn men det är lång leverans på dom på bukten. Snabbaste är ju slöjddetaljer så det får det bli. Kul att stötta lite hemma marknad med.
 

Camo00

Patek
Inte värt att köpa det billigaste. Jag testade ett syrännejärn för några tior och det var skit, förstör mer än det gör nytta. CS Osborne, Craft Sha och Kyoshin Elle gör alla bra prylar enligt min erfarenhet. Jag använder främst #1 på själva bandet och #0 när jag jobbar med keepers.
Det kantjärn jag använder mest är utan tvekan "Kantjärn runt #1" som Slöjd-detaljer säljer, har för mig att det kostar en dryg hundralapp. Oklart märke men det är ett mycket bra järn för vad jag tycker är en rimlig peng.
Glöm inte att vässa eggen - ofta. :)
Har Du några tips på hur man vässar eggen? Gör nog fel... :bag:
 

MickeJ

Panerai
Har Du några tips på hur man vässar eggen? Gör nog fel... :bag:

Ta en tjock läderbit, helst tätt vegetabilgarvat läder. Använd kantjärnet för att fasa av kanten. Smeta på lite finkornig polerpasta på den fasade kanten. Titta på verktyget var eggen sitter och dra sedan järnet "baklänges" över kanten du just gjort med eggen i lätt vinkel nedåt (minimal vinkel verkligen). Dra baklänges några gånger med järnet i olika sidledes vinklar. Det behövs inte så mycket, om man gör det regelbundet skulle jag säga 10-15 drag.

Jag tror den "rätta" metoden är att ha tunna läderremmar och sedan göra enligt ovan. Du slipper då att vinkla i olika vinklar i sidled men jag tycker man tappar kontroll. Dessutom har jag inga tunna läderremmar. :D
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Någon lädersnajdare som skulle vilja prova på att göra en ganska stor valet tray i färg? :) Ersättning utgår givetvis
 

Camo00

Patek
Ta en tjock läderbit, helst tätt vegetabilgarvat läder. Använd kantjärnet för att fasa av kanten. Smeta på lite finkornig polerpasta på den fasade kanten. Titta på verktyget var eggen sitter och dra sedan järnet "baklänges" över kanten du just gjort med eggen i lätt vinkel nedåt (minimal vinkel verkligen). Dra baklänges några gånger med järnet i olika sidledes vinklar. Det behövs inte så mycket, om man gör det regelbundet skulle jag säga 10-15 drag.

Jag tror den "rätta" metoden är att ha tunna läderremmar och sedan göra enligt ovan. Du slipper då att vinkla i olika vinklar i sidled men jag tycker man tappar kontroll. Dessutom har jag inga tunna läderremmar. :D
Tusen tack!!
 

Danneswe

Cartier
Tack för hjälpen. Kollade på craft sha järn men det är lång leverans på dom på bukten. Snabbaste är ju slöjddetaljer så det får det bli. Kul att stötta lite hemma marknad med.

Leathercrafttools har mycket bra verktyg till vettiga priser. Jag använder denna. https://leathercrafttools.com/item?id=3688

De flesta verktyg och andra produkter som säljs på Goodsjapan finns på Leathercrafttools till ett bättre pris. Passa även på att köpa lite Tokonole. https://leathercrafttools.com/item?id=10697
 

Danneswe

Cartier
Tänkte dela med mig av ett par sidor där ni kan köpa läder. Jag köper i regel hela hudar, men om man vill göra klockarmband i olika färger och i olika läder och enbart gör klockarmband så vill man ju oftast kunna köpa lite mindre mängd. Alternativen är få om man vill köpa en kvadratfot i Sverige/Europa, så det är Usa eller Asien som gäller. Kostnaden per armband blir ju ändå inte så hög då åtgången av läder är relativt liten. Så delar upp denna listan i hela hudar och kvadratfot. Samt nämner om man kan få spaltat/nedtunnat till den tjocklek man vill.

RockyMountain (Usa): Hela hudar/kvadratfot. Spaltar från Mars månad. https://www.rmleathersupply.com/collections/leather
TheHideshop (Usa): Hela hudar/kvadratfot. Spaltar. https://thehideshop.com/collections/frontpage
PanamLeathers (Europa) Hela hudar, Ej spaltning. https://eu.panamleathers.com/
LaPerlaAzzurra (Europa) Hela hudar, Ej spaltning, men flera tjocklekar. http://www.venditapelle.it/department/4/Articoli-con-Finitura.html
Shell Cordovan (Europa) Hela hudar, Ej spaltning. (Shoppen nere för tillfället.) https://cordovan.it/
Aacrack (Europa) Hela hudar, Ej spaltning. http://www.aacrack.co.uk/
Europelle (Asien) Hela hudar, Spaltar. (Kolla instagram för utbud) http://www.hkleather.com/

Söker du lining till klockarmband? Två förslag på bra lining är Haas Zermatt (Samma som Hermes använder på sina klockarmband.) Kan köpas från Rockymountain. Ett alternativ är Saint Crispin baby calf, ett av det finaste kalvlädret i Europa. Används bland annat av Ettinger. http://www.aacrack.co.uk/saint-cripsin-baby-calf-egg-shell-10-12.html
 

Magnus Ö-o

Cartier
En platta för whiskyn var en del av kvällspysslet. Justera om rundningen och bränna om den bara...
3BE2744A-7F5A-4839-8B33-7F036288D747.jpeg

sen man började skruva klockor har behovet av band ökat lavinartat. De skall slipas o brännas i kanterna i morgon bitti blir det att börja på andra bandelen. Kul att ha nåt att göra när man väntar på verktyg och klockdelar...
76D6B588-958C-463B-837D-B1CE28956B04.jpeg
 
Senast ändrad:

Toftich

Rolex
2-Faktor
En platta för whiskyn var en del av kvällspysslet. Justera om rundningen och bränna om den bara...
3BE2744A-7F5A-4839-8B33-7F036288D747.jpeg

sen man började skruva klockor har behovet av band ökat lavinartat. De skall slipas o brännas i kanterna i morgon bitti blir det att börja på andra bandelen. Kul att ha nåt att göra när man väntar på verktyg och klockdelar...
76D6B588-958C-463B-837D-B1CE28956B04.jpeg
Riktigt snyggt!whisky plattan var riktigt schysst!
 
Topp