• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Fick några timmar över i lördags så det blev ett band i svart alligator. Hade ingen lining så det blev Shell Cordovan som underdel😅 Jag är inte riktigt nöjd med stygnen, så får göra om det någon gång och så får det bli att införskaffa en edge creaser till nästa band.
IMG_3935.jpeg

Någon av er lädergudar här på KS som kan avvara ca: 1 meter Röd tråd (åt det lite mörkare hållet)? betalar självklart för vad det kostar.

Fick förfrågan om en lite mer nybörjarvänlig mall. Om någon vill ge det ett försök så skriv ett meddelande och inkludera vilket hålavstånd/spacing ni använder så kan jag anpassa pdf-filen efter det 😊
image00003.jpeg

image00009.jpeg
image00025.jpeg

image00006.jpeg

Senast ändrad:
Hej alla hemmasnickare! Jag fick ärva ett par gamla bälten i alligator/krokodil (3 st) och ett i pyton. De är 25-30 år gamla och köpta i Thailand/Vietnam. Varierande skick men överlag fortfarande användbara ifall någon vill göra t.ex armband av? Jag gissar att krokodil/alligator skinn inte direkt växer på träd och kostar en del, så kanske är det någon som är intresserad av att prova jobba med dessa? PM:a mig så kommer vi överens om en deal, jag tar gärna betalt i straps 😄

1000044982.jpg
1000044980.jpg
1000044985.jpg
1000044978.jpg

Hej alla hemmasnickare! Jag fick ärva ett par gamla bälten i alligator/krokodil (3 st) och ett i pyton. De är 25-30 år gamla och köpta i Thailand/Vietnam. Varierande skick men överlag fortfarande användbara ifall någon vill göra t.ex armband av? Jag gissar att krokodil/alligator skinn inte direkt växer på träd och kostar en del, så kanske är det någon som är intresserad av att prova jobba med dessa? PM:a mig så kommer vi överens om en deal, jag tar gärna betalt i straps 😄
Jag tror att det kan bli svårt att separera lädret från bältet om limmet fortfarande binder. Ormskinn brukar vara väldigt tunt, cirka 0,3-0,4 mm om jag inte har fel. Det har inte mycket struktur eller styrka. Krokodillädret (du kan se små prickar i fjällen) kommer antingen från ryggen eller flanken. Ryggen ger lite speciella armband med taggar, medan flanken saknar struktur och styrka, vilket gör det svårt att få loss.

Så är frågan vad det är för material under. Det finns risk för att till exempel ormskinnet blir helt ojämnt om det medföljer en massa klumpar av annat underliggande material. Att försöka få 0,3-0,4 mm skinn med limrester jämnt är inte så lätt.

Men jag kan ha fel, jag har inte försökt något liknande innan :)

Jag tror att det kan bli svårt att separera lädret från bältet om limmet fortfarande binder. Ormskinn brukar vara väldigt tunt, cirka 0,3-0,4 mm om jag inte har fel. Det har inte mycket struktur eller styrka. Krokodillädret (du kan se små prickar i fjällen) kommer antingen från ryggen eller flanken. Ryggen ger lite speciella armband med taggar, medan flanken saknar struktur och styrka, vilket gör det svårt att få loss.

Så är frågan vad det är för material under. Det finns risk för att till exempel ormskinnet blir helt ojämnt om det medföljer en massa klumpar av annat underliggande material. Att försöka få 0,3-0,4 mm skinn med limrester jämnt är inte så lätt.

Men jag kan ha fel, jag har inte försökt något liknande innan :)
Som sagt, up för grabs för den som vill testa! 😄 Jag tycker bara det vore roligt att se om någon lyckas göra nåt band eller två av dem än att de ligger här och samlar damm. Och eftersom det är exotiska skinn så är det heller inte möjligt att sälja dom på nåt enkelt sätt.

Hej!

För ett par år sedan beställde jag ett alligatorband vars färg jag inte kommer överens med. Jag har lite svårt för färgskiftningarna. Har ni tips på om det går att färga om till en jämnare ton?

Bilagor

• IMG_6077.jpg
    IMG_6077.jpg
    244.1 KB · Visningar: 5
Hej!

För ett par år sedan beställde jag ett alligatorband vars färg jag inte kommer överens med. Jag har lite svårt för färgskiftningarna. Har ni tips på om det går att färga om till en jämnare ton?
Jag har aldrig färgat läder, så jag vet inte vad jag pratar om – min uppfattning är att det är något man gör en gång och sedan aldrig igen.

Om man ska färga om, är det bäst att välja en mörkare ton. Exotics är kromgarvade, så det bör nog användas lösningsmedelsbaserad färg, men exakt vad vet jag inte.

Jag hade nog bara låtit den vandra vidare.

Hej!

Läder/skinn kan färgas med "narvsvärta" som finns i en mängd fabrikat och färger.
Du skulle kunna prova det i någon nyans som mörkare än den mörkaste nyansen på ditt band.
Jag tror dock att du behöver tvätta bort befintligt ytskikt på ditt band med aceton först. Sedan behöver du efterbehandla med något som binder narvsvärtan så att det inte färgar av sig, exempelvis Resolene, Satin Shene, eller liknande.
Ha dock inte åtanke att det inte alltid blir så bra resultat när man färgar om läder/skinn.

Är det någon av er som gör armband/plånböcker mm som även har gjort nyckelhållare? Tycker ni gör oerhört snygga saker så hade varit kul att se!

Många här gör mycket elegantare läderarbeten än vad jag gör men jag gjorde en nyckelhållare till min mor i fjol - hon använder den dagligen och är mycket nöjd (eller så är hon bara snäll 😬)

1725178791143.png
Snyggt! Hade vart kul med något custom då det känns mer charmigt. Har 2 nycklar som skaver i byxorna eller skramlar i kavajfickan.

Tillbaka
Topp