• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Hellebring

Cartier
Riktigt bra lim. Tänk dock på att inte låta penslar stå i vatten och sen använda i limmet. Personligen hade limmet gärna fått innehålla en lite större mängd fungicider. (läs: limmet möglar om du är oförsiktig)
Ah tack. Beställde precis bara en liten mängd så jag hoppas jag kan vara ordentlig nog att inte sabba det.
 

Danneswe

Cartier
Ah tack. Beställde precis bara en liten mängd så jag hoppas jag kan vara ordentlig nog att inte sabba det.

Jag brukar också köpa de mindre burkarna sen häller jag upp i en lagom mängd i en marmeladburk. Hittade låga fina burkar på Coop :) (Och marmeladen smakade också bra, minns dock ej märket nu.)

Kan även tips om dessa små "limspridare" tycker dom är riktigt smidiga för mindre saker som ska limmas. Och enkelt att göra rent efteråt. (Tog första bästa länk på Ebay, så du får leta upp vettig säljare, rimligtvis inom EU) https://www.ebay.co.uk/itm/Glue-Spr...273892&hash=item2cad6e24e1:g:5lAAAOSwoQ1ToZ8z

BSEmIqx.jpg
 

Hellebring

Cartier
Jag brukar också köpa de mindre burkarna sen häller jag upp i en lagom mängd i en marmeladburk. Hittade låga fina burkar på Coop :) (Och marmeladen smakade också bra, minns dock ej märket nu.)

Kan även tips om dessa små "limspridare" tycker dom är riktigt smidiga för mindre saker som ska limmas. Och enkelt att göra rent efteråt. (Tog första bästa länk på Ebay, så du får leta upp vettig säljare, rimligtvis inom EU) https://www.ebay.co.uk/itm/Glue-Spr...273892&hash=item2cad6e24e1:g:5lAAAOSwoQ1ToZ8z

BSEmIqx.jpg
Aha! Bra tips!
Uppskattas mycket :)
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Absolut! :)
Vad har du för idéer?
Har ingen färdig idé för bandet än, idéen jag hade var egentligen högst egoistisk; just nu behöver jag lite terapiarbete för att glömma jobbet som just nu är :banghead:
Så får jag helt fria händer ordnar jag nåt jag tror du vill ha och passar, helt gratis. Antagligen blir det slitet brunt läder i nån form. Har du ett specifikt önskemål kostar det forum-kompis-pris :)

ps. jag menar inte detta som en invit att göra gratis band till alla som behöver ;)
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Har ingen färdig idé för bandet än, idéen jag hade var egentligen högst egoistisk; just nu behöver jag lite terapiarbete för att glömma jobbet som just nu är :banghead:
Så får jag helt fria händer ordnar jag nåt jag tror du vill ha och passar, helt gratis. Antagligen blir det slitet brunt läder i nån form. Har du ett specifikt önskemål kostar det forum-kompis-pris :)

ps. jag menar inte detta som en invit att göra gratis band till alla som behöver ;)
<3 och PM skickat
 
Då jag arbetar med både kromgarvat och vegetabilgarvat läder och många gånger gör kantlinjer efter att lädret är fodrat (exempelvis 0.5 ihoplimmat med 0.5mm) så har jag egentligen aldrig övervägt andra alternativ.

Sen rent spontant så tror jag att det är svårt att göra en snygg kantlinje i vått läder. Att kanten istället ”mosas” eller att det drar sig. Men har som sagt aldrig testat så detta är rena spekulationer.
Drog en liten Wuta-order. Det fick bli kantjärn i 1.5mm och 2.5mm. Slängde även med gaffelmejslar på 3mm, två och åtta-håls. Är ju dock från Kina så får dem förmodligen i slutet av augusti. Tills dess får jag fortsätta med passaren och Ikea-smörkniven.
IMG_20180624_083958.jpg
 

Exxet

Rolex
Kan någon av läderfantomerna här på K S föreslå ett lim? ska nämligen byta hållare (plast) på ett mobilfodral i läder "specialdesignat", har plockat bort den gamla hållaren och tänkt limma dit den nya när Postnord har gjort sitt, om ni förstår vad jag menar.
 

Danneswe

Cartier
Kan någon av läderfantomerna här på K S föreslå ett lim? ska nämligen byta hållare (plast) på ett mobilfodral i läder "specialdesignat", har plockat bort den gamla hållaren och tänkt limma dit den nya när Postnord har gjort sitt, om ni förstår vad jag menar.

Du ska alltså limma plast mot läder. Det finns ju en hel del olika sorters plast så vågar inte svara garanterat. Men skulle gissa att Renia Syntic total fixar detta.
http://www.renia.com/tech_GB_E/320-GB_E.tech.pdf
 

Hellebring

Cartier
Som sagt det finns ju lite olika plaster, men tack för tipset, verkar i o f s inte så lätt att få tag på, har något som heter Kövulfix, nån sorts skomakarlim tror jag.
Låter som vulk? Det funkar nog inte på annat än plaster?
Skall det flexa? Om det inte skall flexa bör du nog kunna rugga upp ytorna och köra epoxi
 

29:48SWE

Omega
8A936B33-3D28-4495-AE0D-2C459073D46D.png
Hejsan, håller på och inreder och har nu en fråga. Någon här som är kunnig att göra ett par sånahär skicka gärna ett pm. Kan få tag på snygga brickskruvar själv.
 
Senast ändrad:

Hellebring

Cartier
Beställde ett billigt skärverktyg (vet inte korrekt ord) på wish. När det kom kan man knappt säga att det fanns en egg, mer en naggad fasning av kanten, men med lite tid på stenarna fick den en riktigt bra egg.
Jäklar vilket bekvämt och praktiskt verktyg! Slår skalpell och hobbykniv med hästlängder :)
Rekommenderas varmt.
4F3697E8-9190-4245-B83A-1E98C47F508F.jpeg
 

Danneswe

Cartier
Beställde ett billigt skärverktyg (vet inte korrekt ord) på wish. När det kom kan man knappt säga att det fanns en egg, mer en naggad fasning av kanten, men med lite tid på stenarna fick den en riktigt bra egg.
Jäklar vilket bekvämt och praktiskt verktyg! Slår skalpell och hobbykniv med hästlängder :)
Rekommenderas varmt.
4F3697E8-9190-4245-B83A-1E98C47F508F.jpeg

Skärflingskniv :)
 
Topp