• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Hellebring

Cartier
20180529_184822.jpg

Ha... så fan heller...
20180529_184116.jpg
Hehe ska faktiskt göra exakt samma åt en kompis och hans sambo :)
 

Kris747

Omega
Efter att ha funderat och scannat internet ett tag bestämde jag mig för att testa Uniters kantfärg. Jag är helt klart nöjd med märket och tycker färgen flyter ihop bra. Gör man ett bra förarbete räcker två lager. Lite lång torktid kanske mot vad jag sett på youtube (andra märken) men det kan jag leva med.
IMG_2102.jpg
 
Ser mycket bra ut, gillar paddingen/fodringen. En subtil kantlinje skulle rama in bandet fint. Ett tips om det skulle vara av intresse är att kika på Wuta's creasers (som man värmer med en alkohollampa. (Dvs om du inte vill lägga rätt mycket pengar på en elektrisk likt (Regad/Adece/Cmdachong)
Vad är fördelarna med att ha ett varmt verktyg mot att blöta lädret och göra det med ett "kallt"?
 

Danneswe

Cartier
Vad är fördelarna med att ha ett varmt verktyg mot att blöta lädret och göra det med ett "kallt"?

Då jag arbetar med både kromgarvat och vegetabilgarvat läder och många gånger gör kantlinjer efter att lädret är fodrat (exempelvis 0.5 ihoplimmat med 0.5mm) så har jag egentligen aldrig övervägt andra alternativ.

Sen rent spontant så tror jag att det är svårt att göra en snygg kantlinje i vått läder. Att kanten istället ”mosas” eller att det drar sig. Men har som sagt aldrig testat så detta är rena spekulationer.
 

Hjelm

Rolex
Hej alla kunniga! Fick hem en rem där sömmen lossnat. Någon tips för en helt utan kunskap och ordentliga verktyg att fästa den igen?

Tack på förhand!
20180602_173224.jpg
 

MickeJ

Panerai
Hej alla kunniga! Fick hem en rem där sömmen lossnat. Någon tips för en helt utan kunskap och ordentliga verktyg att fästa den igen?

Tack på förhand!

Du kan prova peta in tråden i hålet igen med något trubbigt, typ en tandpetare i plast. Men... Den lär släppa igen tyvärr. :(
 

Lyden

Panerai
LIFESTYLE-relaterat:
Har ju en hel del som är riktigt duktiga på läder här på KS.
Någon som skulle vilja ta sig an att göra en simpel kamerarem till en Canon G7x mark ii?
Något liknande bilden nedan, kanske lite ljusare läder. Gärna som går att justera längden på.

F4C898E1-AD74-40AC-9D77-F748E4F2420D.jpeg

420AAE00-D224-465B-89EF-EB13B5E08AA2.jpeg
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
OK! Jag behöver hjälp av en kompetent läderexpert! Jag har köpt en Armida A1 i mässing och skulle vilja ha ett mocka- och/eller läderband i vintagestil med spänne i mässing/brons. Någon som vill/kan? :)
Urtavlan är matt mörkgrön så kanske ett mörkgrönt mocka? Eller ett läderband i en trevlig brun nyans? Jag tänker mig alltså ett band i stilen på bilden nedan, vilken jag ärligt stulit från internet med Googles bildsök som hälare.

gallery-st15-Suede-Watch-Strap.jpg
 

Psykel

Patek
OK! Jag behöver hjälp av en kompetent läderexpert! Jag har köpt en Armida A1 i mässing och skulle vilja ha ett mocka- och/eller läderband i vintagestil med spänne i mässing/brons. Någon som vill/kan? :)
Urtavlan är matt mörkgrön så kanske ett mörkgrönt mocka? Eller ett läderband i en trevlig brun nyans? Jag tänker mig alltså ett band i stilen på bilden nedan, vilken jag ärligt stulit från internet med Googles bildsök som hälare.

gallery-st15-Suede-Watch-Strap.jpg
Mörkbrun mocka med gröna stygn kanske vore snyggt? Så blir det inte för mycket grönt, med tanke på att den kommer patineras åt det gröna hållet med tiden.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Tror också på svart mocka, och sen ett brunt läder som inte är för "perfekt". Med det menar jag att jag tycker att det kanske inte behöver ha kantfärg tex utan behålla det relativt naturligt. Tror att det skulle se bättre ut med boettens patina framöver. Tänker typ nåt sånt här (obs, jag är verkligen nybörjare på att göra armband så lägg inte för mycket vikt vid finishen utan snarare stuket)
IMG_20180417_221436_141.jpg

IMG_20180329_092921_136.jpg
När patinan väl börjat komma ordentligt kanske nåt mer ruggat, som detta:
20180513_205542.jpg
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Tror också på svart mocka, och sen ett brunt läder som inte är för "perfekt". Med det menar jag att jag tycker att det kanske inte behöver ha kantfärg tex utan behålla det relativt naturligt. Tror att det skulle se bättre ut med boettens patina framöver. Tänker typ nåt sånt här (obs, jag är verkligen nybörjare på att göra armband så lägg inte för mycket vikt vid finishen utan snarare stuket)
IMG_20180417_221436_141.jpg

IMG_20180329_092921_136.jpg
När patinan väl börjat komma ordentligt kanske nåt mer ruggat, som detta:
20180513_205542.jpg
Bra idéer! Svart mocka tilltalar mig och nu är ni två som tipsar. Och ja, läderbandet ska nog vara lite rufft och ofärdigt.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Jag inser att jag kan ha ställt min fråga konstigt. Jag undrar alltså om någon kan/vill tillverka ett band åt mig? :)
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Fick hem lite verktyg idag. Bl.a. Nobuyoshi-kniv. Tur man har sommarlov så man kan spendera morgondagen med att fixa lite projekt. :)))
 

Danneswe

Cartier
Vilket lim använder ni?

Det beror lite på vilket läder som ska limmas och om det ska sys efteråt eller ej.

Mina förslag (och produkter jag använder.)

1. Renia Aquilim 315 - Ett vattenbaserat lim som jag använder till det mesta. Kan användas på två olika sätt. Lim på ena sidan och montera, avsluta med att "hamra" eller använd "rulle" för att få en stark fog. Eller lim på båda delar som ska monteras och vänta till limmet är "genomskinligt" montera och "hamra"

2. Renia top fit - Där det krävs extremt bra limfog. Ett par exempel, fodrad plånbok där fodret inte är sytt där plånboken viks, fodrat klockarmband utan stygn.

3. Renia Colle de cologne. - Samma som Top fit men fungerar bättre till "oljiga" läder och exotiskt läder som alligator osv. Nackdelen med detta lim jämfört med Top fit är att detta är rätt "trådigt" vilket kan vara lite jobbigt.
 

Hellebring

Cartier
Det beror lite på vilket läder som ska limmas och om det ska sys efteråt eller ej.

Mina förslag (och produkter jag använder.)

1. Renia Aquilim 315 - Ett vattenbaserat lim som jag använder till det mesta. Kan användas på två olika sätt. Lim på ena sidan och montera, avsluta med att "hamra" eller använd "rulle" för att få en stark fog. Eller lim på båda delar som ska monteras och vänta till limmet är "genomskinligt" montera och "hamra"

2. Renia top fit - Där det krävs extremt bra limfog. Ett par exempel, fodrad plånbok där fodret inte är sytt där plånboken viks, fodrat klockarmband utan stygn.

3. Renia Colle de cologne. - Samma som Top fit men fungerar bättre till "oljiga" läder och exotiskt läder som alligator osv. Nackdelen med detta lim jämfört med Top fit är att detta är rätt "trådigt" vilket kan vara lite jobbigt.
Stort tack för bra info! Skall köpa aquilim 315 då. Känns som det är vad jag är ute efter :)
 
Topp