• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

EDC-dumpen

Klassisker idag...

80039D4D-0BCC-4C3C-A1F8-6B7F19CD62DE.jpeg
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av Spyderco Grasshopper?
Vill ha en fickniv som man inte behöver lämna hemma om man ska flyga inrikes.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av Spyderco Grasshopper?
Vill ha en fickniv som man inte behöver lämna hemma om man ska flyga inrikes.
Jag upptäckte på Kastrup att jag hade min lilla fickkniv på mig och fick ovilligt skicka hem kniven i ett litet brev till mig själv. När jag gick genom kontrollen så lärde jag mig att man får ta med sig fickknivar som har ett blad på max 6 cm och som synes på bilden så hade ju detta varit ett alternativ för mig. Lyckligtvis gjorde också posten ett bra jobb. Spyderco Techno kan därför varmt rekommenderas som flygkniv!
682287A7-DC36-46B9-B834-18D73FD29B62.jpeg
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag upptäckte på Kastrup att jag hade min lilla fickkniv på mig och fick ovilligt skicka hem kniven i ett litet brev till mig själv. När jag gick genom kontrollen så lärde jag mig att man får ta med sig fickknivar som har ett blad på max 6 cm och som synes på bilden så hade ju detta varit ett alternativ för mig. Lyckligtvis gjorde också posten ett bra jobb. Spyderco Techno kan därför varmt rekommenderas som flygkniv!
682287A7-DC36-46B9-B834-18D73FD29B62.jpeg
Snygg men ordentligt overkill för mina behov (öppna paket, mm). :D
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag upptäckte på Kastrup att jag hade min lilla fickkniv på mig och fick ovilligt skicka hem kniven i ett litet brev till mig själv. När jag gick genom kontrollen så lärde jag mig att man får ta med sig fickknivar som har ett blad på max 6 cm och som synes på bilden så hade ju detta varit ett alternativ för mig. Lyckligtvis gjorde också posten ett bra jobb. Spyderco Techno kan därför varmt rekommenderas som flygkniv!
682287A7-DC36-46B9-B834-18D73FD29B62.jpeg
Detta hittade jag vid googling.
Screenshot_20190109_132424_com.android.chrome.jpg

https://feber.se/pryl/art/266631/ta_med_kniven_p_flyget/
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Att handtaget inte får vara format låter ju konstigt. Där ryker ju även den lilla Grasshoppern. Är ju förvisso inget större problem då man i princip alltid har incheckat baggage om man flyger utomlands.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Att handtaget inte får vara format låter ju konstigt. Där ryker ju även den lilla Grasshoppern. Är ju förvisso inget större problem då man i princip alltid har incheckat baggage om man flyger utomlands.
Nja, har nästan aldrig incheckat även vid utlandsresor (typ 98% av fallen), har alltid varit duktig o plockat ur victorinox fällisen, men då borde det ju vara grönt att ha en sån i sitt handbagage alltå? Löjligt att sånt är förbjudet, de säljs ju bl.a inne på vissa tax free shoppar (främs i Schweiz iofs :))
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Nja, har nästan aldrig incheckat även vid utlandsresor (typ 98% av fallen), har alltid varit duktig o plockat ur victorinox fällisen, men då borde det ju vara grönt att ha en sån i sitt handbagage alltå? Löjligt att sånt är förbjudet, de säljs ju bl.a inne på vissa tax free shoppar (främs i Schweiz iofs :))
Ja det är väl lite olika det där. Åker jag utomlands så är jag i princip alltid borta minst en vecka.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Kul flygrelaterad grej; på Zürichs flygplats får man inte ta in knivar genom säkerhetskontrollen (rimligt). Men airside finns det en Victorinoxbutik med hela deras utbud av allt från kock- till fällknivar. Mkt roligt!
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Nöjd med den? Själv kör jag Olight S1, alltid kul med jämförelser...
Har inte så mycket att jämföra med. Köpte den efter att ha kollat lite diverse tester/rekommendationer. Gillar litenheten, att den inte har någon utstickande del som kommer att sabba min vardagsklädsel (jobbar oftast i kostym) och att den har tre ljusläge, "batterisparar 8 lumen", 50 och hyfsat stark 180 lumen... Tror nog vi kan bli kompisar... :)
 

Camo00

Patek
Har inte så mycket att jämföra med. Köpte den efter att ha kollat lite diverse tester/rekommendationer. Gillar litenheten, att den inte har någon utstickande del som kommer att sabba min vardagsklädsel (jobbar oftast i kostym) och att den har tre ljusläge, "batterisparar 8 lumen", 50 och hyfsat stark 180 lumen... Tror nog vi kan bli kompisar... :)
Låter som samma spec som S1an. Keep us posted!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kul flygrelaterad grej; på Zürichs flygplats får man inte ta in knivar genom säkerhetskontrollen (rimligt). Men airside finns det en Victorinoxbutik med hela deras utbud av allt från kock- till fällknivar. Mkt roligt!

Kul att någon mer reflekterat över samma sak, kände mig underlig men har tänkt på konstigheten i det faktumet många ggr (och sen blivit upprörd över att precis allt är svindyrt på Zürich flygplats).
 

Edin

Panerai
Kul flygrelaterad grej; på Zürichs flygplats får man inte ta in knivar genom säkerhetskontrollen (rimligt). Men airside finns det en Victorinoxbutik med hela deras utbud av allt från kock- till fällknivar. Mkt roligt!

Kul att någon mer reflekterat över samma sak, kände mig underlig men har tänkt på konstigheten i det faktumet många ggr (och sen blivit upprörd över att precis allt är svindyrt på Zürich flygplats).

En bekant till föräldrarna råkade ut för något liknande men gällande golfklubbor (i plast). Han hade köpt ett litet leksaks golfsett till sin son och skulle ta det som handbagage efter hon som checkade in hans rekommendation i USA. Väl vid säkerhetskontrollen vart det nit/nix,njet, det klassas som vapen (golfklubbor i plast!?) och då ser han även en golfbutik tre meter längre in där han kunde köpa en riktig klubba att banka ihjäl någon med efter passkontrollen. Det hade noll betydelse. Plastgolfklubborna kom aldrig med planet hem trots att de skulle checkas in åt honom...
 
Senast ändrad:

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
I brist på bättre tråd - rikta mig gärna rätt om jag missat den - frågar jag här då jag inser att båda mina ficklampor jag brukat använda faktiskt har gett upp livet nu. Jag brukar dels ha en liten, så liten som möjligt med smidigt tillgänliga batterier (AA eller möjligen AAA) som hänger med i jackfickan som verklig EDC, och dels en lite större som åker med när jag lämnar stadens gator - t.ex. i bilen, vid mörkeraktiviteter utomhus, eller när jag reser på vissa typer av resor. Den senare har varit en kinatillverkad LED-historia driven av 18650-batterier där lampan dött men batterier och laddare lever.

Så... i första hand söker jag nu tips om den större lampan. Nåt som tar 18650-batterier, som ger möjlighet till både en rejäl ljuskägla t.ex. efter en viltolycka, men också kan lysa lite längre tid med mer moderat styrka om man behöver vara ute lite längre. Gärna inte för smal ljuskägla. Lämpligt väder- och stötskyddad. Inte för stor, kanske max 20 cm lång och 2 cm i diameter.

Jag tittade ett tag på Olight S2 som verkar bra på många sätt men jag avskräcks lite av magneten (aj, klockan!). Tips på annat, eller lugnande ord om S2? :)

För lill-lampan funderar jag på en Maglite Solitaire, men tips på alternativt är välkommet här med. Olight S1 verkar gullig, men även här finns ju en brrr magnet.
 

MAz_666

Rolex
IMG_7633.JPG
EDC:n när jag kör skrivbords-rodel kan vi visa upp senare.
Detta är EDC på riktigt.
Min uppsättning under ett år i stökiga Kashmir.
- Hard case för glasögon (Hazard4)
- Ballistiska solglasögon (SwissEye)
- Bluetooth-högtalare (Philips BT6000)
- Termosmugg (Primus)
- Skrivblock med penna (Rite-in-the-rain + Fisher Space Pen)
- Klocka med Nato-GPS (Suunto Traverse Alpha)
- Beater-klocka (Nite Hawk T100)
- Powerbank 15000mAh
- Pannlampa med rött ljus (Black Diamond)
- MultiTool (Leatherman med cap crimper)
- Taktisk BackUp-kniv med halskedja (Smith & Wesson HRT)
- Bälteskniv (Ka-Bar LAW Enforcer)
- FM blodgruppsbricka + Blodgrupp för kängor
- USB-uttag för 12v
- Skittelefon för Pakistanskt abonnemang
- Tactical Defense Pen (Smith & Wesson)

Exempelvy från foten av Himalaya. 3000möh. Indus river.
IMG_4242.JPG
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
I brist på bättre tråd - rikta mig gärna rätt om jag missat den - frågar jag här då jag inser att båda mina ficklampor jag brukat använda faktiskt har gett upp livet nu. Jag brukar dels ha en liten, så liten som möjligt med smidigt tillgänliga batterier (AA eller möjligen AAA) som hänger med i jackfickan som verklig EDC, och dels en lite större som åker med när jag lämnar stadens gator - t.ex. i bilen, vid mörkeraktiviteter utomhus, eller när jag reser på vissa typer av resor. Den senare har varit en kinatillverkad LED-historia driven av 18650-batterier där lampan dött men batterier och laddare lever.

Så... i första hand söker jag nu tips om den större lampan. Nåt som tar 18650-batterier, som ger möjlighet till både en rejäl ljuskägla t.ex. efter en viltolycka, men också kan lysa lite längre tid med mer moderat styrka om man behöver vara ute lite längre. Gärna inte för smal ljuskägla. Lämpligt väder- och stötskyddad. Inte för stor, kanske max 20 cm lång och 2 cm i diameter.

Jag tittade ett tag på Olight S2 som verkar bra på många sätt men jag avskräcks lite av magneten (aj, klockan!). Tips på annat, eller lugnande ord om S2? :)

För lill-lampan funderar jag på en Maglite Solitaire, men tips på alternativt är välkommet här med. Olight S1 verkar gullig, men även här finns ju en brrr magnet.

Magneten på Olight kan väl tas bort?
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Magneten på Olight kan väl tas bort?

Japp, verkade vara lätt. Men nu blev det efter lite sökande en Olight S2A istället, och den var batterilös från början.

Nån som vill ha ett par 18650-batterier och en laddare? De är några år gamla och köpta från Alibaba så inga garantier gäller. Skänkes mot att mottagaren lovar donera lite slantar till BCF på sedvanligt maner. :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
IMG_7633.JPG
EDC:n när jag kör skrivbords-rodel kan vi visa upp senare.
Detta är EDC på riktigt.
Min uppsättning under ett år i stökiga Kashmir.
- Hard case för glasögon (Hazard4)
- Ballistiska solglasögon (SwissEye)
- Bluetooth-högtalare (Philips BT6000)
- Termosmugg (Primus)
- Skrivblock med penna (Rite-in-the-rain + Fisher Space Pen)
- Klocka med Nato-GPS (Suunto Traverse Alpha)
- Beater-klocka (Nite Hawk T100)
- Powerbank 15000mAh
- Pannlampa med rött ljus (Black Diamond)
- MultiTool (Leatherman med cap crimper)
- Taktisk BackUp-kniv med halskedja (Smith & Wesson HRT)
- Bälteskniv (Ka-Bar LAW Enforcer)
- FM blodgruppsbricka + Blodgrupp för kängor
- USB-uttag för 12v
- Skittelefon för Pakistanskt abonnemang
- Tactical Defense Pen (Smith & Wesson)

Exempelvy från foten av Himalaya. 3000möh. Indus river.
IMG_4242.JPG
Kashmir är så himla vackert! Var där några veckor ca 2000.
 
Topp