• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Beställde ett billigt skärverktyg (vet inte korrekt ord) på wish. När det kom kan man knappt säga att det fanns en egg, mer en naggad fasning av kanten, men med lite tid på stenarna fick den en riktigt bra egg.
Jäklar vilket bekvämt och praktiskt verktyg! Slår skalpell och hobbykniv med hästlängder :)
Rekommenderas varmt.
4F3697E8-9190-4245-B83A-1E98C47F508F.jpeg
Jag har funderat på att skaffa en "riktig" kniv. Använder nu brytbladskniv och en gammal Mora som går att få hårklyvarvass. Känner dock att det hade varit kul att lära sig använda en halvmånekniv, men vet inte hur praktiskt det är till små läderarbeten. Är det någon här som kör halvmåne? Enligt puristerna verkar det i princip vara det enda skärverktyg man behöver.
 

MickeJ

Panerai
Jag har funderat på att skaffa en "riktig" kniv. Använder nu brytbladskniv och en gammal Mora som går att få hårklyvarvass. Känner dock att det hade varit kul att lära sig använda en halvmånekniv, men vet inte hur praktiskt det är till små läderarbeten. Är det någon här som kör halvmåne? Enligt puristerna verkar det i princip vara det enda skärverktyg man behöver.

Jag använder halvmånekniv. Har inte provat något som slår den när det gäller att ge kontroll, perfekt om du behöver skära ut former eller kurvaturer. Finns både billiga och dyra, den Slöjd-detaljer har för några hundralappar klarade jag mig länge på.
 

Danneswe

Cartier
Jag har funderat på att skaffa en "riktig" kniv. Använder nu brytbladskniv och en gammal Mora som går att få hårklyvarvass. Känner dock att det hade varit kul att lära sig använda en halvmånekniv, men vet inte hur praktiskt det är till små läderarbeten. Är det någon här som kör halvmåne? Enligt puristerna verkar det i princip vara det enda skärverktyg man behöver.

Det beror nog lite på vad du ska använda den till. En halvmånekniv är väl inte riktigt optimal för att skärfla kanter, och dessutom inte helt enkel att hålla vass. Då är nog den som Hellebring köpte bättre. Vill du lägga några kronor till så köp en Kyoshin Elle https://leathercrafttools.com/item?id=3662

Har du inget bryne så duger våtslip fint. Själv kör jag med våtslip 1000 och 2500 och ett par drag på en 6000 whetstone. Anledningen till att jag inte kör all bryning på stenen är för att den då måste planas ofta. (Billig sten i rätt dålig kvalitet.) Dock går det få kniven tillräckligt vass med enbart 1000/2500 våtslip.

Bifogar en bild på de knivar jag använder.

Från vänster till höger:
Kyoshin Elle skärflingskniv Högerhänt: För skärfling av kanter.
Kyoshin Elle skärflingskniv Vänsterhänt: Använder för att skära ut konturer (smaksak vilken man föredrar till detta.)
två Swann-Morton skalpeller: För extrem precision där det är svårt att komma åt med en större kniv.
Brytbladskniv från Olfa
Svarta blad till Olfakniv: Riktigt vissa (ca 25% vassare än vanliga enligt Olfa) Blir dock slöa väldigt snabbt så får bytas ofta.
Rullkniv: Används rätt sällan, kan vara smidig för att skära ut tunn lining.
knivar1.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag använder halvmånekniv. Har inte provat något som slår den när det gäller att ge kontroll, perfekt om du behöver skära ut former eller kurvaturer. Finns både billiga och dyra, den Slöjd-detaljer har för några hundralappar klarade jag mig länge på.
Okej, kanske får ta och testa en sådan till att börja med.
 
Det beror nog lite på vad du ska använda den till. En halvmånekniv är väl inte riktigt optimal för att skärfla kanter, och dessutom inte helt enkel att hålla vass. Då är nog den som Hellebring köpte bättre. Vill du lägga några kronor till så köp en Kyoshin Elle https://leathercrafttools.com/item?id=3662

Har du inget bryne så duger våtslip fint. Själv kör jag med våtslip 1000 och 2500 och ett par drag på en 6000 whetstone. Anledningen till att jag inte kör all bryning på stenen är för att den då måste planas ofta. (Billig sten i rätt dålig kvalitet.) Dock går det få kniven tillräckligt vass med enbart 1000/2500 våtslip.

Bifogar en bild på de knivar jag använder.

Från vänster till höger:
Kyoshin Elle skärflingskniv Högerhänt: För skärfling av kanter.
Kyoshin Elle skärflingskniv Vänsterhänt: Använder för att skära ut konturer (smaksak vilken man föredrar till detta.)
två Swann-Morton skalpeller: För extrem precision där det är svårt att komma åt med en större kniv.
Brytbladskniv från Olfa
Svarta blad till Olfakniv: Riktigt vissa (ca 25% vassare än vanliga enligt Olfa) Blir dock slöa väldigt snabbt så får bytas ofta.
Rullkniv: Används rätt sällan, kan vara smidig för att skära ut tunn lining.
knivar1.jpeg
Tanken var väl att den skulle användas till så mycket som möjligt. Tack för ett grymt utförligt svar! Jag får fundera på saken och kanske testa en billigare variant för att se om jag gillar konceptet.
 

MickeJ

Panerai
Det beror nog lite på vad du ska använda den till. En halvmånekniv är väl inte riktigt optimal för att skärfla kanter, och dessutom inte helt enkel att hålla vass.

Jag har inga problem att hålla mina vassa. Jag slipar om eggen vid behov (vilket är sällan) och striglar dem i princip dagligen. Med rätt vinkel och teknik är det inte svårt att hålla något blad vasst och hur man striglar en halvmånekniv finns det drösvis av filmer på Youtube att se för den som vill lära sig. Dessutom behövs inga dyra stenar, mina är de billigaste jag hittat på nätet. Nyckeln sitter i att ha rätt vinkel när man slipar och att hålla stenen plan.

Jag håller helt med om att den inte är perfekt för skärfling (även om den funkar för det med) men att i sammanhanget avfärda den för den sakens skull känns orimligt. Den är, i dess olika skepnader, ett av de mer beprövade verktygen för att skära i läder.
 

Danneswe

Cartier
Jag har inga problem att hålla mina vassa. Jag slipar om eggen vid behov (vilket är sällan) och striglar dem i princip dagligen. Med rätt vinkel och teknik är det inte svårt att hålla något blad vasst och hur man striglar en halvmånekniv finns det drösvis av filmer på Youtube att se för den som vill lära sig. Dessutom behövs inga dyra stenar, mina är de billigaste jag hittat på nätet. Nyckeln sitter i att ha rätt vinkel när man slipar och att hålla stenen plan.

Jag håller helt med om att den inte är perfekt för skärfling (även om den funkar för det med) men att i sammanhanget avfärda den för den sakens skull känns orimligt. Den är, i dess olika skepnader, ett av de mer beprövade verktygen för att skära i läder.

Jag baserade min kommentar angående att skärpa halvmånekniven på att jag sett att folk bygger jiggar för att skärpa dessa knivar, samt att många har svårt att skärpa en japansk skärflingskniv (vilket är lättare.)

Vad gäller billiga stenar så har jag stora problem med min King 1000-6000 6000-sidan sätter igen sig nästan direkt (ytan blir svart fläckvis där kniven sen ”fastnar” kan skärpa en kniv sen måste jag plana. (Förstår att det kan ha med okunskap att göra, då jag är långt ifrån någon expert när det kommer till att skärpa knovar.)

Min avsikt var inte alls att avfärda den. (Halvmånekniven) planerar själv att köpa en och tror att jag kommer använda den en hel del. Men personligen så tror jag att den japanska skärflingskniven är ett bättre första köp om man ska skära ut konturer och skärfla kanter. Sen använder vi ju verktyg på olika sätt och föredrar olika verktyg. Fick jag välja mellan enbart en halvmånekniv eller en japansk skärflingskniv så tror jag att den senare skulle passa mig bättre.
 
Senast ändrad:
Hej på er läderslöjdare. Jag har ett litet problem. Jag köpte två kilo spill från slöjddetaljer. Tänkte att jag skulle få blandade tjocklekar och färger. Istället fick jag bara 2,5mm brunt läder. Superfin kvalitet på lädret men jag vet inte vad jag skall göra av det. Skulle vara kul att göra något lite större projekt. Det är uppdelat i fyra delar så bitarna är ganska stora. Har ni några roliga idéer?
 

Kris747

Omega
Har jobbat på i det tysta, men här kommer lite av de senaste projekten. Alla nedan ska bli presenter.

Den vänstra ska bli en extra bröllopspresent till brudgummens Tissot Le Locale med guldfärgad boett. Den högra till en vinmakare i USA, vet inte vad han har för klocks mer än att det är 20 mm mellan luggarna.
B4BAD8A9-A48F-499E-8D23-87B8FEBD3B72.jpeg


Denna är till exportchefen på samma vinproducent.
3F476BF9-386E-4755-8489-DFA307701DFC.jpeg

116DA1BA-4E53-471C-8A84-A3459D0DC82F.jpeg
 

liuro

Omega
Någon som vet något ställe där man kan få tag på skräddarsydda läderarmband? Alltså där jag kan välja bredden vid infästning och även bredden vid spännet såväl som längd, etc.
 

Maer

Cartier
Inte varit aktiv för 5 öre under sommaren pga en större renovering i kök och vardagsrum. Nu är det äntligen klart och nu börjar det roliga, bygga en egen studio i en del av garaget, blir en yta på strax över 10m2 samt värme på vinterhalvåret. Några tips på smart förvaring och annat välkomnas :)
 

Bilagor

  • 20180815_143715.jpg
    20180815_143715.jpg
    372.9 KB · Visningar: 3

DHolm

Breitling
En nybörjare här.
Om man skulle göra en lista på verktyg man skulle kunna behöva för att komma igång hur skulle då den se ut?
Duger verktygen från sidor som slojd-detaljer eller ska man satsa på bättre grejer?
 

Maer

Cartier
En nybörjare här.
Om man skulle göra en lista på verktyg man skulle kunna behöva för att komma igång hur skulle då den se ut?
Duger verktygen från sidor som slojd-detaljer eller ska man satsa på bättre grejer?
Den frågan kommer upp väldigt ofta i denna tråd. Bara söka i tråden så finner du :)
 
Topp