• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    930

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Denna är snygg. Någon här? 😂 Stockholms innerstad idag!
C599E4EF-11C9-4EE3-918F-70141CFBC387.jpeg
 

Makkanxd

Rolex
Hallå :)

tjuvläst lite i tråden ett tag men nu behöver jag faktiskt skriva av mig lite också.

Funderar på att plocka ut en förmånsbil och var idag iväg med sambon och testade lite. De modellerna jag testade var Passat GTE, Mercedes a 250e & Volvo v60 t6 inscription.

Har idag en passat -17 avbetald och klar men funderar på att behålla den då vi är i behov av två bilar men då återstår ju frågan vilket. Känns kanske lite halvkul med en till passat även om jag är nöjd med bilen. Mercan upplevdes nästan lite för liten även som andrabil, dock bra räckvidd. Volvon kändes väldigt bra och roligt att köra.

Jag antar att vi har några här som har dessa modeller och kanske vill skriva en rad om något som är värt att tänka på för någon av modellerna, positivt och negativt :)
2BB538AA-2B91-4839-B90A-8DE4332408B5.jpeg
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hallå :)

tjuvläst lite i tråden ett tag men nu behöver jag faktiskt skriva av mig lite också.

Funderar på att plocka ut en förmånsbil och var idag iväg med sambon och testade lite. De modellerna jag testade var Passat GTE, Mercedes a 250e & Volvo v60 t6 inscription.

Har idag en passat -17 avbetald och klar men funderar på att behålla den då vi är i behov av två bilar men då återstår ju frågan vilket. Känns kanske lite halvkul med en till passat även om jag är nöjd med bilen. Mercan upplevdes nästan lite för liten även som andrabil, dock bra räckvidd. Volvon kändes väldigt bra och roligt att köra.

Jag antar att vi har några här som har dessa modeller och kanske vill skriva en rad om något som är värt att tänka på för någon av modellerna, positivt och negativt :)
Går du för en Volvo så välj R-design istället. Bättre stolar, trevligare chassi och snyggare utan gubbkrom. Skiljer 10k på listan
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har idag en passat -17 avbetald och klar men funderar på att behålla den då vi är i behov av två bilar men då återstår ju frågan vilket. Känns kanske lite halvkul med en till passat även om jag är nöjd med bilen. Mercan upplevdes nästan lite för liten även som andrabil, dock bra räckvidd. Volvon kändes väldigt bra och roligt att köra.
Vad är behoven för andrabilen? Känns trist att ha två likadana bilar (och dit räknar jag även V60. De fyller samma behov liksom)
 

Makkanxd

Rolex
Vad är behoven för andrabilen? Känns trist att ha två likadana bilar (och dit räknar jag även V60. De fyller samma behov liksom)
Behovet för andrabilen är väl typ att sambon ska kunna köra sin hästtransport även om jag är borta. Vilket jag tycker man kan göra med en billigare bil men nja 😆

Hör vad du säger men då kanske det ändå är lite roligare med en Volvo också än att köra ännu en passat.
 

Lurrs

Omega
Hallå :)

tjuvläst lite i tråden ett tag men nu behöver jag faktiskt skriva av mig lite också.

Funderar på att plocka ut en förmånsbil och var idag iväg med sambon och testade lite. De modellerna jag testade var Passat GTE, Mercedes a 250e & Volvo v60 t6 inscription.

Har idag en passat -17 avbetald och klar men funderar på att behålla den då vi är i behov av två bilar men då återstår ju frågan vilket. Känns kanske lite halvkul med en till passat även om jag är nöjd med bilen. Mercan upplevdes nästan lite för liten även som andrabil, dock bra räckvidd. Volvon kändes väldigt bra och roligt att köra.

Jag antar att vi har några här som har dessa modeller och kanske vill skriva en rad om något som är värt att tänka på för någon av modellerna, positivt och negativt :)
2BB538AA-2B91-4839-B90A-8DE4332408B5.jpeg
Hej,

Jag har en 2021 V60 T6 te och är överlag nöjd med bilen, skön att köra helt okej utrymmen i den. Jag hade en Passat Gte innan och fördelarna med den jämfört med Volvon är förbrukningen när man åker på bensin och utrymmena som är betydligt bättre i passat.

Volvon upplevs pigg och fyrhjulsdriften duger gott för normal körning. Har du laddmöjlighet hemma och eller på jobb så är hybriden grym.

Har du specifika frågor så varsågod 😊
 

Tapiren

Cartier
Hallå :)

tjuvläst lite i tråden ett tag men nu behöver jag faktiskt skriva av mig lite också.

Funderar på att plocka ut en förmånsbil och var idag iväg med sambon och testade lite. De modellerna jag testade var Passat GTE, Mercedes a 250e & Volvo v60 t6 inscription.

Har idag en passat -17 avbetald och klar men funderar på att behålla den då vi är i behov av två bilar men då återstår ju frågan vilket. Känns kanske lite halvkul med en till passat även om jag är nöjd med bilen. Mercan upplevdes nästan lite för liten även som andrabil, dock bra räckvidd. Volvon kändes väldigt bra och roligt att köra.

Jag antar att vi har några här som har dessa modeller och kanske vill skriva en rad om något som är värt att tänka på för någon av modellerna, positivt och negativt :)
2BB538AA-2B91-4839-B90A-8DE4332408B5.jpeg
Vi hade GTE och V60 T8 gummistövel-edition (XC60) samtidigt.

Båda är bra, kort och gott. Instrumenthuset är snyggare i Passaten och de drar mindre men Volvon upplevdes överlag lyxigare/roligare/mer påkostad och den hade skönare stolar.

Passaten hade en del problem också, Volvon (vi hade två) var helt problemfria.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Nu har vi slagit till på nästa elbil!
funderade mycket och länge. Gjorde oss av med TM3 LR AWDn vid årsskiftet i och med jobbyte och har inte haft bil sen dess.
det har funkat bra utan bil. Speciellt eftersom vi jobbat hemifrån då det varit pandemi. Vi har lagt pengar på taxi och bildelningstjänster istället, de få gånger vi behövt åka någonstans. Men nu kände vi att vi behöver bil. Vi behövde något som inte behöver laddas så ofta eftersom vi inte har möjlighet att ladda hemmavid. Samtidigt något billigt eftersom vi inte kommer använda den speciellt frekvent (vi åker kommunalt till jobbet efter pandemin 2-3 ggr i veckan. Vi handlar runt knuten. Vi har inga barn m.m)

Så slog till på en Faceliftad MY22 Hyundai Kona Electric Long Range Performance med Essentialpaket. Tycker fortfarande det är den mest prisvärda elbilen på marknaden om man vill ha längre än 30 mils riktig räckvidd.

484 km räckvidd (WLTP). Skulle gissa på strax under 40 mil riktig räckvidd. Riktigt effektiv på 162Wh/km.

synd bara att den inte är byggd på dedikerad elbilsplattform. Då hade den varit lite ännu bättre. Men funkar fint för oss som bara vill ha oss från A till B fossilfritt och säkert.

vi valde dock vit färg, och inte blå ☺️
5E22E317-2BE9-4204-95CC-49FD2E1AA89A.jpeg
 
Nu har vi slagit till på nästa elbil!
funderade mycket och länge. Gjorde oss av med TM3 LR AWDn vid årsskiftet i och med jobbyte och har inte haft bil sen dess.
det har funkat bra utan bil. Speciellt eftersom vi jobbat hemifrån då det varit pandemi. Vi har lagt pengar på taxi och bildelningstjänster istället, de få gånger vi behövt åka någonstans. Men nu kände vi att vi behöver bil. Vi behövde något som inte behöver laddas så ofta eftersom vi inte har möjlighet att ladda hemmavid. Samtidigt något billigt eftersom vi inte kommer använda den speciellt frekvent (vi åker kommunalt till jobbet efter pandemin 2-3 ggr i veckan. Vi handlar runt knuten. Vi har inga barn m.m)

Så slog till på en Faceliftad MY22 Hyundai Kona Electric Long Range Performance med Essentialpaket. Tycker fortfarande det är den mest prisvärda elbilen på marknaden om man vill ha längre än 30 mils riktig räckvidd.

484 km räckvidd (WLTP). Skulle gissa på strax under 40 mil riktig räckvidd. Riktigt effektiv på 162Wh/km.

synd bara att den inte är byggd på dedikerad elbilsplattform. Då hade den varit lite ännu bättre. Men funkar fint för oss som bara vill ha oss från A till B fossilfritt och säkert.

vi valde dock vit färg, och inte blå ☺️
5E22E317-2BE9-4204-95CC-49FD2E1AA89A.jpeg

vad landade notan på?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
för kontext. Är just nu riktigt velig gällande bilköp. Tittat på GTE, Outlander, ID4 och M3 SR+. M3 ser ut att vinna på de flesta punkter förutom priset och det faktum att jag har 2 barn, varav ett med barnvagn och bakåtvänd stol.
Gte känns väl som det mest praktiska valet av dessa och sett till det ekonomiska lär det väl vara rätt lika mellan de allihop
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
vad landade notan på?
428kkr.
Med personalbilsupplägg så blir det cirka 4k i månaden.

jag ville inte ha någon laddhybrider. Testade ID.4. Jättebra familjebil på alla sätt. Jag störde mig lite på att den var mjukvarulåst i accelerationen. Konan har bättre 0-100 siffror och lägre förbrukning.

M3s stora fördel är ju deras laddnätverk vilket är ovärderligt om ni åker mycket långresor. Men frågan är om det är värt prisskillnaden?
 
428kkr.
Med personalbilsupplägg så blir det cirka 4k i månaden.

jag ville inte ha någon laddhybrider. Testade ID.4. Jättebra familjebil på alla sätt. Jag störde mig lite på att den var mjukvarulåst i accelerationen. Konan har bättre 0-100 siffror och lägre förbrukning.

M3s stora fördel är ju deras laddnätverk vilket är ovärderligt om ni åker mycket långresor. Men frågan är om det är värt den stora prisskillnaden?

håller med! Hybrid skulle räcka för mig med kortare resor till jobb och 1-2 långresor per år. Men svider i och med serviceupplägget som i många fall blir dyrare än fossil-bil som inte går ihop för mig. Där känner jag det samma för andra märken förutom Tesla som verkar hålla fast med årliga kontroller trots obefintligt behov, om det inte rör sig om slitdelar som behöver bytas såklart.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ska installera laddbox och tittar på Easee hos efuel som är billigast på 7000kr ink installation (efter 50% avdraget), någon som har erfarenhet?
Alternativet är Garo hos någon annan för några tusenlappar extra, men ser inte någon större vinning med den.

Jag ska ladda plug-in hybrid i regel på nätterna så tänkte inte välja till lastbalansering, om det skulle visa sig vara dumt går det att lägga till i efterhand?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ska installera laddbox och tittar på Easee hos efuel som är billigast på 7000kr ink installation (efter 50% avdraget), någon som har erfarenhet?
Alternativet är Garo hos någon annan för några tusenlappar extra, men ser inte någon större vinning med den.

Jag ska ladda plug-in hybrid i regel på nätterna så tänkte inte välja till lastbalansering, om det skulle visa sig vara dumt går det att lägga till i efterhand?
Skulle köpa 22kw på en gång så slipper du utgiften igen om 3år när det står en elbil på uppfarten.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
16A 3-fas är 11kW. Det räcker gott och väl.
lastbalansering på garo är billigare än easees lastbalansering. Jag skulle personligen välja easee. Den är modernare och har bra app.
Tack, jag hade initialt inte tänkt välja lastbalansering då jag inte tror jag behöver det. Går det att lägga till i efterhand om jag märker att jag behöver det?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Tack, jag hade initialt inte tänkt välja lastbalansering då jag inte tror jag behöver det. Går det att lägga till i efterhand om jag märker att jag behöver det?
Jag är ganska säker på att det går att välja till i efterhand. Men min gissning är att Easee lastbalansering är lättare att lägga till i efterhand jämfört med Garos.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
En till kanske dum fråga: jag har 3-fas 16A nu, behöver jag säkra upp min el-central till 20A? Hur mycket kräm drar en laddbox?
Min bil klarar max att ladda i 3,7kw och jag kommer nog sällan ladda i full styrka då jag mestadels kommer att ladda över natten.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tycker att det alltid är lika kul när Tesla-boysen skall flexa sina muskler vid rödljusen när jag kommer med ID3an

Samma som personen igår med sin nya RS3 som hetsade när jag körde MX5an ....
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En till kanske dum fråga: jag har 3-fas 16A nu, behöver jag säkra upp min el-central till 20A? Hur mycket kräm drar en laddbox?
Min bil klarar max att ladda i 3,7kw och jag kommer nog sällan ladda i full styrka då jag mestadels kommer att ladda över natten.
Om boxen tar allt från samma fas så slår du i 16A taket redan med 3.7kw. (3700/230=16). Det beror lite på hur boxen och bilen beter sig. Jag vet inte riktigt hur enfasladdning (som det oftast är vid hybrid) beter sig ur en laddbox.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
16A trefas är 11kw. Du är alltså långt ifrån gränsen med 3.7kw. Boxen "drar" inte mer än bilen kan ta emot.

Men det är inte heller riktigt så enkelt. Det beror också lite på hur faserna är belastade inuti huset. Har du en enfasspis, en tvätt och en torktumlare kopplat på samma fas så kan det lösa ut ändå under vissa förutsättningar.

Men laddar man nattetid är det nästan alltid lugnt.
Okej då bör det i teorin räcka, jag vet inte exakt hur mina vitvaror är kopplade på faserna. Jag bor i bostadsrätt och har spis, ugn och diskmaskin, ingen tvättmaskin eller torktumlare i lägenheten. Jag kan ju också ställa ner laddstyrkan i bilen om det skulle vara så att jag vill ladda dagtid och samtidigt laga mat.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
En till kanske dum fråga: jag har 3-fas 16A nu, behöver jag säkra upp min el-central till 20A? Hur mycket kräm drar en laddbox?
Min bil klarar max att ladda i 3,7kw och jag kommer nog sällan ladda i full styrka då jag mestadels kommer att ladda över natten.
Det är nog en fråga som du behöver ta med elektrikern. 3,7kW är ju 1-fas 16A.
så om dina vitvaror och annat ligger på de två andra faserna borde det inte va några problem...?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Okej då bör det i teorin räcka, jag vet inte exakt hur mina vitvaror är kopplade på faserna. Jag bor i bostadsrätt och har spis, ugn och diskmaskin, ingen tvättmaskin eller torktumlare i lägenheten. Jag kan ju också ställa ner laddstyrkan i bilen om det skulle vara så att jag vill ladda dagtid och samtidigt laga mat.
Precis så. Du har i princip noll marginal kvar om bilen tar allt från samma fas.
 
Topp