• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Upplever du vridningen som rasslig? Jag kan tycka att den är lite stel / hård i jämförelse med andra dykare - alltså motsatsen till rasslig.
Rasslig är kanske fel ord, lite plåtig och man hör hur fjädern smätter. Lite som på gamla Seiko5 dykare medan man idag oftast har lite solidare mjukt fjädrande klick . Den är distinkt men mer klassiskt toolig.
 
  • Like
Reactions: Ncs

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Upplever du vridningen som rasslig? Jag kan tycka att den är lite stel / hård i jämförelse med andra dykare - alltså motsatsen till rasslig.
Jag förstår båda jämförelserna, för den är ju tight som tusan, men klicket är sjukt högfrekvent. Låter verkligen som en stålfjäder snärtar runt där inne på ett annat sätt än man är vad vid. Det enda jag testat som har en liknande känsla är Marathons SAR-klockor.

EDIT: Hann inte se förra svaret innan jag postade nästan precis samma sak.. Move along!
 
  • Like
Reactions: Ncs

TotteH

Patek
2-Faktor
Trevlig denna 😊
IMG_20221108_185811.jpg
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Rasslig är kanske fel ord, lite plåtig och man hör hur fjädern smätter. Lite som på gamla Seiko5 dykare medan man idag oftast har lite solidare mjukt fjädrande klick . Den är distinkt men mer klassiskt toolig.
Jag förstår båda jämförelserna, för den är ju tight som tusan, men klicket är sjukt högfrekvent. Låter verkligen som en stålfjäder snärtar runt där inne på ett annat sätt än man är vad vid. Det enda jag testat som har en liknande känsla är Marathons SAR-klockor.

EDIT: Hann inte se förra svaret innan jag postade nästan precis samma sak.. Move along!
Precis så, då är jag med på tåget! Jag har samma upplevelse av vridningen.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
En efter en blir jag förälskad i. Reff?
Gillar den skarpt! Det är en 600T Sharkhunter :)
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Precis införskaffat en Doxa till här från forumet, en nyproducerad 300 prof. Dvs den med orangea fisken på kronan. Den är uttagen i Juli 2021 från Doxa själva.
Nu kommer frågan, den manuella uppvridningen är extremt trög, nästan så att fingrarna slinter på kronan! Det är precis som att de kuggar man kör via manual winden går supertrögt. Allt annat är lätt och fint att operera. Den låter inget konstigt när man skakar den etc. Är detta bara så som de nya Subbarna är? Min 50th anniversary är inte alls sådan i uppvridet… Någon som kan berätta hur deras nyare Sub känns?
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Precis införskaffat en Doxa till här från forumet, en nyproducerad 300 prof. Dvs den med orangea fisken på kronan. Den är uttagen i Juli 2021 från Doxa själva.
Nu kommer frågan, den manuella uppvridningen är extremt trög, nästan så att fingrarna slinter på kronan! Det är precis som att de kuggar man kör via manual winden går supertrögt. Allt annat är lätt och fint att operera. Den låter inget konstigt när man skakar den etc. Är detta bara så som de nya Subbarna är? Min 50th anniversary är inte alls sådan i uppvridet… Någon som kan berätta hur deras nyare Sub känns?
Jag har en från i år och den är silkeslen i uppdraget, det där låter inte alls bra.
 

erow

Patek
2-Faktor
Precis införskaffat en Doxa till här från forumet, en nyproducerad 300 prof. Dvs den med orangea fisken på kronan. Den är uttagen i Juli 2021 från Doxa själva.
Nu kommer frågan, den manuella uppvridningen är extremt trög, nästan så att fingrarna slinter på kronan! Det är precis som att de kuggar man kör via manual winden går supertrögt. Allt annat är lätt och fint att operera. Den låter inget konstigt när man skakar den etc. Är detta bara så som de nya Subbarna är? Min 50th anniversary är inte alls sådan i uppvridet… Någon som kan berätta hur deras nyare Sub känns?
Har haft både flera nya och 50th anniversary, på dessa var det ingen skillnad...
 

M26

Rolex
2-Faktor
Stort grattis! Kom inte den modellen med gummit? Tycker doxas gummi är riktigt bra på 300/300T
Jodå helt korrekt men jag har inte klippt till det ännu så just nu sitter den på ett sailcloth med orange tråd 😁
Svart gummi med viklås i PVD och ett camo Nato också men har inte använt något av dom än. Så här ska det ju se ut egentligen 👌

DOXA-Army-Watches-of-Switzerland-Edition-black-ceramic-review-2.jpg
MicrosoftTeams-image.png
MicrosoftTeams-image_1.jpg
 
Topp