• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

EDC-dumpen

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Gjorde en snabb lite ficktömning och detta var vad som var på mig!
20200120201548_AE184979.jpg

Liten men bulkig lampa. Är det bra klös i den?
 

meo_swe

Audemars
För parad, absolut. För strid, nä. :)

Haha, hade gärna haft en roligare kniv. Många kollegor rockar olika modeller av från Fällkniven osv. Men som du säger funkar den till det mesta, så jag prioriterar inte att köpa egen när Firman tillhandahåller en som funkar helt okej.

Kommenterar inte det här :)
7280BBFC-84C2-45EF-A912-4DD7F9DA4B2A.png

Siktet sitter lite långt fram om man ska följa MSS riktlinjer. Sen funkar de sämre om man har mono/3x på rälsen också. ;)

jag lämnade den gröna vht 2016, så jobbade du då har vi garanterat träffats:)
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Finns det några ficklampsproffs här? Har nyligen införskaffat en Olight i3E som jag rockar på nyckelknippan. Sugen på att införskaffa ett komplement från Olight med lite mer kräm i. Kikat på S1R-II, S2R-II samt M2R. Någon som har input? Gillar att M2R har dubbla brytare och smidigheten hos S1R-II.
Har tyvärr ingen input men tänkte fråga om du är nöjd med din Olight i3E? Är sugen på att köpa en själv :)
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Har en och den är onekligen smidig. Sitter på min knippa och är med överallt. Har använt den förvånansvärt mycket sen jag köpte den. Lyser riktigt bra för att vara så liten
Okej, tack, då får jag nog åka och köpa en sådan. Har saknat en stark ficklampa som alltid finns med mig.
 
  • Like
Reactions: FOQ

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Någon som har förslag på en LITEN men STARK ficklampa att ha i fickan/nyckelknipan? Juh mindre desto bättre...gärna max 5-6cm. Köper helst från SE och inte bukten eller sådant.
 
Senast ändrad:

JLC

Panerai
2-Faktor
Underskattat är ett klassiskt Leatherman Super Tool.
Har det ofta i bilen, sommarstugan, nedpackat i bagaget på vissa mer äventyrliga semestrar etc.

Även om du inte har nåt kraftfullt verktyg för grovjobb har du täckning för det grundläggande, få upp korkar, kapsyler, skära bröd, öppna förpackningar, såga av något litet, klippa naglar, ta ut en sticka, lyfta en varm kastrull av elden mm.

Även om det är aningen tungt så förvånanvärt lite plats för de funktioner verktyget har. Och IMHO bland det bästa verktyget och kvaliten som Leatherman nånsion gjort.

https://www.leatherman.com/super-tool-85.html
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Någon som har förslag på en LITEN men STARK ficklampa att ha i fickan/nyckelknipan? Juh mindre desto bättre...gärna max 5-6cm. Köper helst från SE och inte bukten eller sådant.
Har en samling lampor själv och råkar ha gjort lite research inför mina köp. Traditionellt har Fenix lampor varit överlägsna storlek mot prestanda men rätt dyra och ibland dyra batterier. Utvecklingen har gått framåt så idag finns ”kloner” för billigare peng. Har en smidig från UK som har pra prestanda, tror det är Ledlenser om jag inte minns fel. Kolla på bla a UK sidan Heinie Heynes

https://www.heinnie.com/lighting/flashlights
 
Senast ändrad:
Någon som har förslag på en LITEN men STARK ficklampa att ha i fickan/nyckelknipan? Juh mindre desto bättre...gärna max 5-6cm. Köper helst från SE och inte bukten eller sådant.
Kul att nån mer är på jakt efter precis samma sak!
Jag har spanat på den här och funderar på att lägga en beställning. Det enda jag tycker är lite tråkigt är batteriet. Hade gärna sett att det var AA eller AAA eller något annat som är lättillgängligt.
https://www.progear.net/se/fenix-e16-edc-flashlight.html
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Kul att nån mer är på jakt efter precis samma sak!
Jag har spanat på den här och funderar på att lägga en beställning. Det enda jag tycker är lite tråkigt är batteriet. Hade gärna sett att det var AA eller AAA eller något annat som är lättillgängligt.
https://www.progear.net/se/fenix-e16-edc-flashlight.html
Fenix är bra, äger och har ägt massor med modeller av fenix. Läs dock mitt inlägg ovan, finns alternativ som ger mer värde för pengarna, även om Fenix anses vara en av de bästa märkena.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hade en Fenix AAA-lampa (E05) på nyckelknippan i många år, köpte sådana till farsan och frugan också och de funkar superbra. Bytte för ett gäng år sedan ut min egna mot en Olight i3 för att jag ville ha lite mer kräm, är nöjd.

Har en Olight S1R Baton som reselampa men CR123-batterier är dryga att få fatt i och laddaren orkar jag inte ta med mig. I fält har jag en gammal 4Sevens Quark AA2 som sväljer AA, alltid med uppladdningsbara i grunden men skulle de dö kan jag köra på vanliga.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Jag köper Olight i3E i knippen och ger bort till folk runt omkring mig. Den bästa ficklampan är den man har med sig och jag tycker de är i rätt storlek, prisvärda och har bra prestanda för sin storlek och kostnad. Man ska köpa bra batterier till (Energizer Lithium) så blir man nöjd med lys-tiden.

49434663787_e75d77700a_b.jpg


I övrigt har jag tre edc-nivåer:
1. Kontors- och vardags-edc (Dunhill, Olight i3E, Victorinox Waiter)

49434439486_e569df9edc_b.jpg

49434439346_76e98c328e_b.jpg


2. Hemma-runthuset-edc (Fällkniven och Olight S1R Baton II laddbar)

49433967103_b31f472dbc_b.jpg


3. Ute-skog-jakt-edc (Fällkniven, Leatherman, Trustfire A8)

49434663917_32148d852b_b.jpg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag köper Olight i3E i knippen och ger bort till folk runt omkring mig. Den bästa ficklampan är den man har med sig och jag tycker de är i rätt storlek, prisvärda och har bra prestanda för sin storlek och kostnad. Man ska köpa bra batterier till (Energizer Lithium) så blir man nöjd med lys-tiden.

49434663787_e75d77700a_b.jpg


I övrigt har jag tre edc-nivåer:
1. Kontors- och vardags-edc (Dunhill, Olight i3E, Victorinox Waiter)

49434439486_e569df9edc_b.jpg

49434439346_76e98c328e_b.jpg


2. Hemma-runthuset-edc (Fällkniven och Olight S1R Baton II laddbar)

49433967103_b31f472dbc_b.jpg


3. Ute-skog-jakt-edc (Fällkniven, Leatherman, Trustfire A8)

49434663917_32148d852b_b.jpg

Mycket bra. En edc för varje tillfälle!
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Jag köper Olight i3E i knippen och ger bort till folk runt omkring mig. Den bästa ficklampan är den man har med sig och jag tycker de är i rätt storlek, prisvärda och har bra prestanda för sin storlek och kostnad. Man ska köpa bra batterier till (Energizer Lithium) så blir man nöjd med lys-tiden.

49434663787_e75d77700a_b.jpg


I övrigt har jag tre edc-nivåer:
1. Kontors- och vardags-edc (Dunhill, Olight i3E, Victorinox Waiter)

49434439486_e569df9edc_b.jpg

49434439346_76e98c328e_b.jpg


2. Hemma-runthuset-edc (Fällkniven och Olight S1R Baton II laddbar)

49433967103_b31f472dbc_b.jpg


3. Ute-skog-jakt-edc (Fällkniven, Leatherman, Trustfire A8)

49434663917_32148d852b_b.jpg
Vart köper du Olight i3Eorna? :)
 
Topp