• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

EDC-dumpen

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
EF5882BA-71BD-46F0-80EE-143F25808C3E.jpeg
Schackelöppnare??
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Nycklar, tagg, liten korthållare från Bläck som hållit förvånansvärt väl, privat telefon (Oneplus), jobbtelefon (iPhone SE), klocka, och Victorinox Classic SD. Saxen använder jag flera gånger om dagen! Ska se om jag kan hitta nån trevlig penna att komplettera med.
edc1.jpg
Snyggt! Diggar modden på din Seiko! :)
 
Senast ändrad:

JLC

Panerai
2-Faktor
Ehm inte för att vara den som är dem, bär själv en liten Victorinox SD. Men en springkniv är olagligt oavsett syfte eller storlek då det går under "farliga föremål"

Yes, fullt medveten. Dock måste jag rätta dig lite. Farliga föremål är kopplat till importen. Bärande är endast kopplat till den lag som i folkmun kallas knivlagen. Det hade lika gärna kunnat vara en mattkniv eller morekniv. Sen är jag inte säker på att en springkniv med blad under visst mått är att anse som olaglig att bära inom ett stängt privat område som ett kontor, lägenhet etc.

Egentligen tycker jag din kommentar är helt onödig i denna tråd och på detta forum men för att förtydliga.
Lag från 1994 om import av farliga föremål avser import och försäljning.
Den sk knivlagen handlar om bärande på allmän plats.
Batong, springkniv etc är inte licensplikta som skjutvapen för att äga utan licens söks i så fall för importen enligt det jag skrev ovan.
Summering: det är fullt lagligt att köpa och äga/inneha utan nåt tillstånd eller licens. Däremot bära på almän plats finns det restriktioner för, men då måste man titta på vad som anses vara allmän plats.
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Jo, jag vet att den var onödig. Därför jag inte tänkte lägga den men klocksnacks databashantering kan förbättras(med det menar jag att man inte kan ta bort något man skrivit utan att det lagras ändå och sen går det nån dag och så glömmer man bort att det var där). Tanken var inte att ha med det.. MB i guess och förlåt om jag verkade dömmande på något vis, det var inte min mening! @JLC
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: JLC

meo_swe

Audemars
Jobb-EDC

AK5C
Mora 2000
Mulberryplånka
Leatherman Kick
iPhone 11
Ej i bild: Casio G-Shock DW-5600, nycklar

B4C2AF65-9C63-479B-9536-1D2C112306FC.jpeg



Har ett smidigare multitool och en ficklampa på g till min civila EDC. Dock i behov av ny plånbok samt bra nyckelknippa
Ditt sikte sitter för långt fram ;)
Och du _måste_ köpa en bättre kniv än Mora 2k. Den är oslagbar till det mesta, men det är nästan lika illa som att bära breitlingkeps

ps. Kollade igenom lite andra bilder, jobbar du på humorkuben eller breve måhända?
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Ditt sikte sitter för långt fram ;)
Och du _måste_ köpa en bättre kniv än Mora 2k. Den är oslagbar till det mesta, men det är nästan lika illa som att bära breitlingkeps

ps. Kollade igenom lite andra bilder, jobbar du på humorkuben eller breve måhända?

För parad, absolut. För strid, nä. :)

Haha, hade gärna haft en roligare kniv. Många kollegor rockar olika modeller av från Fällkniven osv. Men som du säger funkar den till det mesta, så jag prioriterar inte att köpa egen när Firman tillhandahåller en som funkar helt okej.

Kommenterar inte det här :)
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Finns det några ficklampsproffs här? Har nyligen införskaffat en Olight i3E som jag rockar på nyckelknippan. Sugen på att införskaffa ett komplement från Olight med lite mer kräm i. Kikat på S1R-II, S2R-II samt M2R. Någon som har input? Gillar att M2R har dubbla brytare och smidigheten hos S1R-II.
 

Urtyp

Audemars
Rolig tråd!
Av alla mina OCD:er är denna en av dom märkligaste.
Jag har så länge jag minns aldrig kunnat bära med mig onödiga saker i fickor, förutom i rent nödfall då.
Så fråga mig inte efter en penna, eld, kontanter o.s.v.
Det här är vad jag tar med mig ut.
Klocka på högra armen.
Telefonen i vänstra framfickan.
Nyckelgängshelvetet i högra "lilla" fickan fram (Kör i princip alltid jeans) med karbinhaken runt en bältesögla.
That's it! o_O

(Har fram till rätt nyligt även kört med plånbok i högra framfickan. Men har äntligen lyckats rationalisera bort den och en tung sten har lämnat mitt hjärta. Om jag nu bara kunde få uppleva dagen då även nycklarna kunde skippas...)

IMG_20200120_163934.jpg
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Rolig tråd!
Av alla mina OCD:er är denna en av dom märkligaste.
Jag har så länge jag minns aldrig kunnat bära med mig onödiga saker i fickor, förutom i rent nödfall då.
Så fråga mig inte efter en penna, eld, kontanter o.s.v.
Det här är vad jag tar med mig ut.
Klocka på högra armen.
Telefonen i vänstra framfickan.
Nyckelgängshelvetet i högra "lilla" fickan fram (Kör i princip alltid jeans) med karbinhaken runt en bältesögla.
That's it! o_O

(Har fram till rätt nyligt även kört med plånbok i högra framfickan. Men har äntligen lyckats rationalisera bort den och en tung sten har lämnat mitt hjärta. Om jag nu bara kunde få uppleva dagen då även nycklarna kunde skippas...)

IMG_20200120_163934.jpg

Smart lås på ytterdörren, kodlås på cykeln, bil som kan öppnas med app?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Rolig tråd!
Av alla mina OCD:er är denna en av dom märkligaste.
Jag har så länge jag minns aldrig kunnat bära med mig onödiga saker i fickor, förutom i rent nödfall då.
Så fråga mig inte efter en penna, eld, kontanter o.s.v.
Det här är vad jag tar med mig ut.
Klocka på högra armen.
Telefonen i vänstra framfickan.
Nyckelgängshelvetet i högra "lilla" fickan fram (Kör i princip alltid jeans) med karbinhaken runt en bältesögla.
That's it! o_O

(Har fram till rätt nyligt även kört med plånbok i högra framfickan. Men har äntligen lyckats rationalisera bort den och en tung sten har lämnat mitt hjärta. Om jag nu bara kunde få uppleva dagen då även nycklarna kunde skippas...)

IMG_20200120_163934.jpg

Trådens tunnaste edc.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Bra input. Tyvärr är det jobbnyckel. Lås till cykeln är av modell grövre som inte finns med kodlås. Bilar... ja där är jag lååångt efter rent åldersmässigt. ;)

Jobbet vet jag inte hur du ska lösa, kanske att de uppdaterar sig om det helt plötsligt sitter en knäckt tandpetare i låset varje måndagsmorgon, kanske att de fattar misstankar och det blir problem... men cykeln kan du låsa med vad som ser ut som ett hyfsat lås utan nyckel :) https://bitlock.co/
 

Urtyp

Audemars
Jobbet vet jag inte hur du ska lösa, kanske att de uppdaterar sig om det helt plötsligt sitter en knäckt tandpetare i låset varje måndagsmorgon, kanske att de fattar misstankar och det blir problem... men cykeln kan du låsa med vad som ser ut som ett hyfsat lås utan nyckel :) https://bitlock.co/
Ja, den där har jag sett men är inte helt såld än. Om det bara var cykelnyckel kvar hade jag tagit steget.

En sak som jag faktiskt skulle behöva med mig men spolat då jag insåg att det var det enda hindret för att skippa plånkan är legitimation. Men peppar peppar, inte behövt på drygt ett år. Förutom då jag vetat i förväg och då tagit med mig. Men det känns inte helt optimalt, finns ju vissa oväntade situationer då legitimation är nödvändigt. Ska nog köpa ett mobilskal där jag kan "gömma" ett leg under.
 
Topp