• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Kris747

Omega
Vernis 600 är en bra kantfärg men den har kort hållbarhetstid. (1-1.5 år så börjar den lukta illa)

Vad finns det för bra kantfärger? och vilka vet jag fungerar bra med värme? (Ingen inbördes ordning.)

Fenice: (Använder själv denna och bifogar ett par bilder nedan.) Jag värmer första lagret för att jämna ut kanten samt att få den att fästa i lädrets fibrer. Skulle jag sen slipa igenom detta lager så värmer jag även nästa lager. Även sista lagret "sandpappras" för en matt och fin finish. Brukar avsluta med p800.
Nästa gång jag värmer är när jag med låg temperatur smälter bivax och/eller Paraffin.

Uniters: Fungerar bra att värma. (Billigast via Cuirtextilecrea.) EP2000 verkar vara den som är mest populär för detta ändamål.

Stahl: Fungerar bra att värma.

Beraud CT: Fungerar bra att värma.

Giardini: Vet ej om denna fungerar bra med värme.

Jag vet att Peternitz (Se Instagram) använder Uniters, och han har tidigare använt både Vernis600 och Beraud CT och garanterat testat de andra också. Personligen är jag mycket nöjd med Fenice, men kan mycket väl tänka mig att vissa av de andra alternativen kräver mindre antal lager för ett bra resultat.

Jag hoppas detta besvarar din fråga på ett bra sätt.
Tack för ett bra svar, tror jag ska prova Giardini, de svarade på chatten att man kan värme vid låg temp (70 grader).
Frågan är hur många klockband kan 30ml räcka till?
 

Danneswe

Cartier
Tack för ett bra svar, tror jag ska prova Giardini, de svarade på chatten att man kan värme vid låg temp (70 grader).
Frågan är hur många klockband kan 30ml räcka till?
Finns det ens 30ml? Kollar jag på sidan så är 125ml minsta behållare. Är det samples? Leatherhouse har Fenice om det är av intresse. Köper du blå, gul, röd, svart, vit så kan du mixa alla färger sen.
https://se.leatherhouse.eu/produkte...ntfarg-vattenbaserat-250ml---fenice-ink-edge/
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Har en bit läder som jag skulle vilja fått tillverkat ett band i vintage stuk.
Vet ni nån läderslöjdare som kan hjälpa mig, MJ Läder?
A9709394-4630-498B-B2D5-BF6E8C50A602.jpeg


Oanvänd axelrem tillhörande min första portfölj, köptes när jag fick mitt första sälj jobb.

A9709394-4630-498B-B2D5-BF6E8C50A602.jpeg
FC60448B-A438-41B8-8753-2E359156540A.jpeg
CCAA7EA0-52F8-448D-9797-705364C6632C.jpeg


3mm tjockt, kanske svårt?
893232E9-FA86-4439-A5CE-EBD87AA45F72.jpeg


Gillade stuket på ST
CCFE0F82-AE52-4BA4-8014-B4108AFA0615.jpeg
 
Senast ändrad:

Kris747

Omega
image.jpg
Fick hem en påse spill idag med riktigt mjukt och tunnt (ca 1mm) läder, blir nog perfekt som foder. Hur tunnt har ni gjort band på? De jag gjort tidigare har varit runt 4mm.
 

Maer

Cartier
image.jpg
Fick hem en påse spill idag med riktigt mjukt och tunnt (ca 1mm) läder, blir nog perfekt som foder. Hur tunnt har ni gjort band på? De jag gjort tidigare har varit runt 4mm.

Smaken är ju som baken. Men 4mm är på tok för tjockt för min smak. Beroende på vad för läder jag använder brukar jag köra runt 2,5-3mm. Band till panerai 3,0-3,5mm. Så brukar jag ungefär ligga. :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Samma här, jag tycker dock att det är lite svårt att att hitta tunt läder men ibland hittar man i spillådorna och då får man köpa på sig.
 

Kris747

Omega
Smaken är ju som baken. Men 4mm är på tok för tjockt för min smak. Beroende på vad för läder jag använder brukar jag köra runt 2,5-3mm. Band till panerai 3,0-3,5mm. Så brukar jag ungefär ligga. :)
Mätte lite noggrannare och de band jag gjort är runt 3mm snarare än 4. Det tunna i spill påsenär lite för mjukt och sladdrigt för att använda i två lager, tee lager verkar fungera.
 

Danneswe

Cartier
Samma här, jag tycker dock att det är lite svårt att att hitta tunt läder men ibland hittar man i spillådorna och då får man köpa på sig.

Nu vet jag inte vad ni söker. Men om det är vegetabilgarvat läder och hela hudar inte är för mycket (ni kanske kan dela en order med varandra?)
så kan jag rekommendera La Perla Azzurra Dakota. Svart och bruna nyanser är riktigt fina. De lite mer färgglada tycker jag personligen inte är så fina. (googla La Perla azzurra Dakota så ser ni.) tar även med lite fler förslag på tunnare läder. Obs! Beställ ej samples före en order, för ni kommer själva få ordna frakten. (läs: Be ett fraktbolag hämta upp, och det kommer kosta runt 1000kr. Så beställ isf en hud istället och be dom skicka med samples på de olika läder som finns.)

La Perla Azzurra Dakota: http://www.venditapelle.it/product/7/Dakota.html
La Perla Azzurra Vacchetta (Fint naturfärgat läder.): http://www.venditapelle.it/product/6/Vacchetta-1967.html
Saint Crispin calf/buffalo (Ettinger använder kalven. Ps: sex gratis samples.): http://www.aacrack.co.uk/catalogsearch/result/?q=saint+crispin
Spanskt läder (Har exempel på saker tillverkade i detta lädret om ni vill se.): http://www.curtidoscarrasco.com/205-cuellos-de-vaquetilla-1-milimetro-de-espesor
Exotiskt "spill" (Ej testat.): https://www.stockcuir.fr/51-cuir-exotique
 
Senast ändrad:

Danneswe

Cartier
Väldigt snyggt, kan man beställa liknande design, men grå insida ? :)

Tack Joakim. Jag säljer inget, samt att i princip allt jag gör är mer eller mindre "otestat" då jag inte pysslat jättemycket med denna hobbyn. Gjort ett par plånböcker till bekanta och filat lite på tekniken, så får se om dom kommer tillbaka med "krav" på reparationer eller nya plånböcker haha.
Dessutom har jag inget grått läder.
 

Danneswe

Cartier
Riktigt snygg. Var köpte du det orangea getskinnet?
Tack. Det är köpt direkt från Alran i Frankrike. Sully heter lädertypen.

Ska du göra ett enstaka projekt så kan det vara värt att köpa från https://www.rmleathersupply.com/col...ully-goat-leather-2-5oz-1-0-mm-made-in-france

Alternativt från Europelle

Det blir såklart lite dyrare, men då kan få lädret spaltat till den tjockleken du vill. Och beställer du direkt från garveriet så tror jag inte att det är så uppskattat att köpa en enstaka hud.

Notera även att lädret (iaf mitt) är något tjockare än 1.1mm skulle säga att det ligger mellan 1.1-1.3mm
 
Senast ändrad:

RobinW

Cartier
2-Faktor
Limmar ni era lager i plånböcker eller syr ni bara? Jag har hittills limmat också men skulle vilja undvika det. Om ni inte limmar, hur håller ni kanterna raka? Efterskär?

Tackar
 

Danneswe

Cartier
Limmar ni era lager i plånböcker eller syr ni bara? Jag har hittills limmat också men skulle vilja undvika det. Om ni inte limmar, hur håller ni kanterna raka? Efterskär?

Tackar

Det finns naturligtvis väldigt många olika sätt att göra detta på. Men en relativt enkel lösning är att göra en del i rätt mått och sen trimma efter den. Vilket gör att det enbart är utsidan och en kant på fickorna som behöver vara raka.

Jag visar en enkel ritning på hur jag skulle göra en korthållare med två fickor. (Skulle du sen vilja skärfla kanterna så gör du precis likadant bara att du lämnar mindre att trimma. Säg någon mm/kant och ta med det extra i beräkningen när du skärflar kanterna.
https://imgur.com/a/bTA5JYc
 

Danneswe

Cartier
Första försöket på ett vadderat band. Blev dock lite väl tjockt, och väldigt styvt. Hoppas att det lugnar ned sig lite efter ett tag. Och kantfärgen är inte sådär brungrön på riktigt.
IMG_20180525_134659.jpg
IMG_20180525_134628.jpg
IMG_20180525_133848.jpg
Ser mycket bra ut, gillar paddingen/fodringen. En subtil kantlinje skulle rama in bandet fint. Ett tips om det skulle vara av intresse är att kika på Wuta's creasers (som man värmer med en alkohollampa. (Dvs om du inte vill lägga rätt mycket pengar på en elektrisk likt (Regad/Adece/Cmdachong)
 
Topp