• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Oster

Omega
D01ACA7B-FBF8-4AB8-985E-E391487244F8.jpeg

Första försöket att tillverka natoband. Tänkte försöka mig på ”ovanliga” material, mycket experimenterande återstår för att få till ett hållbart och snyggt band med en vettig prislapp ;)
Snyggt! Är lite nyfiken på var man kan beställa de rektangulära metallringarna om man ska göra ett gäng egna natos. Känns lite dumt att köpa natos för att sprätta upp dem för ringarnas skull. Tänkte att du kanske har klurat ut var man får tag på dessa?
 

Danneswe

Cartier
Har inte blivit så mycket läderarbete, och inga klockarmband. Men tänkte iaf dela lite bilder på ett par enklare korthållare jag gjort för att hålla tråden vid liv.
Har en dröm om att utbilda mig vidare inom detta för att en dag kunna göra custom plånböcker, klockarmband, väskor osv, och framförallt i exotiska lädersorter. Tyvärr så tillåter inte min livssituation detta som det ser ut nu.

Jag ser mig inte som professionell, men har lärt mig en del teknik, och om någon har några frågor, angående teknik eller konstruktion så hjälper jag gärna till om jag kan.

IMG_2848.JPG
IMG_2849.JPG
IMG_2852.JPG
IMG_2853.JPG
IMG_2854.JPG
IMG_2855.JPG
IMG_2856.JPG
IMG_2857.JPG
IMG_2858.JPG
IMG_2859.JPG
IMG_2860.JPG
IMG_2862.JPG
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Har inte blivit så mycket läderarbete, och inga klockarmband. Men tänkte iaf dela lite bilder på ett par enklare korthållare jag gjort för att hålla tråden vid liv.
Har en dröm om att utbilda mig vidare inom detta för att en dag kunna göra custom plånböcker, klockarmband, väskor osv, och framförallt i exotiska lädersorter. Tyvärr så tillåter inte min livssituation detta som det ser ut nu.

IMG_2848.JPG
IMG_2849.JPG
IMG_2852.JPG
IMG_2853.JPG
IMG_2854.JPG
IMG_2855.JPG
IMG_2856.JPG
IMG_2857.JPG
IMG_2858.JPG
IMG_2859.JPG
IMG_2860.JPG
IMG_2862.JPG
Grymt snyggt! Du är jätteduktig!
 

Skylla

Omega
Har inte blivit så mycket läderarbete, och inga klockarmband. Men tänkte iaf dela lite bilder på ett par enklare korthållare jag gjort för att hålla tråden vid liv.
Har en dröm om att utbilda mig vidare inom detta för att en dag kunna göra custom plånböcker, klockarmband, väskor osv, och framförallt i exotiska lädersorter. Tyvärr så tillåter inte min livssituation detta som det ser ut nu.

IMG_2848.JPG
IMG_2849.JPG
IMG_2852.JPG
IMG_2853.JPG
IMG_2854.JPG
IMG_2855.JPG
IMG_2856.JPG
IMG_2857.JPG
IMG_2858.JPG
IMG_2859.JPG
IMG_2860.JPG
IMG_2862.JPG
Snyggt! Gillar den rena designen.
 

SpaceAce

Panerai
2-Faktor
Har inte blivit så mycket läderarbete, och inga klockarmband. Men tänkte iaf dela lite bilder på ett par enklare korthållare jag gjort för att hålla tråden vid liv.
Har en dröm om att utbilda mig vidare inom detta för att en dag kunna göra custom plånböcker, klockarmband, väskor osv, och framförallt i exotiska lädersorter. Tyvärr så tillåter inte min livssituation detta som det ser ut nu.

Jag ser mig inte som professionell, men har lärt mig en del teknik, och om någon har några frågor, angående teknik eller konstruktion så hjälper jag gärna till om jag kan.

IMG_2848.JPG
IMG_2849.JPG
IMG_2852.JPG
IMG_2853.JPG
IMG_2854.JPG
IMG_2855.JPG
IMG_2856.JPG
IMG_2857.JPG
IMG_2858.JPG
IMG_2859.JPG
IMG_2860.JPG
IMG_2862.JPG
Vackert! :snaphappy:
 

Kris747

Omega
Har inte blivit så mycket läderarbete, och inga klockarmband. Men tänkte iaf dela lite bilder på ett par enklare korthållare jag gjort för att hålla tråden vid liv.
Har en dröm om att utbilda mig vidare inom detta för att en dag kunna göra custom plånböcker, klockarmband, väskor osv, och framförallt i exotiska lädersorter. Tyvärr så tillåter inte min livssituation detta som det ser ut nu.

Jag ser mig inte som professionell, men har lärt mig en del teknik, och om någon har några frågor, angående teknik eller konstruktion så hjälper jag gärna till om jag kan.

IMG_2848.JPG
IMG_2849.JPG
IMG_2852.JPG
IMG_2853.JPG
IMG_2854.JPG
IMG_2855.JPG
IMG_2856.JPG
IMG_2857.JPG
IMG_2858.JPG
IMG_2859.JPG
IMG_2860.JPG
IMG_2862.JPG
Som vanligt, grymt jobbat!
Var eller hur utbildar man sig?
 

MyWatchShowsTime

Panerai
2-Faktor
Om jag har läder som är ca 3mm men vill få ner tjockleken till 1mm. Hur gör jag detta på ett smidigt sätt? Just nu använder jag en hyvel men det blir ojämnt och tar mycket tid.
 

Danneswe

Cartier
Om jag har läder som är ca 3mm men vill få ner tjockleken till 1mm. Hur gör jag detta på ett smidigt sätt? Just nu använder jag en hyvel men det blir ojämnt och tar mycket tid.

Är det för ett klockarmband så kan du lägga två kreditkort med lite papper under så du kommer upp till 1mm, och lämna en glipa för lädret. Tejpa fast kreditkorten och lägg din riktigt sylvassa skärflingskniv över korten och dra lädret genom glipan, samtidigt som du håller ner lädret. Men va försiktig, det är viktigt att kniven är riktigt vass så du inte skadar dig.
 

MyWatchShowsTime

Panerai
2-Faktor
Är det för ett klockarmband så kan du lägga två kreditkort med lite papper under så du kommer upp till 1mm, och lämna en glipa för lädret. Tejpa fast kreditkorten och lägg din riktigt sylvassa skärflingskniv över korten och dra lädret genom glipan, samtidigt som du håller ner lädret. Men va försiktig, det är viktigt att kniven är riktigt vass så du inte skadar dig.
Tack för tipset ska testa det! :)
 

rogart-63

Patek
För mig jag såg nån som gjort nåt egen variant. Var det nån lädersnidare Ev var det @Anders W
Anders fick en bit av en hästsadel av mig som hag köpte på loppis för nån 50 lapp . Jag fråga hur man tunna ut den. men kan körde med hyvel sa han .
Han vissa nåt bygge som skulle finnas på youtube. Jag testa nåt likande med ett par vändbara blad och skruvar det funkar ganska hyfs . Men man får träna på det ändå. Jag brukade slipa läderet med ett grovt papper på en kloss . Denna är inte min utan kommer från nätet. Gjorde nåt liknande
image_zps6n44pnhx.jpg
 

Oster

Omega
Ja det hade funkat men blir en väldigt dyr investering då jag inte tillverkar allt för många klockband :)
Jag använder mig av Bosch bandslipmaskin som jag fäst upp & ner på en bänk. Fästen till det brukar följa med på de flesta bandslipmaskiner . Köpte 60-korns slipband och det funkar väldigt bra. Nedan maskin finns på jula för 699. Finns billigare med för 499 men då tror jag inte att du kan montera den på arbetsbänken. Alternativet som jag provat med bra resultat är att spika fast lädret på en träskiva så du får ner spikskallarna ordentligt, och sen köra över den med bandslipmakinen. Då kan du ha en billigare variant av maskin.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...skiner/elektriska-bandslipar/bandslip-010136/
 

MyWatchShowsTime

Panerai
2-Faktor
Jag använder mig av Bosch bandslipmaskin som jag fäst upp & ner på en bänk. Fästen till det brukar följa med på de flesta bandslipmaskiner . Köpte 60-korns slipband och det funkar väldigt bra. Nedan maskin finns på jula för 699. Finns billigare med för 499 men då tror jag inte att du kan montera den på arbetsbänken. Alternativet som jag provat med bra resultat är att spika fast lädret på en träskiva så du får ner spikskallarna ordentligt, och sen köra över den med bandslipmakinen. Då kan du ha en billigare variant av maskin.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...skiner/elektriska-bandslipar/bandslip-010136/
Grymt, känns väldigt smidigt :D Tack så mycket för hjälpen!
 

Danneswe

Cartier
Delar lite fler bilder på en korthållare jag gjorde för att öva på kantfinishen. (Inte samma som jag delade i mitt tidigare inlägg, dock samma utförande men med mindre måttjusteringar.)

Förresten är det fler här som använder Regad F? Funderar på att modifera min F2 så den får lite mjukare kant (svårt att få till en snygg kantlinje i mjukare läder såsom Chevre sully, antingen syns inte linjen eller så bränner det lädret) Jag tänker mig en riktigt fin nålfil och runda kanterna lite lätt och sen någon form av polerskiva till Dremel. Men tar gärna emot tips då dessa spetsar kostar en del så vill helst inte göra några misstag.
IMG_2869.JPG
IMG_2870.JPG
IMG_2872.JPG
IMG_2875.JPG
 

Bilagor

  • IMG_2869.JPG
    IMG_2869.JPG
    175.6 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Topp