• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

EDC-dumpen

laketwig

Patek
2-Faktor
Konstant i fickorna på en gammal gubbe. Självklart ingår en välanvänd ölöppnare från @jabla ... ;)
I fickorna 2019-12-29.jpg
 

meo_swe

Audemars
Hahaha Emerson är en vattendelare
Nu är ju @Gäspande_Skorpan min jourhavande vuxna när jag typ måste tvätta bilen själv och sånt. Eller så försöker han sälja av sin knivsamling till mig... ;)

@Gäspande_Skorpan menar du när jag försökte fältlaga min KSP? Där tror jag alla (i stort sett) knivar skulle klippa spetsen. BARA FÖR ATT EMERSON ÄR HÄFTIGARE ÄN DIG OCH HAR GJORT KNIVAR TILL NÄVY SÄLS!!!;)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Nu är ju @Gäspande_Skorpan min jourhavande vuxna när jag typ måste tvätta bilen själv och sånt. Eller så försöker han sälja av sin knivsamling till mig... ;)

@Gäspande_Skorpan menar du när jag försökte fältlaga min KSP? Där tror jag alla (i stort sett) knivar skulle klippa spetsen. BARA FÖR ATT EMERSON ÄR HÄFTIGARE ÄN DIG OCH HAR GJORT KNIVAR TILL NÄVY SÄLS!!!;)
Om jag hade en femma varje gång du nämnt att du måste skicka din Emerson på ”spa” skulle jag ha råd att köpa dig en vanlig jävla Griptilian som alla andra som inte är MÖPosaurus Rex. Eller en jävla F1 (om du hade tagit knivbevis på Scouterna).

Skärmt åsido; alla fällknivar av rimliga märken är bra leksaker. Jag har ägt tre Emersons och alltid varit missnöjd med finishen när de ställts bredvid motsvarande Benchmade, ZT, Spyderco eller motsvarande. Men visst fungerar de, man måste bara lägga en rimlig egg på dem först.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Om jag hade en femma varje gång du nämnt att du måste skicka din Emerson på ”spa” skulle jag ha råd att köpa dig en vanlig jävla Griptilian som alla andra som inte är MÖPosaurus Rex. Eller en jävla F1 (om du hade tagit knivbevis på Scouterna).

Skärmt åsido; alla fällknivar av rimliga märken är bra leksaker. Jag har ägt tre Emersons och alltid varit missnöjd med finishen när de ställts bredvid motsvarande Benchmade, ZT, Spyderco eller motsvarande. Men visst fungerar de, man måste bara lägga en rimlig egg på dem först.
Jag själv gillar inte Emerson... Går inte igång på dödsknivandet och för många har varit för missnöjda med det du skriver, fit and finish
 

Bergets

Panerai
här är min EDC

jag bär alltid
* Min klocka - i detta fallet min nyinförskaffade Seiko Skx031 (moddad)
* Plånbok (gun deck wallet)
* Benchmade 940
* iPhone X
* Air Pods

IMG_2359.JPG


och i min ryggsäck finnes alltid:
* Victorinox pioneer nespresso
- Hitch and Timber fodral innehållande
* Big Idea Design Titanium Pocket Tool. (Min go too kartongöppnare)
* RovyVon Aurora Ficklampa (Galet stark lite ficklampa, laddas via USB och har ett pocket-clip som tillåter den fästas på en keps som pannlampa)
* Fisher space pen I mässing
* Tändare
(även en powerbank och en spork som inte är med på bilden)

IMG_2361.JPG

IMG_2362.JPG
 

Bilagor

  • IMG_2361.JPG
    IMG_2361.JPG
    355.8 KB · Visningar: 2

Arvis

Cartier
2-Faktor
här är min EDC

jag bär alltid
* Min klocka - i detta fallet min nyinförskaffade Seiko Skx031 (moddad)
* Plånbok (gun deck wallet)
* Benchmade 940
* iPhone X
* Air Pods

IMG_2359.JPG


och i min ryggsäck finnes alltid:
* Victorinox pioneer nespresso
- Hitch and Timber fodral innehållande
* Big Idea Design Titanium Pocket Tool. (Min go too kartongöppnare)
* RovyVon Aurora Ficklampa (Galet stark lite ficklampa, laddas via USB och har ett pocket-clip som tillåter den fästas på en keps som pannlampa)
* Fisher space pen I mässing
* Tändare
(även en powerbank och en spork som inte är med på bilden)

IMG_2361.JPG

IMG_2362.JPG
Gillade plånkan skarpt!
 

FOQ

Audemars
Måste fråga..varför går ni alla runt med små knivar och vad tusan använder ni dem till?:D

Man har alltid användning av en liten kniv. Har en pytte Victorinox som jag lagat hjul på barnvagn med on the go när hjulet tappade en kåpa. Hittade en plastkapsyl som gjorde hål i och ersatte kåpan med kapsylen så vi kunde ta oss hem. Funkade även bra att ta hål i pyssel som Museet i Malmö hade under helgen. Gjorde det bättre än saxarna som var där. Öppna paket som en kung osv.. ja du fattar. Listan kan göras lång. :cool:
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Nja, är det så. Alla jag känner som edc:ar har alltid kniv. Jag själv har alltid... Det är bra att ha, man vet aldrig när man behöver skära upp/av ngt. Allt från skarva en sladd till dela en kaka i fikarummet
Det är så klart jättepraktiskt med kniv. Och många använder sin kniv i verkligheten. Men precis som det finns bankfacksqueens vad gäller klockor så finns det liknande grejer vad gäller knivar, att man istället samlar. Inget fel med det, bara en grej som är värd att noteras. :)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Det är så klart jättepraktiskt med kniv. Och många använder sin kniv i verkligheten. Men precis som det finns bankfacksqueens vad gäller klockor så finns det liknande grejer vad gäller knivar, att man istället samlar. Inget fel med det, bara en grej som är värd att noteras. :)
Ja det är ju en annan femma, men de är ju inte edc
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Nu låter jag som en svensson, men är allt annat än.. men det är oroväckande många som bär på kniv (vilket inte är det minsta annorlunda än ortenungarna i Tensta eller Rinkeby)
visst ni kan komma med bortförklaringar men.. wow. behöver ni en kniv till och från jobbet menar ni? haha.
ville bara ventilera
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Kan hålla med om att det inte verkar jättelovande att så många har en kniv på fickan. Men jag håller också med om att det kan vara praktiskt. Har dock inte användning för en kniv speciellt ofta men ofta öppnare och verktyg. Har en liten j*vel som ligger i min väska och den har hängt med lääänge :)
539EE51B-DCF8-4F7D-A2A5-97F5A8FAF441.jpeg
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Nu låter jag som en svensson, men är allt annat än.. men det är oroväckande många som bär på kniv (vilket inte är det minsta annorlunda än ortenungarna i Tensta eller Rinkeby)
visst ni kan komma med bortförklaringar men.. wow. behöver ni en kniv till och från jobbet menar ni? haha.
ville bara ventilera
Det beror ju lite på vad du lever för liv och vad du vill vara förberedd på. Den som bär kniv behöver inte därmed nödvändigtvis ha onda avsikter, en kniv är ett verktyg som kan användas till oändligt mycket mer än att skada. Om jag har en kniv i fickan använder jag den dagligen men jag lägger vanligtvis undan kniven när jag rör mig bland mycket folk och alltid om jag går ut på kvällen.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Min enda undran i knivdiskussionen (där jag för transparensens skull ska säga att jag då o då har en liten, och bedömt laglig, Victorinox i fickan) är om folk verkligen har behov av så stora saker med låsbara blad med mera som syns i tråden? Har några sådana mer ”taktiska” knivar hemma, men har aldrig stött på nåt jag behövt göra utanför hemmet som den lilla pennkniven inte klarar.
 

phyx

Omega
Min enda undran i knivdiskussionen (där jag för transparensens skull ska säga att jag då o då har en liten, och bedömt laglig, Victorinox i fickan) är om folk verkligen har behov av så stora saker med låsbara blad med mera som syns i tråden? Har några sådana mer ”taktiska” knivar hemma, men har aldrig stött på nåt jag behövt göra utanför hemmet som den lilla pennkniven inte klarar.
Jag är lite inne på ditt spår. Jag har också en victorionx kniv med 6cm blad. En liten pennkniv som jag använder flitigt till att skära och skala frukt. Det måste jag väl ändå anse vara lagligt för dess endamål. Hur fan ska jag annars kunna äta mib lunch?
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Det beror ju lite på vad du lever för liv och vad du vill vara förberedd på. Den som bär kniv behöver inte därmed nödvändigtvis ha onda avsikter, en kniv är ett verktyg som kan användas till oändligt mycket mer än att skada. Om jag har en kniv i fickan använder jag den dagligen men jag lägger vanligtvis undan kniven när jag rör mig bland mycket folk och alltid om jag går ut på kvällen.
är ju totalt irrelevant om du har en kniv i fickan om du är godhjärtad eller inte, du bär kniv.. knivlagen är fortfarande där, inte så att du får dispans på den bara för att du gillar att fippla när du behöver, oavsett om du heter Åke eller Abdi..
vi ska inte lägga mer vikt på det, tyckte bara det var obehagligt många som faktiskt går runt med kniv.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
är ju totalt irrelevant om du har en kniv i fickan om du är godhjärtad eller inte, du bär kniv.. knivlagen är fortfarande där, inte så att du får dispans på den bara för att du gillar att fippla när du behöver, oavsett om du heter Åke eller Abdi..
vi ska inte lägga mer vikt på det, tyckte bara det var obehagligt många som faktiskt går runt med kniv.
Förmodligen har jag brutit mot knivlagen ett par gånger men jag tycker ändå att det finns så pass mycket utrymme i lagen att jag ändå oftast kan bära kniv i mina syften. Men som jag sa tidigare så brukar jag lägga bort kniven i stora folksamlingar, om jag inte gör det beror det i så fall på att jag helt enkelt glömt bort det. Jag bär aldrig kniv för att känna mig trygg. Jag förmodar att mitt resonemang stämmer in på de flesta här.
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Små fällknivar utan låsta blad brukar vara okej att bära på de flesta platser. Har själv en liten som ryms i korthållaren som används minst någon gång per dag.
Skulle aldrig bära något större än en vanlig armékniv på allmän plats. Endast om jag är på väg ut i skog och mark eller liknande.
IMG_20200108_182933.jpg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor

FOQ

Audemars
Kan hålla med om att det inte verkar jättelovande att så många har en kniv på fickan. Men jag håller också med om att det kan vara praktiskt. Har dock inte användning för en kniv speciellt ofta men ofta öppnare och verktyg. Har en liten j*vel som ligger i min väska och den har hängt med lääänge :)
539EE51B-DCF8-4F7D-A2A5-97F5A8FAF441.jpeg

Schysst patina! :D
 
Topp