• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
6937E36F-5A92-4BC3-B6B6-CE12685BD1C5.jpeg
Supermjukt 21/16mm. Tärnsjö hästläder.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Lagade en Mkii dykare åt polaren. Slöjdade ihop lite kläder åt den men ångrade mig...... nu är det bara att bita i det sura och slanta upp till en egen dykare....
Kul o leka lite med förhudarna när man väntar på delar till klockorna.
ADF7B7DD-867A-4F17-A5F2-4B10834321AB.jpeg
B6043266-2EC7-4628-9D7B-A4A37B55BA82.jpeg
 

Kris747

Omega
BDD7099A-855F-4E5E-A5ED-28F4860EB884.jpeg

Även jag gjorde ett racing band samt några andra. Jobbar på nästan varje kväll och det går framåt tycker jsg med lite trial & errors på vägen.
Har några som är halvfärdiga som postas när de är klara.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Har ett rätt trevligt gammalt läder i okej skick som jag skulle vilja rädda. En rengöring + smörjning av nåt slag tänker jag mig? Tar gärna emot tips!
6F27B172-E5E1-4E3E-8F48-965437A4D6CF.jpeg

044CAEE0-0B16-49AA-9E64-BD75959DE4A9.jpeg
 

Orco

Cartier
Har ett rätt trevligt gammalt läder i okej skick som jag skulle vilja rädda. En rengöring + smörjning av nåt slag tänker jag mig? Tar gärna emot tips!
6F27B172-E5E1-4E3E-8F48-965437A4D6CF.jpeg

044CAEE0-0B16-49AA-9E64-BD75959DE4A9.jpeg
Svårt, men jag hade nog gått på led nån ganska fet kräm eller olja och smörja in för att den ska få lite chans att dra åt sig å sen inte ta några starka medel såklart.
Bara pröva dig fram lite åt gången.
 

Psykel

Patek
Svårt, men jag hade nog gått på led nån ganska fet kräm eller olja och smörja in för att den ska få lite chans att dra åt sig å sen inte ta några starka medel såklart.
Bara pröva dig fram lite åt gången.
Kan tillägga att det inte är torrt, utan rätt mjukt och i okej skick. I första hand vill jag fräscha till det så det känns trevligare att bära.
Om du orkar skicka det till mig kan jag se om jag kan fixa till det. Skicka mig ett pm isåfall.
Tack, men känns som det här är nåt jag kan klara av själv! :)
 

Orco

Cartier
Kan tillägga att det inte är torrt, utan rätt mjukt och i okej skick. I första hand vill jag fräscha till det så det känns trevligare att bära.
Pröva ge på den några omgångar med skokräm? Före och efter bild inväntar :)

Tack, men känns som det här är nåt jag kan klara av själv! :)
 

Psykel

Patek
Har fått erbjudande om fett och hjälp via PM! Förhoppningsvis går det vägen!
Sen måste jag bara lista ut vilken klocka det ska sitta på... :D
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Någon som kan tipsa om var man köper tråd i olika färger. Har hittills kört med den vaxade lintråden slöjddetaljer har men tänkte börja skoja till det lite med lite andra färger. Är det björntråd som gäller? Tips på bra butiker??

Mvh
Matts
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Någon som kan tipsa om var man köper tråd i olika färger. Har hittills kört med den vaxade lintråden slöjddetaljer har men tänkte börja skoja till det lite med lite andra färger. Är det björntråd som gäller? Tips på bra butiker??

Mvh
Matts
Jag har handlat från Craftntools (Samma som rogart-63 nämner. Kom på att hans hemsida heter CraftnTools, men har annat namnt på ebay) på ebay. Inte svinbilligt men man kan få Ritza och Fil au Chinois i 25m (och längre) och massa olika färger/tjocklekar.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Någon som kan tipsa om var man köper tråd i olika färger. Har hittills kört med den vaxade lintråden slöjddetaljer har men tänkte börja skoja till det lite med lite andra färger. Är det björntråd som gäller? Tips på bra butiker??

Mvh
Matts
Har tidigare köpt av en säljare på Ebay. Från Ukraina .Heter andriypro . Vet inte hur det funkar med paket därifrån nuförtiden. Annars var han grym . Tror han har både Ritza tiger och Sajou Fil au Chinois tråd. Till bra priser dessutom. Kan du köpa hem lite extra tråd kan ni säkert gå ihop några stycken om en rulle?
 

Camo00

Patek
Någon som kan tipsa om var man köper tråd i olika färger. Har hittills kört med den vaxade lintråden slöjddetaljer har men tänkte börja skoja till det lite med lite andra färger. Är det björntråd som gäller? Tips på bra butiker??

Mvh
Matts
Samma här, Ritza och annan nylontråd från div Ebay-säljare...
 

Danneswe

Cartier
www.sajou.fr

Fullsorterade på lintråd från Chinois
Har även jag beställt direkt från Sajou. Brukar köpa saker från Mando i Paris (Mando.fr använd Google translate. José som svarar på ditt mail är bra på engelska.)
Komiskt nog har jag inte haft en tanke på att Mando kanske är billigare än direkt från Sajou, men efter jag såg denna tråden så..

"Fil Au Chinois Lin Cable 332 price 12.39 euro plus vat, Fil Au Chinois Lin Cable 532 price 15.56 euro plus vat"
http://leatherworker.net/forum/topic/75794-lin-cable-thread-group-purchase-in-the-uk/

Mando: http://www.mando.fr/outillage-main/191-fil-de-lin-au-chinois.html?search_query=lin+cable&results=1
 

Kris747

Omega
Vilken kantfärg tycker ni är bäst? Finns det något bra alternativ till Vernis 600 som ger samma slutresultat med invärmning?
 

Danneswe

Cartier
Vilken kantfärg tycker ni är bäst? Finns det något bra alternativ till Vernis 600 som ger samma slutresultat med invärmning?

Vernis 600 är en bra kantfärg men den har kort hållbarhetstid. (1-1.5 år så börjar den lukta illa)

Vad finns det för bra kantfärger? och vilka vet jag fungerar bra med värme? (Ingen inbördes ordning.)

Fenice: (Använder själv denna och bifogar ett par bilder nedan.) Jag värmer första lagret för att jämna ut kanten samt att få den att fästa i lädrets fibrer. Skulle jag sen slipa igenom detta lager så värmer jag även nästa lager. Även sista lagret "sandpappras" för en matt och fin finish. Brukar avsluta med p800.
Nästa gång jag värmer är när jag med låg temperatur smälter bivax och/eller Paraffin.

Uniters: Fungerar bra att värma. (Billigast via Cuirtextilecrea.) EP2000 verkar vara den som är mest populär för detta ändamål.

Stahl: Fungerar bra att värma.

Beraud CT: Fungerar bra att värma.

Giardini: Vet ej om denna fungerar bra med värme.

Jag vet att Peternitz (Se Instagram) använder Uniters, och han har tidigare använt både Vernis600 och Beraud CT och garanterat testat de andra också. Personligen är jag mycket nöjd med Fenice, men kan mycket väl tänka mig att vissa av de andra alternativen kräver mindre antal lager för ett bra resultat.

Jag hoppas detta besvarar din fråga på ett bra sätt.
 

Bilagor

  • IMG_2093.JPG
    IMG_2093.JPG
    148.2 KB · Visningar: 11
  • IMG_2345.JPG
    IMG_2345.JPG
    166 KB · Visningar: 11
  • IMG_2348.JPG
    IMG_2348.JPG
    300.8 KB · Visningar: 12
  • IMG_2399.JPG
    IMG_2399.JPG
    114.3 KB · Visningar: 9
Topp